آنچه باید درباره علائم لکه خونی در چشم و روش های رفع آن بدانید

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای چشم به وجود آید وجود خون و یا قرمزی در چشم می باشد که ممکن است بنا به دلایل مختلفی ایجاد شود که با روش های خانگی می توانید لکه های خونی در چشم را درمان کنید.

آنچه باید درباره علائم لکه خونی در چشم و روش های رفع آن بدانید

همه چیز درباره لکه خونی در چشم

ملتحمه چشم در واقع لایه نازکی می باشد که سطح بیرونی چشم به جز محل قرنیه در وسط را می پوشاند در ملتحمه چشم، گلبول های سفید، رگ های خونی کوچک و رشته های عصبی به مقدار فراوان وجود دارد که این عروق شکننده می باشند و به راحتی پاره و باعث خونریزی در زیر ملتحمه می شوند.

علل و دلایل بروز قرمزی چشم

بعضی از فعالیت ها باعث می شود که بر روی چشم فشار وارد شود و در نتیجه به پارگی رگ های خونی در سطح چشم منجر می شود:

  •  گاز رومیزی

مالش چشم ها

برخی مواقع ممکن است بنا به دلایل مختلفی چشم تان را مالش دهید و با برخورد دست به چشم، هر نوع میکروبی به چشم تان وارد می شوند که ممکن است باعث پارگی رگ های خونی و در نتیجه ایجاد لکه خونی در چشم شود.

مالش چشم

فشار آوردن برای دید بهتر

یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه خونی در چشم این است که ممکن است برخی از افراد که برای دیدن اشیاء عینک می زنند زمانی که عینک در دسترس نداشته باشند به منظور دید بهتر به چشم هایشان فشار وارد کنند که در اینصورت باعث آسیب خفیف به چشم می شود و به پارگی رگ خونی منجر خواهد شد.

عطسه کردن 

به دلیل اینکه بدن ذاتا به یکدیگر متصل می باشد گاهی اوقات ممکن است در اثر یک عطسه سنگین رگ های خونی پاره شوند که آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا باعث ایجاد عطسه می شوند.

عطسه سنگین ممکن است دلیل ایجاد لکه قرمز در چشم باشد

سرفه کردن

زمانی که سرفه می کنید فشار ناشی از سرفه های سنگین ممکن است باعث پارگی رگ های خونی شوند.

استفراغ

برخی از مشکلات مانند : مشکلات شکم، مصرف بیش از حد الکل، مسمومیت های غذایی، بیماری های صبحگاهی باعث ایجاد استفراغ می شوند که ممکن است فشار زیادی به چشم وارد کنند و به پارگی رگ های خونی منجر شوند.

گریه کردن

یکی دیگر از دلایل ایجاد لکه خونی در چشم گریه کردن می باشد که ممکن است به پارگی رگ های خونی منجر شود.

لکه خونی در چشم

 نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید بدون استفاده از عینک آفتابی منجر به قرمزی و آفتاب زدگی چشم می شود  که در واقع سفیدی چشم و یا قرنیه را درگیر می کند و این مشکل بیشتر در افرادی که اسکی یا قایقرانی می کنند و در معرض نور خورشید می باشند دیده می شود.

خشکی چشم

شایع ترین علل قرمزی چشم و ایجاد لکه های خونی، خشکی چشم می باشد که در اغلب موارد ناشی از خشکی هوا و یا خیره شدن به صفحه مانیتور می باشد.

افزایش فشار بر روی چشم

یکی دیگر از دلایل شکستگی و پارگی رگ های خونی افزایش فشار بر روی چشم می باشد که ماندن در یک حالت از یوگا برای مدت زمان طولانی، رفتن به سمت بالا در یک ترن هواپیمایی و یا حتی فشار بالا در هواپیما ممکن است باعث افزایش فشار در چشم در نتیجه باعث شکستگی رگ های خونی چشم شوند.

علائم و نشانه های بیماری کدامند؟

علائم لکه خونی در چشم واضح می باشد که این لکه خونی در سفیدی چشم ایجاد می شود و می تواند در روز های بعدی تمام سفیدی چشم را درگیر کند، این مشکل چشمی بدون درد می باشد و همچنین تغییراتی را در بینایی ایجاد نمی کند.

رفع قرمزی چشم

درمان خانگی پارگی رگ های خونی

به منظور رفع لکه خونی در چشم روش های خانگی و طبیعی وجود دارند که می توانید این مشکل را درمان کنید :

 خیار

خیار علاوه بر اینکه دارای مزایای خنک کننده و همچنین دارای خواص آرام بخش می باشد برای رفع لکه خونی در چشم مناسب می باشد از این رو خیار را برش داده و اجازه دهید یک ساعت درون فریزر باقی بماند سپس بیرون آورید و دو تکه آن را بر روی پلک های بسته قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بماند این روش را در طول روز بارها انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از خیار به منظور درمان قرمزی چشم

گل یاسمن

ده عدد گل یاسمن را جمع کنید و داخل یک لیوان از آب استریل شده قرار دهید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت درون آب باقی بمانند سپس با کمک قطره چکان دو تا چهار قطره از این محلول را در چشم هایتان بریزید به منظور داشتن نتیجه مطلوب این روش را سه بار در روز انجام دهید.

استفاده از گل یاسمن

 تکه های یخ

سریع ترین و بهترین روش به منظور رفع لکه خونی در چشم ناشی از پارگی رگ های خونی، سرما می باشد که استفاده از یخ به کاهش جریان خون کمک می کند به همین دلیل یک تکه یخ را داخل یک حوله نازک و یا پارچه بگذارید و به مدت چند دقیقه بر روی پلک های بسته قرار دهید این روش را نیز بارها در طول روز انجام دهید.

چای کیسه ای

چای سبز به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی برای چشم بسیار مناسب می باشد به همین دلیل دو عدد چای کیسه ای را بر دارید و بشویید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه درون فریزر باقی بماند و بعد از زمان نیم ساعت آن را روی پلک های بسته قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را دور بریزید.

استفاده از چای کیسه ای

گلاب

گلاب علاوه بر خواص ضد باکتری، اثر خنک کنندگی نیز دارد به همین دلیل دو تکه پنبه را درون گلاب خیس کنید و بر روی پلک های بسته قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پلک های باقی بماند این روش را به مدت چند بار در طول روز انجام دهید.

شیر سرد

یکی دیگر از درمان های خانگی به منظور رفع لکه خونی در چشم، شیر سرد می باشد بنابراین پنبه را درون شیر سرد خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پلک بسته قرار دهید.

زغال اخته

به منظور تقویت دیواره های چشم زغال اخته که بهترین منبع آنتی اکسیدان می باشد بسیار مناسب است فقط کافی است هر روز از آب زغال اخته بنوشید.

 قاشق

یک قاشق چای را بشویید و به مدت یک ساعت آن را درون فریزر قرار دهید سپس بر روی پلک بسته قرار دهید تا به دمای معمولی برسد.

 استفاده از قاشق به منظور رفع قرمزی چشم

چه زمانی در خونریزی زیر ملتحمه چشم به چشم پزشک مراجعه کنیم؟

  • درد شدید
  • داشتن سابقه فشارخون
  • ایجاد خونریزی به طور همزمان در هر دو چشم
  • صدمه به چشم و سر
  • ایجاد تغییراتی در بینایی مانند: تاری دید، دو بینی
  • سابقه اختلالات انعقادی خونی

در صورتی که خونریزی زیر ملتحمه با شرایط فوق همراه باشد باید فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

معمولا برای خونریزی زیر ملتحمه نیاز به درمان خاصی نمی باشد و با درمان خانگی و طبیعی درمان می شود و بعد از ۱ الی ۳ هفته این مشکل رفع می شود بهتر است از مصرف آسپرین، ایبوپروفن و همچنین داروهای مشابه خودداری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها