در نشست «اعجوبه‌ها» عنوان شد

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرای درستی نیست

مستقل انلاین: تهیه‌کننده «اعجوبه‌ها» با ارائه اظهارنظری درباره مجری سلبریتی‌ها، بر این باور است: مجری سلبریتی‌ می‌تواند تا حدودی به میزان مخاطب اضافه کند اما لزوما آن اجرا، اجرای درستی نیست.

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرای درستی نیست

به گزارش مستقل آنلاین به نقل از ایسنا،تهیه‌کننده «اعجوبه‌ها» با ارائه اظهارنظری درباره مجری سلبریتی‌ها، بر این باور است: مجری سلبریتی‌ می‌تواند تا حدودی به میزان مخاطب اضافه کند اما لزوما آن اجرا، اجرای درستی نیست.

در نشست خبری برنامه تلویزیونی «اعجوبه‌ها» همچنین تاکید شد که لزوم شرکت کودکان در این برنامه داشتن استعدادی خاص و ویژه نیست و همه بچه‌ها می‌توانند در این برنامه شرکت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری برنامه تلویزیونی «اعجوبه‌ها» در ساختمان اداره کل روابط عمومی صداوسیما با حضور سید مهدی حسینی، تهیه‌کننده، حامد سلطانی، مجری، امیر جوادزاده، سرپرست گروه کارگردانی، مصطفی صادق محمدی، سردبیر،حدیثه سوختانلو، روابط عمومی برنامه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

تاکنون دو فصل از برنامه «اعجوبه‌ها» به روی آنان رفته و سیدمهدی حسینی که تهیه‌کنندگی فصل سوم که هم اکنون در حال پخش است را بر عهده داشته، در این نشست توضیحاتی را درباره ساخت فصل جدید ارائه داد. او گفت: در فصل قبل بیشتر بچه‌هایی که قابلیت‌های خاصی داشتند شرکت می‌کردند الان همه بچه‌ها می‌توانند شرکت کنند. تلاش ما نشادن دادن موقعیت‌های مختلف بچه‌ها از ارتباط با والدین تا تحرک و هیجانشان بود.

حسینی که همراه با عوامل برنامه پیش از نشست به تماس‌های مردمی پاسخ داده بود، در این زمینه گفت: بخش زیادی از تماس‌ها این بود که ما چطور می‌توانیم در برنامه شرکت کنیم. تعداد زیادی فیلم ارسال کردند که در برنامه شرکت کنند.

حسینی درباره اینکه چرا فصل اول و دوم این برنامه توسط مهران غفوریان و نادر سلیمانی که بازیگر و شناخته شده هستند اجرا شده و فصل سوم به مجری کمترشناخته شده‌ای سپرده شده است؟ گفت: من در فصل قبل تهیه‌کننده نبودم. از آنجایی که برنامه به من سپرده شد من نکات و نقدهایی به آن داشتم. به این قائل هستم که مجری سلبریتی می تواند تا حدودی به میزان مخاطب اضافه کند اما لزوما آن اجرا، اجرای درستی نیست. مجری‌های سلبریتی با همه توانایی هایشان برخی چیزها را در شأن خودشان نمی‌دادند و خیلی‌ از آنها هم پدر نشده‌اند. آقای سلطانی علاوه بر اینکه تمام قابلیت‌های مهم یک مجری خوب را دارند، دو بچه در همین بازه سنی دارند و من فکر می‌کردم با حضورشان برنامه بهتر می شود. ایشان با میل زیاد با بچه‌ها بازی می‌کنند که ممکن است خیلی ها بگویند نکند این کار در شأن من نباشد.

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرا درست نیست
فصل اول «اعجوبه ها» با اجرای مهران غفوریان

حسینی در پاسخ به این سوال ایسنا که چرا با وجود اینکه برنامه «اعجوبه ها» نامگذاری شده و این تصور را به وجود می‌آورد که قرار است بچه‌هایی خارق‌العاده و با استعدادهایی ویژه جلوی دوربین بیایند، در عوض بچه‌هایی معمولی با توانایی‌های متوسط وارد برنامه می‌شوند، توضیح داد: دیدیم فضایی غالب شده است مبنی بر اینکه اغلب خانواده‌ها یک بچه دارند و آن بچه را در کلاس‌های مختلفی ثبت نام می‌کنند و با این ویژگی‌های بچه‌شان بعضا پُز می‌دهند و احساس می‌کنند چقدر بچه توانمند و موفقی دارند. پژوهش‌ها نشان داده بچه‌هایی که در دوران کودکی پر از مهارت هستند در آینده آدم‌های لزوما موفقی نیستند. ممکن است باشند اما لزوما نه. به عنوان آدمی که سابقه معلمی دارم و معلم در تیممان زیاد است، همگی معتقدیم که بچه‌های ایران اعجوبه هستند اما مسئله این است که هر بچه‌ای استعداد و توانایی دارد که باید پیدا شود. اما اینکه حتما باید بچه‌ای توانایی خاصی داشته باشد که بشود اعجوبه، قائل به این نیستیم. به نظر من همه بچه‌های ایران اعجوبه هستند و اسم برنامه اسم درستی است.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره دشواری‌های کار با بچه‌ها و کنترل آن‌ها مقابل دوربین تلویزیونی نیز گفت: معلم بودن ما خیلی در این قضیه موثر است. همان لحظه‌ای که همه از شیطنت بچه‌ها عاصی می شوند ما لذت می‌بریم. ساختن این برنامه سخت است و موقعیت‌هایی بوده که واقعا خسته بودم بعد بچه‌ای را دیدم که شیطنت می‌کند و با نمک است، در آن لحظه خستگی‌ام در رفته است. در پشت صحنه با وجود همه سختی‌ها به ما خوش می‌گذرد. آقای سلطانی هم زبان بچه‌ها را خیلی خوب بلدند و خیلی خوب بلدند با آن ها تعامل کنند، کاری که خیلی از بزرگترها نمی‌توانند انجام دهند.

او افزود: همان اوایل کار، ضبطی داشتیم که خیلی طولانی شد و یکی از عوامل برنامه خسته شد و با یکی از بچه‌ها تندی کرد. من همان‌جا توضیح دادم که از همه چیز مهم‌تر برای ما این است که حال بچه‌ها را خراب نکنیم. در سینما بچه‌هایی که برای بازی می‌روند، سرشان داد می‌زنند و صبح خیلی زود آفیش می‌شوند. حق ندارد خسته شوند و شیطنت کنند. من از بیرون که نگاه می‌کنم نظرم این است که آن بچه در سینما با کودک کار چه فرقی می‌کند؟ مخصوصا بچه‌های کوچک‌تر که سینما را نمی‌شناسند و فقط اذیت می‌شوند.

تهیه‌کننده «اعجوبه‌ها» درباره مخاطبان این برنامه گفت: بچه‌ها وقتی وارد استودیو می‌شوند استخر توپ را می‌بینند و مدام می‌پرسند که این برای کدام مرحله است اما از بازخوردهای فضای مجازی متوجه شدیم که قسمت بازی‌ با پدر و مادرها را بیشتر دوست دارند از این رو متوجه شدیم که مخاطبان ما بیشتر بزرگسال هستند.

حامد سلطانی، مجری «اعجوبه»ها هم درباره اینکه چطور پس از دو فصل که این برنامه توسط دو بازیگر اجرا می‌شد، اجرای «اعجوبه‌ها» به او سپرده شد، گفت: جواب این سوال برای من سخت است. چون خودم مجری برنامه هستم. اگر بگویم مجری عوض نمی‌شد بهتر بود، شاید تواضعِ اغراق‌آمیزی باشد و اگر بگویم الان بهتر شده، ممکن است احترام به بزرگترها و چهره‌های محبوبی که همه دوستشان داریم از بین برود.

او با اشاره به کلیات اجرای برنامه‌هایی با سوژه کودک و مخاطب بزرگسال، خاطرنشان کرد: در این برنامه بچه‌ها و زیبایی‌هایشان و لذت کنار بچه‌ها بودن را نشان می‌دهیم. بعضی وقت‌ها همین بچه‌ها می‌توانند برای ما استاد باشند. بچه‌ها رفتارهایی دارند که شاید ما فراموش کرده باشیم مثل گذشت و مهر ورزیدن و نادیده گرفتن رقابت و چسبیدن به رفاقت و لذت بردن از زندگی در لحظه. برای من به عنوان مجری فصل جدید، اتفاق درخشان و هیجان‌انگیزی است و بازه‌ی جدیدی از اجرا را در کنار اتفاقات زیبا تجربه می‌کنم. در کنار همه بزرگوارانی که تاکنون در «اعجوبه ها» کار کرده‌اند و حتما تاثیرگذار بوده‌اند، من کمترین نقش را ایفا می‌کنم. امیدوارم که مردم دوست داشته باشند و کاری که به ما محول شده است را بتوانیم به درستی انجام دهیم. اینکه «اعجوبه‌ها» جزو چهار برنامه اول صداوسیما معرفی شد، نشان می‌دهد که برنامه‌ی دوست‌داشتنی و پربیننده‌ای بوده است. و این اتفاق برای تیم جوان برنامه می‌تواند درخشان باشد که حال همه‌ ما را خوب کرده است.

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرا درست نیست

 

سلطانی افزود: آقایان غفوریان و سلیمانی هنرمندانی هستند که ما با نقش آفرینی‌هایشان بزرگ شدیم. ما دوست داشتیم این‌ها را از قاب برنامه‌های مختلف تلویزیونی ببینیم. خیلی از مردم دوست دارند سلبریتی و چهره‌های شاخص ببینند. گاهی باید به این فکر کنیم که اگر من به این برنامه بروم چه چیز جدیدی می‌توانم به آن اضافه کنم. بارها جلسه گذاشته و با متخصصان کودک صحبت شد. چالش هایی داشتیم که سعی کردیم حل کنیم. حتما همه اینها برای من کار را سخت می‌کرد اما از آنجا که دوست دارم خودم را در موقعیت‌های جدیدی قرار دهم، به «اعجوبه‌ها» آمدم. «میدان» برنامه‌ای کاملا اقتصادی، با رویکرد مسابقه بود و شاید یک برنامه خشک به حساب بیاید، در حالی که آن برنامه هم اینطور نبود، اما از یک برنامه اقتصادی به یک‌باره به برنامه‌ای بیایید که سوژه‌اش کودکان هستند می‌تواند اتفاقات جدیدی را وارد زندگی آدم کند. من ساکن مشهد بودم به خاطر این برنامه‌ها به تهران آمدم. تا روز اول ضبط دو دل بودم. اما خدا را شکر که اتفاق خوب افتاده است.

این مجری درباره بازخوردهایی که از «اعجوبه ها» گرفته است نیز گفت: بازخوردها خوب بوده. تیم برنامه همه جوان و با انگیزه هستند. و این فرصت داده شده تا هنر خودشان را نشان دهند. به هر حال چهره های شناخته شده هم از یک جایی شروع کردند و این اتفاق می تواند برای هر کسی بیفتد. ما تیمی داریم که همه خواستشان این است که بچه هایی که می‌آیند، حالشان خوب باشد. کارکردن با بچه‌ها سختی‌های خودش را دارد. بهترین چیز است که همه تیم به آنچه انجام می‌دهند اعتقاد داشته باشند و این خیلی خوب است.

 

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرا درست نیست

 

مصطفی صادق محمدی، سردبیر «اعجوبه‌ها» در بخشی از این نشست به دشواری‌ و ظرافت‌های کار با کودکان اشاره کرد و گفت: این محدودیت لزوما در حیطه محتوا نیست ما می توانیم برنامه ای با ریتم بالا داشتیم اما مجبوریم  سطح تعادلی حفظ کنیم که کوچکترین آسیبی متوجه بچه‌ها نباشد. ممکن است با کوچکترین حرکت ما کودکان تاثیر سوئی بپذیرند. ما مدت بسیار طولانی سر جزئی‌ترین مسایل درگیریم که بتوانیم بهترین کیفیت و محتوا را ارائه دهیم.

او افزود: در این یک سال هر بازی ارائه می‌شد را با کارشناسان چک می‌کردیم. مخاطب ما بزرگسال و سوژه کودک است ما باید همه را راضی نگه داریم‌. ما خودمان را موظف می دانیم که کوچکترین اتفاقی در پشت صحنه هم نیفتد و به بچه‌ها استرسی وارد نشود. البته در مسابقات ممکن است اشکالاتی باشد ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که اگر بازخورد منفی می‌گیریم آن بخش اصلاح شود و روز به روز برنامه بهتر شود.

مجری سلبریتی می‌تواند مخاطب اضافه کند اما لزوما اجرا درست نیست

 

صادق محمدی تاکید کرد: ممکن بوده ما ایده خیلی خوبی از نظر برنامه‌سازی ارائه بدهیم اما تیم کارشناسان که اعم از روانشناسان، معلمان و مربیان هستند، قبول نکنند و بگویند ایراد دارد و ما با تمام جذابیت‌هایی که ممکن بود داشته باشد، کلا آن را کنار گذاشتیم. در این برنامه هر چیزی بخواهد اضافه شود، با کارشناسان چک می‌شود.

امیر جوادزاده، سرپرست گروه کارگردانی «اعجوبه‌ها» عنوان کرد: ۱۷۰۰ نفر  دوستانی هستند که فیلمشان دیده شده و در صف تست هستند. بچه‌ها باید یک  فیلم کوتاه یکی د دقیقه‌ای به شماره برنامه  ارسال کنند و بعد از دیده شدن فیلمشان، تست حضوری داریم. تست حضوری  برای این است که ببینیم توانایی هایی مورد نیاز برنامه است را کودک دارد یا نه. بحث این نیست که اگر کسی توانایی ندارد شرکت نکند. فقط برای اینکه اگر در بازی‌ها خودشان را با بقیه هم سن و سالانشان مقایسه کنند دچار مشکل نشوند. آرامش خود بچه‌ها از ابتدا تا انتهای برنامه اولویت اول است.

او افزود: وقتی برنامه را طراحی می‌کردیم دو ـ سه بار طرح را تا انتها می‌رفتیم و بعد از اینکه با نظر کارشناسان بررسی می‌کردیم اگر می‌دیدیم کوچکترین اتفاق آزاردهنده‌ای برای بچه ها وجود دارد آن بخش را حذف و از اول طراحی می‌کردیم.

جوادزاده درباره ساختار برنامه افزود: تمام صحبت ما به بچه‌ها و خانواده‌ها این است که قرار است امروز، روز شادی داشته باشید و به شما خوش بگذرد. قرار نیست در این فصل از برنامه‌ی «اعجوبه‌ها» بچه‌ها توانایی‌های خاصی داشته باشند لذا ما دنبال توانایی‌های ویژه نبودیم. برای طراحی تست‌ها از کارشناسان زیادی استفاده کردیم. بچه‌هایی که هم گروه می‌شوند هم‌قد، هم‌وزن و هم سن‌اند که هیچ برتری نسبت به یکدیگر نداشته باشند و از بودن کنار یکدیگر لذت ببرند. در تست شبیه‌سازی آنچه در استودیو قرار است اتفاق بیفتد را با بچه‌ها کار می‌کنیم تا شاهد این اتفاق نباشیم که بچه‌ای جلوی دوربین از پس کار برنیاید.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها