آشنایی با تاریخ تهران و وقایع مهم پایتخت امروزی ایران در گذر زمان

در تحلیل و بررسی تاریخ تهران به نکات قابل توجهی دست یافته اند که نشان دهنده گذشته این شهر با اهمیت می باشد. در گذشته شهر تهران به عنوان یکی از روستاهای شهر ری به شمار می رفته است که بعدها گسترش یافته است.

آشنایی با تاریخ تهران و وقایع مهم پایتخت امروزی ایران در گذر زمان

شهر به عنوان بزرگ ترین شهر ایران و پایتخت مرکزی این کشور است اما این شهر از ابتدا پایتخت این کشور نبوده است و در دوران مختلف حکومت پادشاهان شهرهای مختلفی به عنوان پایتخت شمرده می شده اند. تهران در زمان های گذشته که یکی از روستاهای شهر ری بوده است با گسترش پیدا کردن و تبدیل شدن آن به شهر به لحاظ سیاسی، اقتصادی و بازرگانی اهمیت بیشتری پیدا کرد و سرنوشت و تاریخ تهران را ریشه دارتر کرد.

 

آشنایی با تاریخ تهران

شهر تهران را می توان در دوره های مختلف حکومتی مورد تحلیل و بررسی قرار اما انی هشر از دوران حکومت و سلطنت قاجاریان دارای اهمیت بیشتر بوده است و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

  •  

تاریخچه سیاسی شهر تهران در گذشته بسیار طولانی است و اولین استارت شروع فعالیت های سیاسی در این منطقه با رفت و آمد کاروان های بزرگ در این شهر زده شده است. همچنین در زمان حمله افغان ها این شهر به لحاظ سیاسی نقش مهمی را ایفا کرده است.

تاریخ تهران را بشناسید

در زمان حکومت نادرشاه نیز می توان گفت که تاریخ تهران پررنگ تر شد و توجه بیشتری نسبت به این شهر صورت گرفت. همچنین تهران برای اولین بار توسط آقا محمد خان قاجار بعد از برکناری حکومت زندیه به عنوان پایتخت نامگذاری شد.

و در این دوران با قرار گرفتن این شهر به عنوان پایتخت تغییرات مهمی صورت گرفت که از مهم ترین آنها تغییرات سیاسی بوده است. از سوی دیگر این امر موجب شد تا جمعیت این شهر نیز رو به افزایش باشد.

روز یکشنبه مصادف با  ۱۱ جمادی الثانی ۱۱۶۴ در عید نوروز و هم زمان با مراسم تاج گذاری آقا محمد خان قاجار تهران به عنوان پایتخت رسمی و سیاسی ایران معرفی شد.

 در دوران بعدی و با آغاز سلطنت حکومت پهلوی در ایران شهر تهران به شکل امروزی آن نزدیک تر شد و تغییرات چشمگیری در آن رخ داد. الگوبرداری از معماری ها و سبک زندگی اروپاییان نمایی جدید را به این شهر داد. و پیشرفت های مهمی صورت گرفته که شامل احداث بانک ملی ،بازارهای جدید  و دانشگاه ها بود.

تاریخ شهر تهران

تهران در جنگ جهانی دوم:

در خلال جنگ جهانی دوم نیروهای ارتش بریتانیا و شوروی به شهر تهران آمدند و کنفرانس های مهمی در این شهر با حضور نمایندگان کشورهای دیگر برگزار می شده است. همچنین بعد از آن با شروع جنگ تحمیلی ایران و عراق این شهر خسارت و صدمات جدی را متحمل شد.

تاریخ تهران با شروع انقلاب رنگ جدیدی به خود گرفت و با جمهوری شدن حکومت تغییرات مهمی در سطح ملی و به ویژه این شهر پایتخت صورت گرفت.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها