شهربانو امانی با انتقاد از عدم مدیریت واحد اپیدمی می‌گوید:

مردم باید بترسند تا مراقب جانشان باشند

شهربانو امانی میگوید مفیدترین تصمیم، قرنطینه شهرهایی مثل تهران و قم بود تا ویروس به سرعت منتشر نشود. همچنین وقتی آثار منفی این بحران در اقتصاد هم اتفاق افتاده است لذا قرنطینه مشکل بیشتری ایجاد نخواهد کرد.

مردم باید بترسند تا مراقب جانشان باشند

 «شهربانو امانی»، عضو کنونی شورای شهر تهران، نماینده مجلس ششم، عضو حزب کارگزاران سازندگی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب است که در حوزه زنان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز فعالیت دارد. با شهربانو امانی درباره اپیدمی کرونا و نحوه مواجهه با آن توسط مسئولین، گفتگو کردیم.

 

امانی در گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل‌آنلاین درباره اپیدمی کروناویروس و چالش‌های موجود در کشور برای مقابله با این ویروس گفت:

 از روزی که ورود ویروس کرونا به کشور به طور رسمی اعلام شد، مسائلی نیز در شورای شهر مطرح شد مبنی بر اینکه چرا این مسئله دیر اعلام شد، چرا دستورالعمل‌های شیوع و کنترل آماده نبود و چرا اهتمام جدی به نهضت آگاهی‌رسانی در جهت پیشگیری نداشتند. شورای شهر و مدیریت شهری از لحظه اعلام ورود ویروس از ابتدایی‌ترین اقدام یعنی آگاهی‌رسانی به مردم و تبلیغات محیطی شهر تهران شروع کرد و سعی کرد که دستور‌العمل‌های ستاد کرونا را در محدوده اختیارات شورای شهر و مدیریت شهری برنامه‌ریزی کند. شورای شهر طرح دوفوریتی را مطرح کرد تا دست شهردار با اولویت پیشگیری از پرسنل باز باشد، به خصوص پرسنل سازمان‌های درگیر نظیر سازمان بهشت زهرا و سازمان پسماند و... .

شهربانو امانی درباره لزوم قرنطینه برخی از شهرها، اظهار داشت:

من هم مثل شما بسیار متاثر هستم که علیرغم اینکه دانش بشری، از این ویروس عالمگیر شناخت کافی وجود ندارد، و در شرایطی که نحوه انتشار این ویروس همه کارشناسان، مردم و بهداشت جهانی را به تکاپو و وحشت انداخته است، قرنطینه مفیدترین و اثربخش‌ترین تصمیم است. اگر قرنطینه از قم آغاز می‌شد سرعت انتشار در ایران کمتر می‌شد. تهران هم به همین صورت است. طبق گزارشاتی که به دست من رسیده ما هنوز دوره پیک این ویروس را رد نکرده‌ایم و سازمان بهداشت جهانی شیوع این ویروس را پاندولی توصیف کرده است یعنی رفت و برگشت دارد.

این عضو شورای شهر افزود:

اگر تهران را قرنطینه می‌کردند، حداقل منفعتش این بود که تهرانی‌هایی که ناقل ویروس بودند به شهرها و استان‌های دیگر سفر نمی‌کردند. حداقل باید ورودی و خروجی شهر تهران و قم را کنترل می‌کردند، اگر این دو کانون شیوع ویروس را قرنطینه کرده بودند امروز این ویروس با این سرعت در کشور منتشر نمی‌شد. هرچند اماکن مذهبی، نماز جمعه و مساجد را تعطیل کردند اما لازم بود که کانون‌های دیگر را هم تعطیل کنند.

امانی با بیان اینکه مدیریت واحد در بحث بحران یکی از مسائل مهم کشور است، عنوان کرد:

از سیل آق‌قلا گلستان تا ویروس مهیب و همه‌گیر کرونا، ابربحران و ابرچالش‌هایی را در کشور ایجاد کردند. من معتقدم درایت و عقلانیتی که دولت و باقی ارکان باید به خرج می‌دادند در بحث مبارزه با کروناویروس وجود نداشت. در شرایطی که اعتماد عمومی مردم آسیب دیده و جان مردم در میان است، باید شرافتمندانه و صادقانه هر آنچه هست به مردم گفته می‌شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تناقضات رفتاری و گفتاری مسئولین، بیان داشت:

طبق اعلام دانشگاه شهید بهشتی ۶۰ درصد مردم موضوع قرنطینه و کرونا را جدی نگرفته‌اند، علت این امر تناقض در رفتار و گفتار مدیریتی کشور است. جای تاسف دارد که حتی در این شرایط سخت هم هر کسی تلاش دارد که آرم و یونیفرم خود را بالا ببرد، در حالی‌که جمهوری اسلامی یک کشور است و یک پرچم دارد. امیدوارم برای حفظ جان مردم همه فریاد بزنند تا مسئولین تصمیم بگیرند که تهران را قرنطینه کنند.

شهربانو امانی با تاکید بر لزوم همراهی مسئولیت و اختیار، گفت:

وقتی سال‌های سال مدیریت ملی و دولت تضعیف می‌شود، یعنی مسئولیت می‌دهند اما تفویض اختیار نمی‌کنند و از زوایای مختلف به بحران‌ها و مسائل نگاه می‌کنند، در نتیجه مسئولیت و اختیار توامان نیست. یعنی اگر اختیار بود همان روز اول فرماندار تهران باید شهر را قرنطینه می‌کرد و نیاز نبود دولت ورود کند. فرماندار کاشان گزارشی ارائه کرد، به آقایان برخورد و صدا و سیما برعکسش را بیان کرد، این تناقض در رفتار و عمل مردم را سر در گم کرده است.

او درباره تعویق انتخابات با نگاه پیشگیری از کروناویروس، اظهار داشت:

 اگر تدبیر می‌کردند و مسئله‌ای که در چین اتفاق می‌افتاد را جدی می‌گرفتند، کار به اینجا نمی‌کشید. الان هم نباید به دنبال رقابت‌های تنگ‌نظرانه بود، این بحران باید مدیریت شود. اگر مناسبت‌های مهم ملی را تدبیر می‌کردند، می‌توانست یک سرمایه اجتماعی مهم را ذخیره کشور کند و می‌شد بعد از عبور از بهمن کرونا، مناسبات ملی را برگزار کنند. مردم که همیشه در صحنه هستند. روز اول اگر می‌گفتند به خاطر جان مردم انتخابات را به تعویق می‌اندازیم، شرایط امروز بیشتر تحت کنترل قرار می‌گرفت.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از مواجهه سیاسی و قضایی با بعضی اعضای شوراهای شهر گفت:

امروز با تعیین کلیدواژه‌ها کسی نمی‌تواند اظهار نظر کند، به جای مبارزه با ویروس کرونا به دنبال چند خط اظهارنظر یک عضو شورا در شیراز هستند.

 نماینده ادوار مجلس با تاکید بر رویکرد صادقانه با مردم، بیان داشت:

در گزارشاتی که ارائه می‌دهند می‌خواهند مردم نترسند اما من می‌گویم بگذارید بترسند و بیشتر رعایت کنند، شرافتی مسئله را در میان بگذارید، بگذارید بعدا بگویند دروغ بزرگ گفتیم اما اگر نتوانیم ویروس را کنترل کنیم چه می‌شود؟ ما هنوز پیک ویروس را رد نکرده‌ایم.

شهربانو امانی با بیان اینکه امروز هر کسی که مسئول جان مردم است باید مسئولانه شهر را قرنطینه کند، خاطرنشان ساخت:

 بیش از ۷۰ درصد کسب و کار کشور مربوط به بخش خدمات است، محصول بخش خدمات در ایام عید به بار می‌نشیند، این بخش آسیب و لطمه اقتصادی دیده است. کار دولت در تامین منابع مالی دهک‌های آسیب‌دیده بسیار سخت است، آثار منفی این بحران در اقتصاد هم اتفاق افتاده است لذا قرنطینه مشکل بیشتری ایجاد نخواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها