ویلمتوس ؛ غیرمنتظره، قاطع و با چشم‌های باز

در دوران کی‌روش بازیکنان لژیونر جایگاه ثابتی در تیم ملی داشتند و برخی ستارگان با هر عملکردی در باشگاه‌های‌شان و حتی زمانی که بدون باشگاه بودند، جایگاه‌شان در تیم ملی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. امروز اما شاهد این هستیم که ملاک دعوت بازیکنان، وضعیت فعلی آنها و نحوه بازی کردن و اثرگذاری‌شان در تیم‌های باشگاهی است.

ویلمتوس ؛ غیرمنتظره، قاطع و با چشم‌های باز

روزنامه اعتماد نوشت: «مارک ویلموتس روز شنبه فهرست بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار مقابل تیم‌های کامبوج و بحرین را منتشر کرد. مسابقه مقابل کامبوج از این جهت اهمیت پیدا کرده که زنان ایرانی برای اولین‌ بار می‌توانند یک مسابقه فوتبال را به صورت غیر گزینشی از نزدیک ببینند و اگر اهمیت این مسابقه از این جهت را نادیده بگیریم، از نظر فنی می‌توان به این دو مسابقه به چشم مسابقات دوستانه برای محک زدن قدرت تیم ملی و تست کردن ترکیب‌ها و بازیکنان جدید نگاه کرد. گویا مارک ویلموتس هم همین نگاه را داشته و لیستی که اعلام کرده، به نظر لیست نهایی مد نظر او نیست. در این لیست علیرضا بیرانوند (پرسپولیس)، محمدرشید مظاهری (تراکتور) و پیام نیازمند (سپاهان) دروازه‌بان‌ها هستند و سیدمجید حسینی (ترابزون اسپور)، حسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)، مرتضی منصوری (سپاهان)، میلاد محمدی (خنت بلژیک)، محمد نادری (پرسپولیس)، رامین رضاییان (الشحانیه)، مرتضی پورعلی‌گنجی (العربی) و سیاوش یزدانی (استقلال) مدافعان این لیست را تشکیل می‌دهند. در خط هافبک، مارک ویلموتس امید ابراهیمی (یوپن)، احسان حاج‌صفی (تراکتور)، علی کریمی (استقلال)، احمد نوراللهی (پرسپولیس) و مسعود شجاعی (تراکتور) را دعوت کرده است. وحید امیری (پرسپولیس)، کریم انصاری‌فرد (السیلیه)، اشکان دژاگه (تراکتور)، مهرداد محمدی (آوس پرتغال)، محمد محبی (سپاهان)، سردار آزمون (زنیت روسیه) و مهدی طارمی (ریوآوه پرتغال) بازیکنان خط حمله تیم ملی برای این دو دیدار هستند.

این لیست حامل چندین پیام است. اول این که مارک ویلموتس به‌خوبی لیگ برتر و تمام بازیکنان ایرانی در هر جای دنیا را دنبال می‌کند و تمام بازی‌ها را زیر نظر دارد. دوم این که او به دستیاران ایرانی‌اش مثل وحید هاشمیان که اغلب بازی‌های لیگ برتر را از نزدیک دنبال می‌کند، اعتماد کامل دارد و به گزارش‌های او از بازیکنان توجه ویژه نشان داده است. سوم این که هیچ بازیکنی در لیست مارک ویلموتس، جایگاه تثبیت شده ندارد و هر کسی ممکن است جایگاهش را از دست بدهد. چهارم این که ویلموتس بازیکنان را بر اساس سبکی که مد نظرش است انتخاب می‌کند و برخی بازیکنان ممکن است هرگز جایگاهی در تیم او نداشته باشند.

این لیست جامانده‌های بزرگی دارد. از پست دروازه‌بانی شروع می‌کنیم که بازیکنانی مثل سیدحسین حسینی و امیر عابدزاده جامانده‌های بزرگ لیست ویلموتس در سنگر دروازه هستند. عملکرد متزلزل سیدحسین حسینی در لیگ برتر از چشمان ویلموتس دور نمانده و دریافت ۷ گل در ۶ مسابقه، او را از تیم ملی دور کرده است. اما امیر عابدزاده در لیگ پرتغال عملکرد خوبی داشته و نقش مهمی در امتیازات تیمش ایفا کرده است. عاملی که او را از تیم ملی دور نگه داشته، درخشش بی‌سابقه پیام نیازمند و رشید مظاهری است. هر دو دروازه‌بان در این فصل لیگ برتر هیچ گلی دریافت نکرده‌اند و عملکردشان به مراتب از علیرضا بیرانوند هم بهتر بوده. بیرانوند ۴ گل دریافت کرده و با وجود سیوهای فوق‌العاده، یکی، دو گل بد هم دریافت کرده است. احتمال فیکس شدن مظاهری در بازی مقابل کامبوج، اصلا احتمال بعید و دور از ذهنی نیست.

در خط دفاعی کمترین حرف و حدیث وجود دارد و بازیکنانی مثل شجاع خلیل‌زاده که دعوت نشده‌اند، هرگز جایی در تیم ملی نداشته‌اند. اما تغییر پست وریا غفوری در سیستم جدید استراماچونی و افت او در چند هفته ابتدایی لیگ برتر جایگاه کاپیتان استقلال را در تیم ملی از او گرفت.

خط هافبک تیم ملی همیشه خط خورده‌های بزرگی داشته و بازیکنان باکیفیت زیادی در این پست جا می‌مانند. انتقادات از ویلموتس در میانه میدان از سایر پست‌ها بیشتر است. دعوت از اشکان دژاگه و مسعود شجاعی، یکی از عوامل اصلی انتقاد به مربی بلژیکی تیم ملی است. سن این دو بازیکن بسیار بالا رفته و بعید است تا دو سال آینده و بازی‌های سرنوشت‌ساز تیم ملی در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی و حتی در زمان برگزاری جام جهانی، بتوانند به تیم ملی کمکی کنند و بهتر است مربی تیم ملی همین حالا آنها را با بازیکن‌های جوان‌تر جایگزین کند. شاید برگزاری یک بازی دوستانه با تیمی بزرگ، بتواند خداحافظی آبرومندانه‌ای برای این دو کاپیتان تیم ملی رقم بزند. عملکرد ضعیف بازیکنی در حد مهدی ترابی در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر و البته پست جدید و عجیبی که کالدرون برای او تعریف کرده، باعث شده یکی از مهم‌ترین ستاره‌های فوتبال ایران از لیست تیم ملی جا بماند. در مقابل بازیکنی مثل فرشید اسماعیلی بهترین عملکرد ممکن را از خودش به نمایش گذاشته و از عجیب‌ترین نکته‌های لیست ویلموتس غیبت اسماعیلی است. اگر قرار است فرشید اسماعیلی با این فرم آمادگی دعوت نشود، احتمالا او هرگز قرار نیست در ترکیب ویلموتس جایی داشته باشد و او اعتقادی به استفاده از چنین بازیکنی ندارد. دعوت علی کریمی هم از نکات عجیب خط هافبک تیم ملی است. علی کریمی یکی از بدترین بازیکنان استقلال در فصل جدید بوده و هواداران این تیم انتقادات زیادی به او دارند. سعید عزت‌اللهی هم که از بند مصدومیت رها شده به تیم ملی دعوت نشده تا به اوج آمادگی برسد.

در خط حمله تیم ملی هم غیبت گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران توجهات را به خود جلب می‌کند. علیرضا جهانبخش بعد از مدت‌ها سکونشینی در لیگ برتر و برایتون، تیم ملی را هم از دست داد. دعوت نشدن به تیم ملی می‌تواند فرصتی مناسب برای جهانبخش باشد تا خودش را به سرمربی برایتون در تمرینات و تعطیلات فیفادی ثابت کند. البته وحید امیری هم به اندازه مهدی ترابی در پرسپولیس بد بوده و نتوانسته با شرایط جدید خو بگیرد، اما احتمالا ویلموتس او را در شرایطی ندیده که شوکی در حد دعوت نشدن به تیم ملی را متحمل شود. دعوت از احسان محبی که در جریان دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان شاهکار کرد، یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد درخشش در لیگ برتر از چشم مربی تیم ملی دور نمی‌ماند.‌ اللهیار صیادمنش که اولین بازی و اولین گل ملی‌اش زیرنظر ویلموتس بود نیز به تیم ملی دعوت نشده است. در دوران کی‌روش بازیکنان لژیونر جایگاه ثابتی در تیم ملی داشتند و برخی ستارگان با هر عملکردی در باشگاه‌های‌شان و حتی زمانی که بدون باشگاه بودند، جایگاه‌شان در تیم ملی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. امروز اما شاهد این هستیم که ملاک دعوت بازیکنان، وضعیت فعلی آنها و نحوه بازی کردن و اثرگذاری‌شان در تیم‌های باشگاهی است.

دعوت نشدن برخی چهره‌های مهم و دعوت شدن برخی چهره‌های جدید، علاوه بر این که می‌تواند پیام‌های مهمی داشته باشد، می‌تواند به این موضوع دلالت داشته باشد که در فقدان بازی‌های دوستانه، ویلموتس از بازی‌های مرحله اول مقدماتی جام جهانی به عنوان دیدار دوستانه و محلی برای محک زدن بازیکنان جدید تیمش بهره می‌برد و قصد دارد به تمرین تاکتیک‌های جدید تیم و فرصت دادن به جوان‌ها و چهره‌های جدید بپردازد. شاید تماشاگرانی که قصد دیدن این بازی‌ها را دارند ناامید شوند اما بازی مقابل کامبوج و بحرین، برای تیم ملی ایران دیدارهای مهمی محسوب نمی‌شود و ایران با تیم دوم هم به راحتی از پس این تیم‌ها برمی‌آید.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها