چالش بزرگ داوری در 22امین دوره لیگ برتر: سوت‌هایی که روی اعصاب بود!

بیست و دومین دوره لیگ برتر در حالی پنجشنبه گذشته به پایان رسید که یکی از چالش‌های بزرگ این فصل مانند تمام سال‌های اخیر مشکلات داوری بود، معضلی که خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران با تائید آن اعتراف کرد که سوت‌های اشتباه در برخی دیدارها باعث شده است که نتایج جابجا شود. اعترافی که به خوبی عمق مشکلات داوری را در لیگ بیست و دوم نشان می‌دهد.

چالش بزرگ داوری در 22امین دوره لیگ برتر: سوت‌هایی که روی اعصاب بود!

به گزارش مستقل آنلاین، به نقل از ایرنا، قضاوت‌های بحث‌برانگیز داوران یکی از چالش‌های بزرگ و حاشیه‌ساز لیگ بیست‌ودوم بود که فدراسیون فوتبال برای فصل آینده باید راهی برای کاهش آن پیدا کند.

بیست و دومین دوره لیگ برتر در حالی پنجشنبه گذشته به پایان رسید که یکی از چالش‌های بزرگ این فصل مانند تمام سال‌های اخیر مشکلات داوری بود، معضلی که خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران با تائید آن اعتراف کرد که سوت‌های اشتباه در برخی دیدارها باعث شده است که نتایج جابجا شود. اعترافی که به خوبی عمق مشکلات داوری را در لیگ بیست و دوم نشان می‌دهد.

اعتراف افشاریان درباره تغییر برخی نتایج با اشتباهات داوری، مسئله‌ای نیست که به بتوان به راحتی از کنار آن گذشت، به خصوص که با توجه به فاصله میلیمتری تیم‌ها در بالا و پایین جدول برای قهرمانی یا سقوط، جابجا شدن یک امتیاز هم می‌توانست سرنوشت لیگ را به کلی عوض کند، به همین خاطر باید راه بر تکرار چنین اشتباهات تاثیرگذاری بسته شود.آن هم در شرایطی که قرار بود با تسریع در راه‌اندازی کمک داور ویدئویی این مشکلات کمتر شود. با این حال با وجود وعده‌های متعددی که داده شده است همچنان خبری از VAR نیست و مشخص نیست چه زمانی قرار است از این سیستم در فوتبال ایران استفاده شود.

اگر چه در سطح اول فوتبال دنیا هم بزرگترین داوران حتی با وجود استفاده از کمک داور ویدئویی هم ممکن است اشتباهاتی داشته باشند اما چنین اتفاقی مسئله‌ای نیست که هر هفته تکرار و تبدیل به یک چالش شود. این در شرایطی است که در ۳۰ هفته بیست و دومین دوره لیگ، کمتر هفته‌ای بود که تیمی از سوت‌های اشتباه داوران که در برخی مواقع در تغییر نتیجه هم تاثیر زیادی داشت، ضرر نکند و سالن نشست خبری و میکس‌زون استادیوم‌ها تبدیل به محلی برای اعتراض مربیان و بازیکنان به عملکرد داوری تبدیل نشود.

شاید پربیراه نباشد که عملکرد فدراسیون فوتبال در بی‌توجهی به بخش مهمی به نام داوری سبب شده تا هر فصل که می‌گذرد نه تنها خبری از کاهش معضلات داوری نباشد، بلکه فصل به فصل این مشکلات و مصائب بیشتر هم شده است تا جایی که مسئولان فدراسیون نیز به افزایش سوت‌های بحث‌برانگیز معترف هستند.

تداوم چنین معضلی در فصل آینده، فوتبال ایران را با چالش‌های بزرگتری روبرو خواهد کرد، به همین خاطر بدیهی است که فدراسیون فوتبال باید برای فصل آینده فکری جدی و اساسی برای کاهش اشتباهات داوری بردارد، اشتباهاتی که در فصل تازه به پایان رسیده فوتبال در در برخی از دیدارهای آنچنان واضح و شفاف بود که خیلی‌ها از تصمیم داور شگفت زده شدند و انگشت به دهان ماندند که چرا داور چنین تصمیمی گرفته است.

اولین قدم برای کاهش اشتباهات داوری، تسریع در ورود سیستم کمک داور ویدئویی است، سیستمی که ۵ سال است که در فوتبال دنیا استفاده می‌شود اما فوتبال ایران همچنان از داشتن آن محروم است و در سال‌‎های اخیر هر بار به بهانه‌ای استفاده از VAR به تاخیر افتاده است. صحبت‌های رئیس کمیته داوران پس از جلسه ظهر شنبه هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال به خوبی گویاست که مدیری مانند افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران هم حتی نمی‌داند چه زمانی قرار است سیستم کمک داور ویدئویی وارد ایران شودشود.

به گفته وی، خرید سیستم رادیویی داوران یا همان هد هست که وسایل ارتباطی داوران است هم تحت تاثیر VAR قرار گرفته است، به طوری که او در پاسخ به سوالی که خرید هدست برای داوران به کجا رسید، می‌گوید:« در مورد سیستم رادیویی هم باید بگویم فراهم کردن ۱۰ یا ۱۲ سیستم برای فوتبال کشور مشکلی ندارد، اما چیزی که ما را کمی دل نگران می‌کند این است که منتظریم ببینیم چه اتفاقی برای VAR می‌افتد تا پس از آن اقدام کنیم.» این صحبت‌ها نشان می‌دهد که نفر اول مدیریت داوران که باید در زمینه فراهم کردن شرایط استفاده از کمک داور ویدئویی مطلع‌تر از بقیه باشد، او هم خبر دقیقی از زمان راه‌اندازی VAR ندارد.

با توجه به این شرایط سخت می‌شود امیدوار بود که این سیستم که می‌تواند بخش مهمی از مشکلات داوری را حل کند، به فصل آینده هم برسد، با این حال باید مسئولان فدراسیون با اولویت قرار دادن VAR، جدی‌تر از قبل برای راه‌اندازی این سیستم در لیگ تلاش کنند. البته فدراسیون تنها زمینه معرفی و قرارداد با شرکت وارد کننده تجهیزات را برعهده دارد و بقیه کار به باشگاه‌ها مربوط است، با این حال مهدی تاج و همکارانش باید اعمال فشار و مشخص کردن زمان برای باشگاه‌ها و رفع موانع دیگر، به روند استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران سرعت ببخشند.

با این حال تلاش فدراسیون فوتبال برای کاهش مشکلات داوری نباید محدود به راه‌اندازی VAR شود، آموزش و تامین مالی داوران و امکانات مورد نظرشان در کنار شایسته‌سالاری و تربیت داور بخش دیگری از وظایف مهمی است که فدراسیون فوتبال باید برای کاهش سوت‌های بحث‌برانگیز داوری در برنامه قرار دهد.

بدیهی است از داورانی که در سال ۲۰۲۳ به جای استفاده از سیستم رادیویی از ایرپاد برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و فدراسیون از تهیه یک سیستم ارتباطی برایشان عاجز است، هم نباید انتظار بیشتری داشت. علاوه بر این گزینیش داوران با اهداف انتخاباتی که شایسته‌سالاری را زیر سوال می‎‌برد، از دیگر معضلاتی است که سبب شده در داوری با مشکلات بیشتری روبرو شود.

چنین مصائبی گویاست که تنها ریشه قضاوت‌های بحث‌برانگیز نداشتن VAR نیست و حل چالش‌‎های دیگر مانند دستمزد، امکانات و آموزش داوران در کنار انتخاب بر اساس شایسته‌سالاری دیگر مواردی که باید مورد توجه فدراسیون قرار بگیرد تا اشتباهات تاثیرگذار این فصل تکرار نشود، اشتباهاتی که بنا بر اعتراف رئیس کمیته داوران حتی در نتایج مسابقات هم تاثیرگذار بود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها