چند نکته مهم در مورد هاری که باید بدانید

هاری، نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود که باید چند نکته را در این باره بدانید.

چند نکته مهم در مورد هاری که باید بدانید

 در تازه‌ ترین مورد ابتلا به هاری، مرد جوان 31 ساله‌ای به نام کیوان واحدی از اهالی جویبار مازندران هدف حمله یک سگ‌ ولگرد و هار قرار گرفت و جانش را از دست داد.

مرگی غم‌ انگیز، با بیماری هاری

این جوان فوتبالیست که صاحب یک فرزند بود، در خانه‌اش مشغول استراحت بود که سگ ولگردی وارد حیاط خانه شد.

جوان جویباری چون ورزشکار بود، با سگ هار سرشاخ شد و با گرفتن گردنش، او را به سمت دیوار پرتاب کرد که سگ در همین حین، دست او را چنگ زد و همین مسأله باعث انتقال بیماری هاری به او شد. کیوان با تصور این‌که با یک خراش نیازی نیست واکسن ضد‌هاری تزریق کند، به پزشک مراجعه نکرد اما پس از 45روز اولین علائم و نشانه‌های ابتلا به هاری را بروز داد.

او زمانی به پزشک و بیمارستان مراجعه کرد که دیگر خیلی دیر شده بود و فاصله‌ای با مرگ نداشت. او سرانجام با درد و رنج بسیار و تحمل عوارض هاری جانش را در بیمارستان رازی قائمشهر از دست داد.

آذرماه سال گذشته هم یک پسربچه پنج ساله بابلی طعمه سگ‌های ولگرد هار شد. این پسربچه زمانی که مورد حمله سگ‌های هار قرار گرفت، سرپرستانش او را به موقع به بیمارستان منتقل نکردند و همین مسأله باعث وخامت حال عمومی او شد. در نهایت زمانی به مرکز درمانی منتقل شد که کار از کار گذشته بود و پسربچه به علت شدت جراحات و عوارض ناشی از ابتلا به بیماری هاری فوت شد.

بهمن ماه سال 1400 هم در خبرها آمده بود، دو نفر در غرب تهران هدف حمله سگ‌های هار قرار گرفتند. این دو حادثه در شهرستان‌های ملارد و رباط‌کریم در غرب استان تهران رخ داد و یکی از قربانیان مرد معتاد کارتن‌خوابی بود که با گزش سگ ولگرد به این بیماری مبتلا شد و دیگری هم باغبانی بود که سگ نگهبان مبتلا به هاری او را گزیده بود و هر دو جان خود را از دست دادند.

چند نکته مهم در مورد هاری

هاری، نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.

در صورت بروز بیماری در انسان متاسفانه مرگ بیمار (صددرصد) حتمی است. اما خوشبختانه با وجود کشندگی بالای این بیماری، در صورت اقدام به موقع و طی مراحل شامل شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضدهاری می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد. در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله باید اقدامات درمانی ضدهاری آغاز شود.

از آنجا که هر سال در کشور ما مواردی از آلودگی در حیوانات اهلی و وحشی دیده می‌شود، بنابراین هر حیوانی که انسان را مورد گزش قرار دهد مشکوک به هاری قلمداد می‌شود. نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری شست‌وشوی محل گزش است و نیمی از روند درمان هاری به شست‌وشوی مناسب و کافی (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) محل جراحت وابسته است.

چنانچه فرد حیوان گزیده به هر دلیل امکان مراجعه سریع به مراکز درمان هاری را ندارد باید در محل مناسب اقدام به شست‌وشوی محل جراحت با آب و صابون کند و سپس در اسرع‌وقت خود را به نزدیک‌ترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند.

فرد گزیده شده توسط حیوان مشکوک به هاری، در صورت نیاز با تشخیص کارشناس مربوط ممکن است سرم ضدهاری نیز دریافت ‌کند. در مواردی که فردی دچار حیوان گزیدگی می‌شود، باید به‌سرعت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهرستان محل سکونت مراجعه کنند، این مراکز به‌صورت ۲۴ساعته آماده ارائه خدمات به موارد حیوان گزیدگی به‌صورت رایگان هستند./جام جم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها