گام به گام دریافت ویزای ترکیه

 

قبل از اینکه درباره مراحل اخذ ویزای ترکیه صحبت کنیم، باید یک خبر خوب به شما بدهیم. ایرانیانی که با اهداف توریستی به ترکیه سفر می ‌کنند و مدت زمان اقامت آن ها در این کشور کمتر از سه ماه است، نیازی به دریافت ویزا ندارند. اما اگر مدت زمان اقامت شما بیشتر از سه ماه است؛ چند دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

شرایط دریافت ویزای ترکیه

شهروندان ایرانی که قصد سفر به ترکیه را دارند و مدت زمان اقامتشان بیش از سه ماه می ‌شود، باید برای دریافت ویزا ترکیه درخواست بدهند. ویزای رسمی کشور ترکیه با توجه به اهداف سفر متقاضیان، متفاوت است. اما گرفتن ویزای کشور ترکیه شرایط سختی ندارد. فقط کافی است متقاضیان به سفارت یا کنسولگری ترکیه مراجعه کنند و پس از تعیین وقت مصاحبه در روزی که برای آن ها وقت تعیین می ‌شود به سفارت مراجعه نمایند. البته آماده کردن مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ترکیه و ثبت نام در سایت سفارت به صورت آنلاین هم ضروری است. در بخش مراحل دریافت ویزای ترکیه به همه آن ها اشاره می‌ کنیم. پس قبل از تهیه بلیط چارتری استانبول یا هر نوع بلیطی برای مقصد استانبول و اقامت حتما این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

مراحل دریافت ویزای ترکیه

در گذشته مراحل اخذ ویزای ترکیه و سایر کشور های دیگر به صورت حضوری انجام می ‌شد. اما این روز ها بیشتر کشورها ترتیبی داده اند تا متقاضیان بتوانند به صورت الکترونیکی فرم درخواست ویزا را پر کنند. به همین خاطر در ابتدا به مراحل اینترنتی ثبت درخواست ویزا اشاره می ‌کنیم و در ادامه راجع به مراحل دیگری که باید حضوری طی کنید، مطالبی را عنوان می ‌نماییم. سایت evisa برای پیگیری درخواست ‌های متقاضیان راه‌اندازی شده است. اولین کاری که شهروندان ایرانی باید انجام دهند این است که در سایت evisa مشخص کنند هدفشان از سفر به ترکیه چیست و چه نوع ویزایی لازم دارند. سپس باید درخواست خود را ثبت کنند و این درخواست را در نزدیک‌ترین سفارت یا کنسولگری ترکیه ارائه دهند. پس از درخواست متقاضی، سفارتخانه مشخص می‌ کند که هر کس باید چه مدارکی را برای ویزای مورد نظر خود آماده کند و در زمان مشخص شده به این کنسولگری مراجعه نماید.

  1. ورود به سایت رسمی سفارت جمهوری ترکیه اولین کاری است که متقاضیان باید انجام دهند. سپس باید در سیستم الکترونیکی ویزای جمهوری ترکیه، روی گزینه APPLY #1 کلیک کنند. آدرس سایت مورد نظر WWW.evisa.gov.tr/en است. پس از انتخاب گزینه مورد نظر، کاربران باید روی تصویر پاسپورت کلیک کنند و مراحل بعدی را در صفحه دیگری دنبال کنند.
  2. در این مرحله متقاضیان باید نام کشور خود را در قسمت Country/Region انتخاب نمایند.
  3. سپس باید در قسمت Travel Document، روی گزینه پاسپورت معمولی یا Ordinary Passport کلیک کنند.
  4. در آخر نیز باید اطلاعاتی که وارد کرده اند را ذخیره کرده و به مرحله بعدی بروند. در این مرحله سایت به متقاضیان اعلام می ‌کند که برای سفر به ترکیه ویزا لازم دارند یا خیر. از آنجا که ایرانیان نیازی به دریافت ویزا ندارند، احتمالاً به کاربران ایرانی اعلام می ‌شود.

باقی مراحل ثبت درخواست الکترونیکی برای ویزای ترکیه مربوط به شهروندان ایرانی نمی ‌شود. زیرا سایر مراحل باید به صورت حضوری و از طریق مراجعه به سفارت این کشور پیگیری شوند. ایرانی ‌ها نیازی به دریافت ویزای الکترونیکی کشور ترکیه ندارند.

توجه: کشور ترکیه علاوه بر تهران در شهر های تبریز، مشهد و ارومیه نیز سفارتخانه دارد.

  • متقاضیان بایستی به صورت آنلاین از سایت سفارت ترکیه وقت ملاقات بگیرند و در تاریخی که برای آن ها مشخص می ‌شود همراه با مدارک لازم برای ویزا به یکی از سفارت‌ های ترکیه در ایران مراجعه نمایند.
  • پس از تحویل مدارک، متقاضیان باید منتظر بررسی پرونده خود باشند. زیرا سفارت ترکیه وقت مصاحبه ندارد و فقط برای تحویل حضوری مدارک وقت سفارت تعیین می‌ شود.
  • در روز ملاقات، متقاضیان باید هزینه ‌های صدور ویزا را نیز به یورو بپردازند و منتظر جواب ویزا بمانند.

بررسی ویزا های کاری و تحصیلی ترکیه ممکن است بیشتر از ویزا های توریستی، طول بکشد. ویزا های توریستی بلند مدت که اعتبار آن ها بیش از سه ماه باشد در عرض ۱۵ روز کاری صادر می ‌شوند. اما ممکن است پروسه بررسی پرونده ‌های تحصیلی و کاری بیشتر زمان ببرد. به همین خاطر بهتر است یک ماه و حداکثر دو ماه قبل از تاریخ سفر خود، برای اخذ ویزا اقدام نمایید.

هزینه ویزای ترکیه

در بخش پیش اشاره کردیم که در روز ملاقات حتماً باید هزینه ویزای ترکیه را به یورو بپردازید. هزینه ویزای ترکیه با توجه به نوع آن متغیر است. به عنوان مثال اخذ ویزای الکترونیکی ترکیه از ۱۴ تا ۷۱ یورو هزینه دارد. برای دریافت ویزا های لیبل‌دار ترکیه نیز متقاضیان باید ۵۵ تا ۱۸۰ یورو بپردازند. ویزا های لیبل‌دار دوبار ورود و چند بار ورود هزینه بیشتری دارند و به ترتیب متقاضیان باید برای اخذ هر یک از این ویزا ها ۱۱۰ تا ۱۸۰ یورو بپردازند.

دریافت ویزای ترکیه برای چه افرادی لازم است؟

ترکیه از اتباع کشور هایی که روابط دیپلماتیک خوبی با آن ها دارد، ویزا نمی خواهد. درباره کشور ایران هم به همین صورت است. بنابراین متقاضیان ایرانی تا زمانی که قصد اقامت طولانی مدت در این کشور را نداشته باشند به ویزا نیازی ندارند. اما اتباع کشور های دیگر با هر هدفی باید قبل از ورود به خاک ترکیه، ویزا تهیه کنند. در حال حاضر فهرستی از کشور ها وجود دارد که برای وارد شدن به خاک ترکیه ویزا لازم ندارند. ۷۸ کشور هستند که در این فهرست قرار می‌ گیرند و ایران هم جزو این کشور ها است.

شهروندان ایرانی در چه صورتی برای سفر به ترکیه باید ویزا بگیرند؟

مسافرانی که با اهداف توریستی از ایران به ترکیه سفر می‌ کنند یا هدفشان خرید و تجارت در این کشور است، نیازی به دریافت ویزا ندارند. اما اگر قصد داشته باشند در دانشگاه ‌های ترکیه ثبت نام کنند و یا در این کشور مشغول به کار شوند، حتماً باید ویزا بگیرند. به عنوان مثال افرادی که می ‌خواهند با مقاصد کاری بیش از یک سال در این کشور بمانند. افرادی که برای رسیدن به یک کشور دیگر از ترکیه عبور می ‌کنند باید ویزای ترانزیت ترکیه را دریافت کنند.

ویزای همراه ترکیه نیز برای همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال افرادی صادر می‌ شود که اقامت ترکیه را دارند. ویزای تولید فیلم و مستندسازی ترکیه، ویزای درمان و ویزای نمایندگان شرکت‌ های توریستی ترکیه نیز جزو مواردی است که به آن ها اشاره نمودیم. این افراد به دلیل اینکه مدت اقامت آن ها بیشتر از ۹۰ روز است، باید به اداره مهاجرت استانی ترکیه مراجعه نمایند و مجوز لازم برای اقامت در این کشور را دریافت نمایند.

کلام آخر

مراحل دریافت ویزای ترکیه برای ایرانیان بسیار ساده است. ابتدا باید متقاضیان از طریق سایت evisa درخواست خود را ثبت کنند و سپس با توجه به نوع ویزای خود، مدارک لازم برای اخذ ویزا را به سفارت این کشور تحویل دهند. سفارت ترکیه وقت مصاحبه ندارد و مراجعه حضوری فقط برای ارائه مدارک و پرداخت هزینه ویزا است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها