گورباچف:

آمریکا به فاجعه نزدیک‌تر می‌شود

خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های میانبرد موجب هرج‌ومرج می‌شود

میخائیل گورباچف" آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی: پایان این پیمان برای جامعه جهانی مفید نخواهد بود و این گام نه تنها موجب تضعیف امنیت در اروپا می‌شود، بلکه ناامنی را در جهان رقم خواهد زد.

آمریکا به فاجعه نزدیک‌تر می‌شود

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی اضافه کرد: امید زیادی به شرکای خود داشتیم که متأسفانه برآورده نشد و خروج آمریکا از این پیمان موجب عدم اطمینان و گسترش آنارشیسم و هرج و مرج در سیاست بین الملل خواهد شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ میلادی میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و پس از فروپاشی شوروی با روسیه امضا شد.

پیشتر، دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، واشنگتن از این پیمان خارج می‌شود.

او در سخنانی مدعی شد به این دلیل که روسیه و چین (که امضا کننده معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد نیست)، اقدام به توسعه این سیستم‌های موشکی کرده‌اند، پس آمریکا نیز می‌تواند، چنین اقدامی را انجام دهد.

اکنون با خروج آمریکا و پس از آن روسیه از یکی از مهم‌ترین معاهدات خلع سلاح هسته‌ای در جهان، نگرانی‌ها در این خصوص افزایش یافته است.

این اقدام آمریکا می‌تواند تمدید مجدد توافق‌نامه «استارت ۱» میان مسکو و واشنگتن را با مشکل روبه‌رو کند. مدت توافق‌نامه استارت ۱ در سال ۲۰۲۱ پایان خواهد یافت. معاهده استارت 1 که در سال ۲۰۱۰ میان آمریکا و روسیه به امضا رسید، دو طرف را ملزم می‌کند که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک خود را تا ۱۵۵۰ عدد نگه دارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها