هدف ترامپ تغییر حاکمیت ایران است

ساز وکار اینستکس هم نشان‌دهنده تلاش اروپا برای حفظ برجام است چراکه اروپا برجام را نتیجه یک تلاش بین‌المللی می‌داند.

هدف ترامپ تغییر حاکمیت ایران است

جیمز ام دورسی استاد علوم سیاسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان است. مطالعات خاورمیانه از حوزه‌های مورد علاقه وی است. دورسی اکنون مشغول تحقیق در حوزه جنگ و درگیری‌های خاورمیانه است. این استاد برجسته دانشگاه نظر خود را در خصوص روابط ایران و آمریکا و برجام اینگونه ارائه می‌کند.

جیمز ام دورسی با تایید کارکرد مثبت برجام برای ایران و آمریکا، خروج ترامپ از این توافق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ترامپ در حالی از برجام خارج شد که جوامع بین‌المللی پایبندی ایران را به برجام تایید کرده‌اند. بنابراین این تصمیم یک اشتباه بود و شکستی برای سیاست خارجه ترامپ محسوب‌ می‌شد.

وی در خصوص تلاش اروپا برای ادامه روابط تجاری با ایران گفت: اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کند ولی آمریکا به دنبال نابودی برجام است.

دورسی با اشاره به اینکه اروپا با راه‌اندازی ساز و کار مالی خود با ایران و ادامه تجارت با ایران می‌خواهد برجام را زنده نگه دارد، گفت: ساز وکار اینستکس هم نشان‌دهنده تلاش اروپا برای حفظ برجام است چراکه اروپا برجام را نتیجه یک تلاش بین‌المللی می‌داند.

وی در ادامه هدف ترامپ را تغییر حاکمیت ایران دانست و در این باره گفت: ترامپ بر خلاف وعده‌های دروغینش به دنبال صلح با ایران نیست بلکه به دنبال تغییر حاکمیت ایران است.

دورسی تاکید کرد: ترامپ هم می‌داند حکومت ایران حاضر به صلح با وی نیست‌. اظهارات افرادی چون بولتون و پمپئو این رویکرد را نشان می‌دهد.

این استاد علوم سیاسی در ادامه در مورد تلاش‌های ایران برای مقابله با تحریم‌ها گفت: ایران در حال حاضر برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و کاهش تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد خود روابط مستحکمی با روسیه و چین برقرار کرده‌ است. تهران امیدوار است ساز و کار مالی ایران و اروپا بتواند با تحریم‌ها مقابله کند.

تمام جهان منتظر انتخاب آمریکاست

وی در مورد آینده روابط اروپا و آمریکا و آمریکا و ایران گفت: باید بگویم در حال حاضر تمام جهان منتظر نتیجه انتخابات آتی آمریکاست. ایران امیدوار است ترامپ در انتخابات بعدی پیروز نشود و با روی کار آمدن رییس‌جمهور دیگری آمریکا به برجام برگردد و این توافق زنده شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان خاطرنشان کرد: اروپا هم به دنبال آن است تا رییس‌جمهور دیگری جایگزین ترامپ شود که با تصمیمات بین المللی هماهنگ باشد.

وی با اشاره‌ای کوتاه به مذاکره آمریکا و کره‌شمالی گفت: ترامپ به دنبال خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی است. ترامپ راه سختی در پیش دارد و این هدف به راحتی به دست نمی‌آید باید در این راه مذاکرات طولانی و کارشناسی‌شده مورد توجه قرار‌گیرد./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها