شایعه‌ خانۀ «محمدعلی کشاورز» تکذیب شد

با انتشار خبر تبدیل خانۀ «محمدعلی کشاورز» به موزه در فضای مجازی، یکی از نزدیکان خانوادۀ کشاورز این خبر را شایعه خواند و آن را تکذیب کرد.

شایعه‌ خانۀ «محمدعلی کشاورز» تکذیب شد
مستقل آنلاین| ساعات اولیه روز دوشنبه  مطلبی توسط برخی سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد که از تصمیم نلی کشاورز برای تبدیل خانۀ شخصی محمدعلی کشاورز به موزه خبر می‌داد.

یکی از نزدیکان خانوادۀ کشاورز ساعتی پیش در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ضمن تکذیب این خبر، گفت: اساسا در تصمیم دختر و خانوادۀ وی موضوع موزه شدن خانه مطرح نیست چراکه قرار است خانۀ فعلی محمدعلی کشاورز به همان شکلی که بوده است حفظ شود.

وی افزود:، چون این خانه در یک برج (در شهرک غرب است) امکان موزه شدن ندارد و به عنوان یک منزل شخصی قرار است به همان صورتی که بوده حفظ شود؛ البته هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

این فرد تصریح کرد: نلی دختر زنده یاد کشاورز دنبال این است که بتوانند هر آن چیزی که به صورت آرشیو صوتی، تصویری و مصاحبه‌ای از محمدعلی کشاورز وجود دارد را گردآوردی کند.

وی افزود: بر این اساس آن‌ها به صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کرده و در مراجعاتی که صورت گرفته هیچ درخواست کمک و همکاری از سوی خانواده وی مطرح نشده چراکه آن‌ها درصدد هستند که تا حد ممکن خود این آرشیو را تکمیل کرده و بدینوسیله رشتۀ این کار از دستشان خارج نشود.
 
مرد ماندگار سینمای ایران

محمدعلی کشاورز (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود. او در محله سیچان اصفهان زاده شد. او فرزند دوم خانواده بود. خاندان وی اصالتاً از گرجی تبارانی بودند که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شدند. نام خانوادگی پیشین او، «اصلانی» بوده‌است؛ خاندانی که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت گرجیان اصفهان و فریدون‌شهر را تشکیل می‌دهند.

کشاورز یک بار ازدواج نمود که در سال ۱۳۵۲ این ازدواج به جدایی انجامید و پس از آن دیگر ازدواج نکرد. نتیجه این ازدواج دختر وی به نام نلی است که در بلژیک زندگی و نقاشی تدریس می‌کند.

کشاورز با فیلم‌سازان نامداری، چون فرخ غفاری، ابراهیم گلستان، والریو زورلینی، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، نادر ابراهیمی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، و عباس کیارستمی همکاری کرده‌است و با بازیگرانی غیرایرانی، چون آنتونی کوئین و ماکس فون سیدو همبازی بوده‌است.

محمدعلی کشاورز برای نخستین‌بار در سال ۱۳۴۳ با فیلم شب قوزی ساخته فرخ غفاری بازیگری سینما را نیز تجربه کرد و تا سال ۱۳۸۷ (خورشیدی) در ۴۷ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌است. از جمله کار‌های قابل توجه او می‌توان به رگبار، خشت و آینه، برزخی‌ها، کمال‌الملک، مردی که موش شد، کفش‌های میرزا نوروز، مادر، جستجو در جزیره، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما، دلشدگان، آقای بخشدار، زیر درختان زیتون، روز واقعه، و کمیته مجازات اشاره کرد.

وی در سال ۱۳۴۷ به تلویزیون رفت و کارگردانی هنری قسمت‌هایی از سریال خانهٔ قمر خانم را به عهده گرفت. از آثار ماندگار وی می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی دایی‌جان ناپلئون، آتش بدون دود، هزاردستان (در نقش شعبان استخوانی)، سربداران (در نقش خواجه قشیری)، افسانه سلطان و شبان (در نقش خواب‌گزار اعظم)، پدرسالار، و گرگ‌ها اشاره کرد.

از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی، به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.

این هنرمند ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران و بر اثر نارسایی کلیه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.
 
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها