فرج کمیجانی فعال صنفی معلمین در گفتگو با مستقل خبر داد:

تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند

کمیجانی می‌گوید: متاسفانه با معلمین برخوردهای خشن می‌کنند و تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند، برای تعدادی نیز پرونده‌های امنیتی درست شده و هنوز به نتیجه نرسیده است. سطح این مطالبات آنقدر بالاست که هرکاری هم صورت می‌گیرد باز هم به چشم نمی‌آید. 

تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند

تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند

 

سرویس اجتماعی

 

اعتراضات معلمان اگرچه چند دهه است که جریان دارد اما در یکسال اخیر رشد قابل توجهی بخصوص در سطح تجمعات داشته است که در پی آن تعدادی از معلمان نیز دستگیر و یا احضار شده‌اند. مطالبات معلمان در این دوره با ساختار مشخصی از جمله در حوزه معیشت خطاب به سه قوه بیان شده است اما به گفته نمایندگان معلمان نتیجه قابل توجهی و یا پاسخی از سوی دولت دریافت نشده است. به جهت بررسی وضعیت اعتراضات معلمان گفتگو کردیم با فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

 

در حال حاضر اعتراضات معلمان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

بحث معلمان مربوط به امروز و دیروز نبوده است و سال‌هاست که ادامه یافته است. در ۴۳ سال گذشته حل مسائل آموزش و پرورش و حل مباحث معیشتی معلمان در اولویت کاری هیچ دولتی نبوده و به همین دلیل همه مطالبات انباشته شده است و به شکلی درآمده که معلمان تحمل وضع موجود را ندارند. یعنی هم در حوزه آموزش و پرورش هم بحث معیشت خودشان!

دولت نیز راهی را نشان نمی‌دهد که چه باید کرد، یا کارگروهی را برای این کار ایجاد کنند و راهی پیدا شود. متاسفانه با معلمین برخوردهای خشن می‌کنند و تعدادی از معلمان بازداشت شده‌اند، برای تعدادی نیز پرونده‌های امنیتی درست شده و هنوز به نتیجه نرسیده است. سطح این مطالبات آنقدر بالاست که هرکاری هم صورت می‌گیرد باز هم به چشم نمی‌آید. 

وضع معیشتی معلمان بسیار بد است و باید چاره‌سازی شود تا معلمان بتوانند بدون دغدغه به کار تعلیم و تربیتی خود بپردازند.

 

مشخصا مطالباتی که از سوی معلمان در یکسال اخیر در تجمعات مطرح شده است شامل چه ابعادی می‌شود؟

 

مطالبه ما رفع تبعیض است ما می‌گوییم اگر هست باید برای همه باشد اگر نیست برای هیچکس نباید باشد. مگر می‌شود در کشور کارمندان وزارتخانه های دیگر بیست میلیون و بعضا بالاتر حقوق بگیرند اما به معلمان چیزی ندهند، ما چند میلیون کارمند داریم که حقوق معلمان نسبت به آن‌ها در سطح پائینی قرار دارد. حدود بیست سال پیش هم بحث رفع تبعیض را مطرح کردیم تا به سال ۸۷ رسید و قانون مدیریت خدمات کشوری با این نیت تصویب شد که تبعیض‌ها را از بین ببرد.

این قانون که برای اجرا ابلاغ شد می‌بینیم آیتم‌های زیادی وجود دارد که باید به کارمندان پرداخت شود اما متاسفانه در خصوص معلمان عمدتا این قوانین اجرا نمی‌شود.

ما می‌گوییم چرا باید فقط برای تعداد اندکی از کارمندان این قانون اجرا شود و برای معلمان بصورت ناقص مانده یا اصلا اجرا نشود؟

رفع این تبعیض‌ها بزرگترین خواسته معلمان است، یعنی اجرای دقیق قانون خدمات کشوری. مطالبه دوم این است که ما الان یک تشکیلات منسجم مورد تایید کل جامعه معلمان و حاکمیت باشد نداریم الان سازمان نظام مهندسی، پزشکی، پرستاری و ... داریم و سازمان نظام معلمین ایران هم باید تشکیل شود. سازمانی که اعضای آن در سطوح ملی با رای معلمان انتخاب شوند تا به نمایندگی از فرهنگیان بتوانند مطالبات را پیگیری کنند و نمایندگان آن‌ها به جلسات مهم در دولت و مجلس دعوت شوند. اما متاسفانه حاکمیت تشکل‌های صنفی و سیاسی موجود را که هم قانونی هستند و هم رسمی و از وزارت کشور مجوز داریم به رسمیت نمی‌شناسد.

نکته بعدی در ارتباط با موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان است این صندوق از سال ۷۴ با پول معلمان تاسیس شده است، متاسفانه در این سال‌ها با مدیریت دولتی این صندوق اداره شده و هر بلایی سر آن آمده به دست مدیران دولتی بوده است. تا اینکه ما به عنوان مطالبه‌گران پیگری کردیم و در سال ۱۴۰۰ یک اساسنامه مصوب شد که در آن اساسنامه قید شد که حق مالکانه برای معلمان قائل شوند و ۶ نفر از اعضای هیئت امنای ۱۱ نفره صندوق با رای مستقیم معلمان انتخاب شوند.

متاسفانه وزیر جدید کلا این اساسنامه مصوب را کنار گذاشت یعنی اجرای مصوبه سال ۱۴۰۰ یکی دیگر از مطالبات ماست.

 

بحث بعدی قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین هم‌تراز است. یعنی به حقوق معلمان بازنشسته نیز مانند دیگر شاغلین همتراز اضافه گردد و این مطالبه نیز بصورت جدی مطرح و در حال پیگیری هستیم.

نکته بعدی بیمه خدمات درمانی و تکمیلی برای معلین شاغل و بازنشسته است که در سطح بسیار نازل اعمال می‌شود یعنی آنچه هدف تاسیس این بیمه‌ها بوده در مورد معلمان شاغل و‌ بازنشسته اعمال نمی‌شود. معلمان بازنشسته نیز بیشترین هزینه‌هایشان درمان و بهداشت است که متاسفانه بیمه‌ها پوشش نمی‌دهند. لذا خواسته اصلی ما درباره بیمه‌ها این است که خدمات بیمه جامعی تصویب شود که معلمان شاغل و بازنشسته از مزایای بیمه‌های تکمیلی بهره‌مند شوند.

 

متاسفانه تا به حال پاسخ مثبتی نیز داده نشده است. پیشنهاد مشخص ما این است که روسای هر سه قوه کشور کارگروه ویژه‌ای را برای حل مشکلات آموزش و پرورش و مطالبات معلمان تعریف کنند و از نمایندگان معلمان معترض نیز دعوت کنند و قانونی و منطقی بودن خواسته‌ها را بررسی کنند تا برای اجرای دقیق خواسته‌ها راهکاری مناسب با مشارکت هم پیدا کنند.

 

آیا تاکنون تجمعات معلمان نتیجه خاصی نیز به همراه داشته است؟ آیا دولت درخواستی برای گفتگو با معلمان داده؟

 

در سال ۱۴۰۰ و امسال که ۱۵ تجمع ایجاد شده و بیانیه‌های مختلفی نیز صادر شده تا این لحظه دولت وارد نشده است و ما معتقدیم کسانیکه به این تجمعات دامن می‌زنند رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اموزش و پرورش دولت رئیسی هستند، که با عدم توجه به خواسته‌ها معلمان را عصبانی‌تر کرده‌اند.

اگر قرار باشد کسی در این کشور توبیخ، احضار، بازداشت و محاکمه شود حتما وزیر آموزش پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه هستند نه معلمان مطالبه‌گر. اعضای کابینه با بیخیالی خودشان معلمان عزیز کشورمان را تشویق به تجمع بیشتر می‌کنند در حالیکه اگر باب مذاکره باز می‌شد مباحث به اینجا کشیده نمی‌شد.

 

معلمان دستگیر شده در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا اقدامی برای آزادی آن‌ها صورت گرفته است؟

 

الان معلمان را به دلایل صنفی که دستگیر نمی‌کنند فورا جرم‌های امنیتی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند. برای خیلی از افراد پرونده درست کرده‌اند و درگیر دادگاه هستند.

فعلا در حال نامه‌نگاری و رایزنی با مسئولین هستیم.

امیدواریم بتوانیم مشکلات همکارنمان را حل کنیم و به زودی به اغوش خانواده‌های خودشان برگردند.

نکته آخر

من از روزنامه مستقل تشکر می‌کنم که به بحث معلمان می‌پردازید امیدوارم روزنامه وزین شما بتواند در به نتیجه رسیدن مطالبات برحق فرهنگیان به ما کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها