پارتیشن شیشه ای مات، عامل فساد در ادارات؟

 

پارتیشن شیشه ای مات، سازه ای کاربردی است که می تواند به زیبایی محیط اداری کمک کند. با این حال، استفاده نادرست و نابجا از این پارتیشن ها، می تواند باعث بروز حوادث و اتفاقات ناراحت کننده ای شود.

یکی از عواملی که می تواند زمینه را برای وقوع فساد در یک محیط کار یا اداره فراهم کند، عدم رعایت حریم خصوصی کارکنان در محیط اداری است. در برخی از دفاتر و ادارات، به دلیل استفاده از پارتیشن های شیشه ای مات، امکان نظارت بر کارکنان وجود ندارد. این امر، می تواند زمینه را برای وقوع انواع فساد ، از جمله تعرض جنسی، روابط نامشروع، رشوه خواری و انواع فساد اداری فراهم کند.

اخیرا خبر بازداشت رئیس یکی از ادارات شهرستانی در گیلان به دلیل برقراری ارتباط نامشروع در محیط اداری، بار دیگر توجه افکار عمومی را در شبکه های مجازی به موضوع فساد در ادارات جلب کرد.از آنجایی که  استفاده از پارتیشن های شیشه ای مات در ادارات فراگیر شده ، می توان گفت که یکی از عوامل زمینه سازی این عمل شنیع و فساد اخلاقی، دیوارهای جداکننده مات بوده است. اما چرا؟

برخی گزارش ها حاکی از آن است که استفاده از این پارتیشن ها، امکان نظارت بر کارکنان را کاهش می دهد و زمینه را برای وقوع انواع فساد، از جمله روابط نامشروع، رشوه خواری و... فراهم می کند؛ از این رو پیشنهاد می شود که ادارات دولتی از پارتیشن های شیشه ای شفاف ، مشبک یا پارتیشن شیشه ای مات با ارتفاع کمتر استفاده کنند تا امکان نظارت بر کارکنان حفظ شود. همچنین، اصلی ترین مانع برای چنین اتفاقاتی، می تواند ارائه آموزش های لازم در خصوص اهمیت رعایت حریم خصوصی به کارکنان و حتی کارجویان باشد.

در ادامه، به بررسی برخی از نکات اولیه در استفاده از پارتیشن های شیشه ای مات برای جلوگیری از فساد در ادارات می پردازیم تا به راه حلی درست برسیم.

نکات اولیه در استفاده از پارتیشن های شیشه ای مات در ادارات :

  • استفاده از پارتیشن شیشه ای مناسب محل کار: برای مثال پارتیشن های شیشه ای مشبک، امکان نظارت بر کارکنان را فراهم می کنند، اما حریم خصوصی کارکنان را نیز حفظ می کنند. این نوع پارتیشن ها، گزینه مناسبی برای اداراتی هستند که می خواهند از بروز مشکلات ذکر شده جلوگیری کنند.
  • استفاده از پارتیشن های شیشه ای با ارتفاع کمتر: پارتیشن های شیشه ای با ارتفاع کمتر، امکان نظارت بر کارکنان را افزایش می دهند. با این حال، این نوع پارتیشن ها، حریم خصوصی کارکنان را نیز کمتر نقض می کنند.
  • آموزش کارکنان در خصوص اهمیت رعایت حریم خصوصی پیش از استخدام: آموزش کارکنان در خصوص اهمیت رعایت حریم خصوصی، می تواند به کاهش تنش های کاری و افزایش سلامت اداری کمک کند. این آموزش ها، می توانند به کارکنان کمک کنند تا متوجه شوند که رعایت حریم خصوصی، یکی از اصول مهم در محیط کار است.

قطعا سوال پیش آمده برای شما هم این است که : «راه حل بهتری برای کاهش چنین معضل هایی نیست؟»

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید پیش زمینه ای از این نوع دیوایدر ها داشته باشید تا بتوانیم به یک جواب یا راه حل بهتر برسیم. در ادامه به بررسی تاریخچه و انواع پارتیشن ها میپردازیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد پارتیشن شیشه ای می توانید اینجا کلیک کنید.

 

تاریخچه استفاده از پارتیشن شیشه ای مات

پارتیشن های شیشه ای مات، تاریخچه ای طولانی دارند. اولین بار در قرن هفدهم میلادی، در اروپا از این پارتیشن ها استفاده شد. در آن زمان، از پارتیشن های شیشه ای مات برای جداسازی بخش های مختلف یک ساختمان استفاده می شد. در قرن بیستم، با پیشرفت تکنولوژی، تولید پارتیشن های شیشه ای مات آسان تر شد و استفاده از این پارتیشن ها در ادارات و سازمان ها نیز افزایش یافت.

انواع پارتیشن شیشه ای مات

پارتیشن های شیشه ای مات را می توان بر اساس عوامل مختلفی، از جمله نوع شیشه، نوع فریم، و ارتفاع، دسته بندی کرد.

از نظر نوع فریم، پارتیشن های شیشه ای مات به دو دسته فریم دار و بدون فریم تقسیم می شوند. پارتیشن های شیشه ای مات فریم دار، دارای فریم هایی از جنس چوب، فلز، یا پلاستیک هستند. پارتیشن های شیشه ای بدون فریم، فاقد قاب (فریم) هستند.

از نظر ارتفاع، پارتیشن های شیشه ای مات به دو دسته پارتیشن های کم ارتفاع و پارتیشن های بلند تقسیم می شوند. پارتیشن های کم ارتفاع، معمولاً تا ارتفاع 1.2 متر هستند. پارتیشن های بلند، معمولاً هم ارتفاع سقف هستند. 

از نظر تکنولوژی، پارتیشن های شیشه ای از لحاظ تکنولوژی هم می توان به دو دسته ثابت (استاتیک) و اسمارت (هوشمند) تقسیم کرد. پارتیشن شیشه ای ثابت یعنی یا کامل شفاف هستند یا  کاملا مات و در طرف دیگر پارتیشن شیشه ای هوشمند یا مات شونده، پارتیشن شیشه ای می باشد که با استفاده از ریموت مخصوص و تکنولوژی به خصوص می توان میزان شفافیتش را تنظیم کرد. این مورد را در یک دسته بندی مجزا آوردیم زیرا پارتیشن شیشه ای مات شونده یا هوشمند مزایای بسیاری دارد که در ادامه با مزایای این نوع از جداکننده ها آشنا خواهید شد

 

استفاده از پارتیشن شیشه ای مات شونده (هوشمند)، مزایای زیادی نسبت به پارتیشن شیشه ای مات ثابت یا استاتیک دارد. از جمله این مزایا :

  • قابلیت تنظیم شفافیت: پارتیشن های شیشه ای مات شونده (هوشمند)، امکان تنظیم شفافیت شیشه را دارند. این ویژگی، می تواند به کارکنان کمک کند تا حریم خصوصی خود را در مواقعی که نیاز دارند یا اجازه دارند، حفظ کنند.
  • قابلیت کنترل از راه دور: پارتیشن های شیشه ای مات شونده (هوشمند)، را می توان از راه دور کنترل کرد. این ویژگی، می تواند به مدیران کمک کند تا به راحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی، بر کارکنان نظارت داشته باشند و دقیقا می توان تصور کرد که اگر این تکنولوژی مورد استفاده در ادارات باشد، کمتر شاهد بروز اخبار مبنی بر فساد های مالی ، اخلاقی و رفتاری خواهیم بود

با توجه به مزایای ذکر شده، استفاده از پارتیشن شیشه ای مات شونده (هوشمند)، می تواند راه حل و گزینه مناسبی برای اداراتی باشد که می خواهند از این دسته معضل ها جلوگیری کنند و محیطی امن و سالم برای کارکنان و ارباب رجوع فراهم کنند؛ اما کماکان می شود با رعایت نکاتی که گفته شد، از پارتیشن شیشه ای مات نیز همان بهره را برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها