اروپایی‌ها میان ترامپ و ایران گرفتار شدند

تنش‌ها در منطقه ناشی از تصمیم‌های همه طرف‌های درگیر است.

اروپایی‌ها میان ترامپ و ایران گرفتار شدند

ریچارد اندرسون، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی (آمریکا)، درباره ریشه تنش‌ها در خاورمیانه گفت: تنش‌های بین‌المللی با تصوراتی که کشورها نسبت به تهدید کشورهای دیگر نسبت به هم دارند شکل می‌گیرند. تهدیدها افزایش می‌یابد و تنش‌ها بیشتر می‌شود. ترامپ از برجام خارج شد، نتانیاهو مدام از ایران به عنوان تهدید یاد می‌کند، تهدیدهای آمریکا با واکنش ایران و سپاه همراه می‌شود، ترامپ تحریم‌ها را ایجاد می‌کند که هر کدام از این‌ها می‌تواند منشا بحران و تنش در منطقه شود.

ترامپ آینده‌ای در کاخ سفید ندارد. 

مشکلات داخلی آمریکا ترامپ را مشغول کرده است. 

وی در ادامه افزود: به نظر نمی‌رسد که ترامپ آینده‌ای در کاخ سفید داشته باشد. شاید از استیضاح نجات یابد اما این که او بتواند برنده انتخابات باشد، خیلی بعید است. اما به نظر می‌رسد مشکلات داخلی آمریکا او را مشغول کرده است. هم چنین استیضاح و کنگره آمریکا مانعی برای اتخاذ تصمیمی قاطع در مورد ایران توسط ترامپ است.

فشار حداکثری تنها مورد تحسین حامیان ترامپ است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه یوسی‌ال‌اِی گفت: فشار حداکثری بر ایران تنها، تحسین پیروان ترامپ مانند نتانیاهو در اسرائیل و طرفداران ترامپ را می‌انگیزد. در شرایط فعلی به ویژه در جریان استیضاح، ترامپ به حمایت طرفدارانش نیاز دارد.

وی در ادامه در مورد کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: کاهش تعهدات ایران تاثیری در سیاست خصمانه و خودخواهانه ترامپ علیه ایران ندارد.

اندرسون در مورد دیدار میان روحانی و ترامپ گفت: ترامپ اکنون با استیضاح مواجه است و هرگونه پیشرفت در سیاست خارجی بعید است.

وی هم چنین در مورد عدم اجرای تعهدات اروپا در مورد ایران گفت: آنها نمی‌خواهند با ترامپ دشمنی کنند و کمکی به ایران کنند. آنها در چالشی در خصوص اختلاف میان ترامپ و ایران گرفتار شدند و نمی‌خواهند ترامپ را خشمگین کنند؛ چرا که در صورتی که ترامپ بار دیگر انتخاب شود، در صورتی او که کینه اروپا را داشته باشد خطرهای جدی اروپا را تهدید می‌کند.

اندرسون با اشاره به موضوع مذاکره میان ایران و آمریکا تاکید کرد: ایران با برجام همه چیزی که شایسته بود را پذیرفت، من نمی‌دانم ایالات متحده خواهان چه نوع امتیاز اضافی است. مذاکره بدون توافق بی‌معنی است در ایران عده‌ای خواهان مذاکره با توافق هستند و عده‌ای هم خواهان تداوم تنش‌ها و حفظ شرایط موجودند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که جنگ ممکن نیست و ایران خواهان جنگ نیست. ترامپ هم به حفظ جان سربازان آمریکایی متعهد است و خواهان خروج آمریکا از جنگ‌های متعدد است بنابراین جنگ بعید است.

وی درباره موفقیت میانجی‌ها نیز گفت: به نظر نمی‌رسد در زمان کنونی ما شاهد تمایل این دو طرف برای توافق جدید باشیم، تنها این احتمال وجود دارد که ما در ادامه شاهد مذاکراتی در مورد بازبینی برجام باشیم. بنابراین تلاش میانجی‌ها به زودی به نتیجه نمی‌رسد.

اندرسون در مورد مرگ بغدادی هم گفت: درست است که آمریکایی‌ها از مرگ بغدادی خوشحال هستند . اما این موضوع بر تصمیم آنها برای رای دادن و یا ندادن به ترامپ تاثیری ندارد. حتی بر استیضاح هم بی اثر است./ایلنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها