نگرش عجیب و غریب مردمان نروژ !

طبق آخرین نظرسنجی دوساله که توسط شورای تحقیقات نروژ انجام شده است؛ در جامعه نروژ تقریبا یک نفر از هر دو نفر یعنی ۴۶ درصد از مردم این کشور کاملا یا به طور نسبی موافق است که نتایج تحقیقات منتشرشده توسط صنایع و ادارات دولتی نمی‌تواند مورد اعتماد باشد.

نگرش عجیب و غریب مردمان نروژ !

از هر پنج نفردر نروژ، دو نفر فکر می‌کنند که نتایج تحقیق به میزان زیادی تحت تاثیر نگرش‌ها و دیدگاه‌های محققان این کشور قرار دارد.

نیمی از مردم فکر می‌کنند که روزنامه‌نگاران تنها آن دسته از نتایج تحقیقاتی را ارائه می‌دهند که با دیدگاه‌هایشان مطابقت دارد.

در برابر این، بیش از دو سوم فکر می‌کنند که نروژ باید در مقایسه با سایر کشور‌های صنعتی سرمایه‌گذاری بیشتری را در تحقیقات انجام دهد.

این نظرسنجی در ماه ژوئن ۲۰۱۷، ۲۰۸۸ نفر را که سنشان بین ۱۸ تا ۸۰ سال است، مورد پرسش قرار دارد.

"جان‌آرن روتینگن"، مدیر کل شورای تحقیقات نروژ گفت که باید نگران این آمار بود. باید بر روی عواملی که یافته‌های تحقیقاتی را برای مردم قابل اعتماد می‌کند، بیشتر کار کرد و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید بیشتر کار شود تا اطمینان حاصل شود که تحقیقات در همان سطحی که صورت می‌گیرد، به عموم مردم گزارش داده می‌شود و باید تفکر انتقادی بر منابع اطلاعاتی مردم را تحریک کرد.

اکثر نظرات، متمرکز بر موضوع "اخبار جعلی"، تاثیر آن بر مردم نروژ و نیاز به توجه در مورد چگونگی حل این مشکل است.

در این سال، این نظرسنجی سه هدف داشت؛ نگرش مردم نسبت به تحقیق را مشخص کند. مشخص شود که آیا نگرش انتقادی نسبت به تولید دانش و ارتباطات وجود دارد و پیگیری منشا تحقیق از منظر سیاسی.

نتایج نشان می‌دهد که چهار نفر از هر پنج نفر معتقدند تحقیقات پایه می‌توانند در بلندمدت به تولید دانش کمک کنند و این باید از طریق منابع عمومی تامین شود و ۴۰ درصد فکر می‌کنند که کسب و کار باید مسؤولیت بیشتری را در زمینه تحقیقات به دوش بکشد.

اما ۲۸ درصد موافقند که حمایت زیادی از تحقیقات وجود دارد که هرگز برای جامعه سودی به ارمغان نیاورده است. این درصد در میان کسانی که تحصیلات کمتری دارند (۳۳ درصد) بالاتر است و تنها ۱۵ درصد از کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، حامی این تفکر هستند.

با این حال، بیش از دو سوم (۶۸ درصد) موافق هستند که نروژ باید در مقایسه با سایر کشور‌های صنعتی پول بیشتری در تحقیقات سرمایه‌گذاری کند.

این درصد در میان مردان بالاترین و به میزان ۷۶ درصد، در میان زنان ۶۰ درصد و در میان کسانی که تحصیلات عالی دارند، ۸۴ درصد و در میان کسانی که درآمد بالایی دارند، ۸۶ درصد است.

یافته‌های دیگر حاکی از آن بود که تنها یک نفر از هر پنج نفر از پاسخ‌دهندگان می‌گوید که در مورد تحقیقات بسیار آگاه هستند. فقط یک نفر از هر پنج نفر فکر می‌کند که اگر یک آیتم تحقیق درست نباشد، کل آن را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

این نظرسنجی شامل برخی یافته‌های عجیب است:

- یک نفر از هر ۱۰ نفر فکر می‌کند احتمال دارد که مقامات یک برنامه مخفی را پشتیبانی کنند که برای مثال مخفیانه از اسپری مواد شیمیایی و بیولوژیکی در هوا استفاده می‌کنند.

- یکی از هر سه نفر فکر می‌کند پدیده‌های ماوراءالطبیعه وجود دارد که نمی‌تواند توسط علم توضیح داده شود.

- یک چهارم هم می‌گویند که ما هرگز یاد نخواهیم گرفت که چه کسی واقعا پشت حملات تروریستی در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.

"روتینگن" گفت: این یافته‌ها زمینه‌ای برای بحث و مذاکره روی سیستم تحقیقاتی نروژ است.

وی افزود: رسانه‌ها باید هنگام تهیه اطلاعاتی که مبنای تحقیقاتی دارد، در مستندسازی منابع خود بهبود پیدا کنند. محققان باید پیچیدگی در تحقیقات خود را حساب کنند و بین نقش پژوهشگر و شرکت کننده در بحث تفاوت قائل باشند.

پروفسور "اوله پیتر اوترسن"، رییس پیشین دانشگاه اسلو و رییس کنونی موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، گفت که پرسش در مورد پژوهش را منفی نمی‌بیند، زیرا در یک کشور تحصیلکرده، طبیعی است که این دست مسائل مورد انتقاد قرار گیرد.

وی افزود: چهار نفر از هر ۱۰ نفر موافق این هستند که تحقیقات تحت تاثیر نظرات و نگرش‌های سیاسی محققان قرار می‌گیرد. محققان حق دارند که دیدگاه‌های سیاسی خود را داشته باشند، اما این نباید اجازه دهد واقعیات علمی تحریف شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها