سه نکته که محله نارمک را برای شما جذاب می‌کند

سه نکته که محله نارمک را برای شما جذاب می‌کند

محله سرسبز و خوش آب‌وهوای نارمک از نظر موقعیت جغرافیایی در شمال شرق تهران و در منطقه ۸ شهرداری قرار گرفته است. نارمک نیز همچون محلات قدیمی تهران در ابتدا روستا بوده و به مرور زمان، جزئی از شهر تهران شده است. محله نارمک از سمت شمال به خیابان فرجام، از شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به بزرگراه امام علی (ع) و از جنوب به خیابان دماوند، تهران‌‌نو و خیابان نظام‌‌آباد منتهی می‌‌شود. مهم‌‌ترین میدان محله نارمک، میدان نبوت یا همان میدان هفت حوض نامیده می‌شود. این میدان دارای فضای سرسبز و چشم‌‌نوازی است که اهالی نارمک برای تفریح و تعامل از آن استفاده می‌‌کنند. این میدان نبوت از سمت شمال و جنوب به خیابان آیت و از سمت شرق و غرب نیز به خیابان گلبرگ محدود می‌‌شود. در حوالی میدان، مراکز خرید و تجاری متنوعی با قیمت‌‌های مناسب به چشم می‌‌خورند. از مهم‌‌ترین خیابان‌‌های نارمک می‌‌توان خیابان‌‌های، آیت، شهید ثانی(۴۶ متری نارمک)، هنگام، رسالت، سامان، سمنگان، دردشت، فرجام، مدائن، چمن، مهر، مرجان و... اشاره کرد. محله نارمک علاوه بر میدان هفت حوض، میدان‌‌های دیگری به اسم میدان هلال احمر، ۵۱، ۱۶،۷۳، ۲۳،۱۰۰، دارد. محله نارمک منطقه مناسبی برای سکونت و سرمایه‌‌گذاری است. برای اجاره آپارتمان نارمک به سایت‌‌هایی چون دیوار، ۷ ملک، دو نبش، مراجعه کنید و با پیشنهادهای شگفت‌‌انگیزش روبه‌‌رو شوید.

صد میدان

نارمک در دوران قدیم به صورت روستایی در ۵ کیلومتری راه شوسه دماوند به تهران و ۹ کیلومتری جنوب شرقی تجریش بوده است. برای اطلاع از مظنه هزینه رهن و اجاره در تجریش به آگهی‌های دیوار سری بزنید. نام قدیم محله نارمک صد میدان بود و امروزه نیز اهالی قدیمی آن را با نام صد میدان میشناسند. نارمک دارای ۱۰۰ میدان است که ۱۳ میدان آن در قسمت شمالی و ۸۷ میدان آن در قسمت جنوبی قرار دارد. تقریبا ۵۰ سال طول کشید تا بافت میدان‌های محله نارمک کامل شود. در طرح اولیه ساخت و ساز محله نارمک، ۹۸ میدان را به شکل فضای سبز طراحی کرده بودند. هر کدام از این میدان‌ها تعداد زیادی بن بست و یک خیابان عبوری دارد.

 تاریخچه نامگذاری نارمک

شاید برایتان جالب باشد که ریشه نام نارمک از کجا گرفته شده است. در متون قدیمی نارمک را به عنوان «نرمق» معنی کرده‌اند که به عنوان ده کوچکی در نظر گرفته می‌شد؛ اما در لغت‌نامهٔ دهخدا بخش اول  نارمک به کلمه «انار» یا صاحب انار ترجمه می‌شود. اهالی قدیمی محلهٔ نارمک می‌گویند: در روزگاران قدیم در دوران قدیم نارمک مملو از درختان انار و انجیر بود و به همین دلیل این منطقه نارمک نامگذاری شد. در گذشته محصول انار و انجیر‌های منطقه نارمک در میان همگان آوازه داشت؛ اما اکنون از آن باغ‌های انار و انجیر فقط چند باغچه کوچک در ده نارمک باقی مانده است.

 دسترسی عمومی

محله نارمک از نظر دسترسی جزء بهترین محله‌‌ها به شمار می‌‌آید. محدودهٔ نارمک دارای وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو، بی‌‌آر تی، اتوبوس و تاکسی است که تردد را برای اهالی منطقه راحت و آسان کرده است. این محله سه خط اتوبوس‌ تندرو به شرح؛ خط یک مسیر (تهرانپارس- میدان آزادی)، خط سه مسیر (پایانه علم و صنعت-پایانه خاوران) و خط پنج مسیر (پایانه علم و صنعت-پایانه بیهقی دارد. مترو همواره در دسترس‌‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی است. ایستگاه‌‌های مترو گلبرگ، سرسبز، مترو فدک دانشگاه علم و صنعت و شهید باقری نیز برای ساکنان نارمک قابل دسترسی است. علاوه این‌‌ها، اهالی نارمک می‌‌توانند به وسیله تاکسی هم رفت‌وآمد کنند.

 مراکز مهم و تفریحی نارمک

محلهٔ نارمک به دست آلمانی‌‌ها ساخته شده و فضای سبز زیادی دارد. از بوستان‌‌های مهم نارمک می‌‌توان به بوستان فدک، بوستان کوکب، بوستان یاسمن و بوستان شقایق اشاره کرد. صد میدان نیز به دلیل داشتن فضای سبز محل بازی کودکان و دورهمی بزرگترها است. نارمک دارای مکان‌‌های مهمی از جمله، مسجد جامع نارمک، مسجد النبی نارمک، دانشگاه علوم صنعتی ایران، بیمارستان الغدیر، بیمارستان انصاری، کتابخانه دکتر شهیدی، میدان نبوت، بازار مبل دلاوران، فرهنگسرای خانواده و مسجد خاتم الانبیا و... است.

 

Narmak2

 مراکز خرید نارمک

بازار هفت حوض یکی از مراکز خرید و دیدنی مشهور در نارمک است که از چهار راه سرسبز تا پایان خیابان آیت به میدان هفت حوض یا نبوت ختم می‌شود. اگر چه اینجا مملو از مراکز خرید و بازارهای گوناگون است؛ اما به دلیل عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و همچنین خوش مسیر بودن بازار، همواره مشتریان زیادی را از نقاط مختلف تهران به سوی خود می‌کشاند. در این بازار کالاهایی  چون؛ (پارچه، لباس، بوتیک، فست فود، رستوران، مانتو، و..) عرضه می‌شود. مراکز خریدی متعددی چون، پاساژهای نبوت، امرالدستار، سون سنتر، طوبی و کویتی‌ها هم در خیابان آیت واقع شده‌اند. از دیگر امکانات رفاهی نارمک می‌توان مرکز خرید نبوت، مجتمع تجاری مروارید و فروشگاه شهر کتاب را نام برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها