گربه‌ها حرف‌هایتان را می‌فهمند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: گربه‌ها هنگامی که صاحب آن‌ها مستقیما و با لحن مختص آن‌ها مورد خطاب قرارشان می‌دهد، رفتار خود را تغییر می‌دهند

گربه‌ها حرف‌هایتان را می‌فهمند

در یک تحقیق جالب، محققان پی برده‌اند: گربه‌ها در پاسخ به نوع و لحن خطاب قرار داده شدن توسط صاحبشان، واکنش‌های مختلفی دارند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد: گربه‌ها هنگامی که صاحب آن‌ها مستقیما و با لحن مختص آن‌ها مورد خطاب قرارشان می‌دهد، رفتار خود را تغییر می‌دهند، اما چنین واکنشی را نسبت به غریبه‌ها و همچنین هنگامی که مورد خطاب مستقیم صاحب خود نیستند، ندارند.

ما می‌دانیم که لحن انسان بسته به این که با چه کسی حرف می‌زند، متفاوت است و این را برای مثال هنگام صحبت با نوزادان و یا حیوانات خانگی نظیر سگ‌ها می‌بینیم. در مطالعات قبلی نشان داده شده بود که لحن گفتار انسان هنگام صحبت با گربه‌ها تغییر می‌کند، اما کمتر در مورد واکنش گربه‌ها به این موضوع می‌دانستیم.

در این رابطه، محققانی از دانشگاه پاریس نانتر فرانسه بررسی کردند: 16 گربه مختلف، چگونه به صداهای از پیش ضبط شده صاحب خود و یا یک غریبه واکنش نشان می‌دهند. این صداها دارای دو لحن مختلف بودند، یکی مربوط به صحبت با گربه‌ها بود و دیگری مربوط به صحبت با دیگر بزرگسالان. 

آن‌ها برای بررسی واکنش رفتاری گربه‌ها، مواردی چون استراحت، حرکت گوش، گشاد شدن مردمک و حرکت دم را ثبت و رتبه‌بندی کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد: گربه‌ها هنگام شنیدن صدای یک غریبه که آن‌ها را به نام صدا می‌کرد، کاهش شدت رفتار را نشان دادند. با این حال، بعدا با شنیدن صدای صاحب خود، شدت رفتار آن‌ها دوباره به طور قابل توجهی افزایش یافت. 

گربه‌ها رفتارهایی مانند چرخاندن گوش‌هایشان به سمت بلندگوها، افزایش حرکت در اتاق و گشاد شدن مردمک چشم هنگام شنیدن صدای صاحبشان از خود نشان دادند. به اعتقاد محققان، بازگشت ناگهانی رفتار نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند صدای صاحب خود را از صدای یک غریبه متمایز کنند.

نتایج همچنین نشان داد: گربه‌ها هنگام شنیدن صدای صاحب خود وقتی که با لحن مخصوص بزرگسالان صحبت می‌کند، عکس‌العمل رفتاری خود را کاهش می‌دهند، اما هنگامی که با لحن تغییر داده شده برای صحبت با حیوانات با گربه‌ها حرف می‌زنند، رفتار این حیوانات به طور قابل توجهی واجد عکس العمل‌های بیشتری است.

نکته دیگر نیز آنجا بود که اگر کسی غیر از صاحب گربه‌ها با لحن فوق با آن‌ها صحبت می‌کرد، توجه چندانی به آن نشان نمی‌دادند. این یافته‌های جالب که ابعاد روابط گربه‌ها و انسان را روشن‌تر می‌سازند، در مجله Animal Cognition منتشر شده اند.

مترجم:رهاامیدوار

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها