میزان آب مورد نیاز بدن در طی روز چقدر است؟

آب در بدن نقش بسیار مهم و اساسی را بازی می کند که تا حد ممکن باید میزان تعادل آن را در بدنمان حفظ کنیم زیرا با نبود حتی ۱۰ درصد از حجم آب مورد نیاز بدن مشکلات زیادی برایمان به وجود می آید.

میزان آب مورد نیاز بدن در طی روز چقدر است؟

آب از طریق مختلفی وارد بدن ما می شود و از طریق مختلفی هم از بدن ما خارج می شود. آب از ۳ راه وارد بدن می شود، از جمله این راه ها میوه جات، سبزی جات و نوشیدنی ها و از ۳ راه هم از بدن خارج می شود، ادرار و اجابت مزاج، تعریق، تنفس.

نکته ای که قابل ذکر است این است که بدن قادر به ذخیره آب در مدت طولانی نیست به همین دلیل برای تامین آب مورد نیاز بدن یابد تعادل آن را در بدن حفظ کنیم. برای تامین آب مورد نیاز برای بدن باید به شرایط جسمی فرد نگا کرد، به طور تقریبی به ازای هر ۱ کیلو از وزن بدن باید ۳۵ میلی لیتر آب مصرف شود که با محاسبه کل وزن مقدار آب مورد نیاز بدست می آید. در کودکان له ازلی هر ۱ کیلو ۵۰ میلی لیر و در شیرخوارگان ۱۵۰ میلی لیتر به ازای هر یک کیلو بدن به آب احتیاج دارد.

تامین آب مورد نیاز بدن

در ادامه باید گفت که برای افراد بزرگسال به طور کلی ۱۰ تا ۸ لیوان آب ( ۲نیم لیتر) مناسب ترین میزان مصرف آب و تامین آب بدن است. این نیاز به آب در زنان شیرده ۷۰۰ الی ۶۰۰ میلی لیتر افزایش پیدا می کند.

معمولا تامین آب لازم برای بدن به صورت تشنگی بروز داده می شود که بدن از آن به عنوان پیامی برای تامین آب استفاده می کند. باید گفت که تشنگی در ۳ گروه از افراد ممکن است با کاهش آب بدن روبرو شوند: نوزادان شیر خوار، سالمندان و ورزشکاران حرفه ای که باید به تامین آب مورد نیاز بدنشان دقت زیادی کنند.

در طی روز چه میزان آب بنوشیم

معمولا  احتیاج بدن ما به آب از طریق تشنگی مشخص می شود اما راه دیگری هم برای تشخیص کم آبی بدن وجود دارد که آن تغییر رنگ ادرار است، زمانی که ادرار شما زرد کم رنگ باشد نشان دهنده این است که بدن از آب کافی برخوردار است اما اگر ادرارمان به رنک نارنجی بود به معنای کمبود آب بدن است، که با تامین آب از راه های مختلف به بدن و نوشیدن میزان معینی آب در طول روز می توانید این مشکل را حل کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها