داریوش قنبری نماینده ادوار در گفتگو با مستقل‌آنلاین:

بدیلی برای اصلاح‌طلبی نمی‌بینم

نبود یک اطلاع‌رسانی دقیق در مورد وزن اصلاح‌طلبان در قدرت باعث شکل‌گیری یک برداشت نادرست از اصلاح‌طلبان شده است.  مثلا در مورد همین مجلس کنونی، تمام ۳۰ نفر لیست اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شده‌اند و مردم فکر می‌کنند که مجلس دهم مجلس اصلاح‌طلب است.

بدیلی برای اصلاح‌طلبی نمی‌بینم

 

مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی، مهناز براتی/عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری می‌گوید: تفکر حجتیه بسیار خطرناک است اما خطرناک‌تر از آن، تفکر تند جبهه پایداری است‌. به نظر من پایداری‌ها برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک هستند. حضور آن‌ها نه به نفع منافع ملی است، نه به نفع مصالح کشور.

«داریوش قنبری»، عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری و نماینده ایلام در مجلس هشتم طی گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل درباره میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم گفت:

 باید ببینیم که نهایتا شرایط رقابت به چه شکلی خواهد بود اگر یک انتخابات رقابتی باشد، قطعا مشارکت وسیع‌تر مردم را در پی دارد و طبق روال گذشته ثابت شده است که اگر مشارکت وسیع و گسترده‌ای وجود داشته باشد، معمولا این اصلاح‌طلبان هستند که شانس بیشتری در انتخابات با مشارکت بالا داشته‌اند.

او با اشاره به شرایط اقتصادی و ارتباط آن با میزان مشارکت مردم، اظهار داشت:

برخی می‌گویند که مسائل و مشکلات اقتصادی منجر به مشارکت پایین می‌شود قطعا مسائل اقتصادی موثر هستند اما فاکتوری که نباید از نظر دور داشت احساس مسئولیت مردم در شرایط بحرانی و شبه بحرانی است. معتقدم در یک انتخابات کاملا رقابتی حتی شرایط اقتصادی هم خیلی بر روند انتخابات تاثیرگذار نخواهد بود. اگر امیدی برای آینده بهتر در مردم ایجاد شود، قطعا مردم در عرصه حاضر خواهند شد. شرایط زمانی که مردم می‌خواهند رای بدهند در میزان مشارکت تعیین‌کننده است.

عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری در توضیح نسبتِ میان رد صلاحیت‌ها و مشارکت در انتخابات بیان داشت:

 

هرچه رد صلاحیت‌ها گسترده‌تر باشد، میزان مشارکت مردم پایین‌تر خواهد بود. آنچه که مهم است وجود رقابت میان جریان‌های سیاسی است. همه جریان‌های باید بتوانند در عرصه حضور پیدا کنند و تفکرات مختلف بتوانند خود را در معرض رای مردم بگذارند.

قنبری با انتقاد ار عملکرد هیات‌های نظارت، تصریح کرد:

در روند بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی شاهد نوعی بی‌توجهی به قانون بودیم. متاسفانه بسیاری از همفکران دولت بدون ارائه سند و مدرک رد صلاحیت شدند و به نوعی می‌توان گفت هیات‌های اجرایی در برخی از مناطق کشور مثل تهران و فارس، عملکرد خوبی نداشتند. فرمانداران ترکیب هیات‌های اجرایی را خوب نچیده بودند و طوری عمل شد که قانون در بررسی صلاحیت‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفت. همین مسئله باعث شد که برخی از اصلاح‌طلبان و همفکران دولت در این‌ هیات‌ها رد صلاحیت شوند. هنوز جای امیدواری است که شورای نگهبان نقص موجود در هیات‌های اجرایی را برطرف کند و با توجه به قانون امکان مشارکت حداکثری را فراهم نماید. او افزود: از هیات‌های اجرایی انتظار نمی‌رفت که علیه پایگاه اجتماعی دولت موضع‌گیری کنند و در مقابل دولت قرار بگیرند. این نقص ناشی از وجود برخی فرمانداران غیر همفکر با دولت است. این مسئله یعنی وجود مدیران غیرهمفکر، یکی از مشکلات دولت آقای روحانی بوده است. امیدواریم که اقدام فراقانونی هیات‌های اجرایی در شورای نگهبان اصلاح شود. درست است که تعداد داوطلبین از میان جریان اصلاحات کمتر است اما با همین تعداد هم امکان لیست دادن وجود دارد.

نماینده مجلس هشتم درباره تلقی اصولگرایان مبنی بر اینکه رویگردانی از اصلاح‌طلبان به معنای نزدیکی به آن‌هاست، تاکید کرد:

مردم خیلی وقت است که از جریان‌های سیاسی رویگردان شده‌اند اما جریان اصولگرا جریانی نیست که در میان مردم جایگاهی داشته باشد. اصولگراها به غلط می‌خواهند وانمود کنند که مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان شده و به سمت آن‌ها خواهند رفت، به هیچ وجه اینطور نیست. اینکه مردم از اصلاح‌طلبان رویگردان شده‌اند به دلیل این است که مطالباتی داشته‌اند که برآورده نشده است.

قنبری فقدان اطلاع‌رسانی دقیق درباره وزن اصلاح‌طلبان در قدرت را دلیل برداشت‌های نادرست دانست و اظهار داشت:

 نبود یک اطلاع‌رسانی دقیق در مورد وزن اصلاح‌طلبان در قدرت باعث شکل‌گیری یک برداشت نادرست از اصلاح‌طلبان شده است.

او افزود: مثلا در مورد همین مجلس کنونی، تمام ۳۰ نفر لیست اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شده‌اند و مردم فکر می‌کنند که مجلس دهم مجلس اصلاح‌طلب است در حالیکه اصلاح‌طلبان در این مجلس اقلیتی بیش نیستند و در بهترین حالت یک سوم کرسی‌های مجلس را در اختیار دارند. اگر اکثریت پست‌ها در اختیار اصلاح‌طلبان بود آنوقت یک اصلاح‌طلب رئیس مجلس می‌شد و اتفاقات دیگری می‌افتاد.

 

عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری با تاکید بر اینکه درباره وزن اصلاح‌طلبان در قدرت هم غلو شده است، گفت:

اصلاح‌طلبان به آن معنا در قدرت نبوده‌اند که الان بخواهند پاسخگو باشند. اگر جریان اصلاح‌طلب قدرت را در دست داشت، به مطالبات مردم بیشتر اهمیت می‌داد. در این زمینه باید اطلاع‌رسانی کامل صورت گیرد تا طیف مقابل نتواند عملکرد خودش را پای اصلاح‌طلبان بنویسد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مجلس دهم را مجلس اصولگرا دانست و اظهار داشت:

مجلس فعلی نیز یک مجلس اصولگرا بود حتی اصلاح‌طلبان در دولت هم وزن بالایی نداشتند. مستقلین هم در مجموع به سمت اصولگرایان سوق پیدا کردند. در بسیاری از نقاط اصلاح‌طلبان کاندیدا نداشتند و به حمایت مستقلین نیازمند بودند اما آن.ها قانع نشدند که در لیست اصلاح‌طلبان بگنجند. او افزود: در مجموع مستقلین بیشتر با جریان اصولگرا همراهی کردند. البته در بحث حمایت از دولت گاهی با اصلاح‌طلبان همراهی کردند اما ترکیب مجلس دهم ترکیب خاصی بود. در مقایسه با مجلس نهم که اصلاح‌طلبی در آن نبود و تعداد اصلاح‌طلبان به قدری کم بود که فراکسیون هم نتوانستند تشکیل دهند، این تعداد در مجلس دهم کمی بیشتر شد و به حدود یک سوم کرسی‌ها رسید اما این به معنی اکثریت نیست. این مجلس به مراتب از مجلس نهم بهتر عمل کرد. اگر مجلس دهم خیری نرساند اقلا شر هم نرساند اما مجلس نهم به مردم شر رساند و خیری هم نرساند.

قنبری با بیان اینکه رویگردانی از اصلاح‌طلبان نه به نفع نظام است نه به نفع کشور، گفت:

اصلاح‌طلبی بهترین روشی است که می‌تواند ثبات و امنیت را در کشور ایجاد کند و در نبود اصلاح‌طلبان جریان‌های دیگری خواهند آمد که هیچ نسبیت و سنخیتی با جریان‌های درون نظام نخواهند داشت.

نماینده ادوار مجلس درباره ورود تفکر حجتیه به مجلس یازدهم اظهار داشت:

تفکر حجتیه بسیار خطرناک است اما خطرناک‌تر از آن، تفکر تند جبهه پایداری است‌. به نظر من پایداری‌ها برای نظام جمهوری اسلامی خطرناک هستند. حضور آن‌ها نه به نفع منافع ملی است، نه به نفع مصالح کشور. قنبری در پایان اظهار داشت: در کل بدیلی برای اصلاح‌طلبی نمی‌بینم. اصلاحات با توجه به تغییرات تدریجی و کم‌هزینه‌ای که در نظر دارد ثبات و امنیت را برای کشور و نظام ایجاد می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها