الهلال – اوراوا ردز؛ بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا/یاران الدوساری علیه قلعه ژاپنی

الهلال که امسال درگیر مسابقات مختلفی بوده از کورس قهرمانی در لیگ عربستان جا مانده، ولی یکشنبه موفق شد رقیبش الاتحاد را در نیمه‌نهایی جام حذفی شکست دهد.

الهلال – اوراوا ردز؛ بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا/یاران الدوساری علیه قلعه ژاپنی

الهلال عربستان امروز در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا میزبان اوراوا ردز ژاپن است. الهلال، مدافع عنوان قهرمانی تلاش می‌کند که به رکورد دست‌نیافتنی پنج قهرمانی در آسیا برسد. آبی‌پوشان ریاض سال پرماجرایی داشتند و توانستند به فینال جام جهانی باشگاه‌ها هم برسند. بازی برگشت یک هفته بعد در ورزشگاه سایتاما برگزار خواهد شد و الهلال امیدوار است با بردن بازی رفت پشتوانه خوبی پیش از سفر به ژاپن داشته باشد. این سومین بار در شش سال گذشته است که اوراوا و الهلال در فینال لیگ قهرمانان آسیا با هم روبه‌رو می‌شوند. اوراوا در سال 2017 توانست برنده شود، ولی الهلال دو سال بعد از حریفش انتقام گرفت.

 الهلال به‌دنبال پنجمین قهرمانی

الهلال که امسال درگیر مسابقات مختلفی بوده از کورس قهرمانی در لیگ عربستان جا مانده، ولی یکشنبه موفق شد رقیبش الاتحاد را در نیمه‌نهایی جام حذفی شکست دهد. این بازی در وقت قانونی بدون گل به پایان رسید تا اینکه احمد حجازی، کاپیتان الاتحاد در وقت اضافه به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. آنها در فینال با الوحده روبه‌رو می‌شوند که در نیمه‌نهایی توانست النصر با حضور کریستیانو رونالدو را شکست دهد. الهلال اولین بار در سال 1991 و بعد از آن در سال 2000 قهرمان آسیا شد. این تیم در فینال سال 1991 در ضربات پنالتی استقلال را 3-4 شکست داد. آنها برای سومین قهرمانی حدود دو دهه منتظر شدند تا اینکه در سال 2019 توانستند با شکست اوراوا قهرمان شوند. الهلال با این قهرمانی توانست با رکورد سه قهرمانی پوهانگ استیلرز برابری کند. آبی‌پوشان ریاض در سال 2021 با شکست پوهانگ به رکورد چهار قهرمانی رسیدند. الهلال در هشت سال گذشته چهار بار به فینال رسیده که در سال‌های 2014 و 2017 مغلوب شد. تیم عربستانی برای نهمین بار فینال آسیا را تجربه می‌کند.

 

اوراوا، رقیب قدیمی

اوراوا ردز هم یکی از تیم‌های باسابقه تورنمنت است. آنها در سال 2007 با شکست دادن سپاهان برای اولین بار قهرمانی قاره را تجربه کردند. تیم ژاپنی ده سال بعد با برتری مقابل الهلال برای دومین بار قهرمان قاره شد، ولی در دو بازی رفت و برگشت فینال سال 2019 با نتیجه سه بر صفر مغلوب همین حریف عربستانی شد. اوراوا در نیمه‌نهایی که 9 ماه قبل برگزار شد،  چونبوک هیوندای موتورز را شکست داد. بعد از آن سرمربی این تیم تغییر کرده و آنها با ماسی‌یژ اسکورزای لهستانی به فینال می‌آیند. او برای موفقیت روی داوید موبرگ کارلسون، ژوزه کانته و برایان لینسن حساب می‌کند. هدایت خط دفاع این تیم به عهده هیروکی ساکای باتجربه است که سابقه بازی در مارسی را دارد و در مسیر فینال فقط چهار گل خورده است. رامون دیاز، سرمربی آرژانتینی الهلال هم به درخشش لوسیانو وی‌یتوی آرژانتینی و سالم الدوساری، ستاره این روزهای فوتبال عربستان دل بسته. بهترین گلزن این تیم اودیون ایگالو، مهاجم سابق منچستریونایتد و واتفورد است که پیش از فینال 7 گل زده.

جای خالی تیم‌های ایرانی

فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا با خبر تلخ حذف استقلال و پرسپولیس شروع شد. دو تیم پرطرفدار تهرانی به‌دلیل بدهی‌ها و صادر نشدن مجوز حرفه‌ای اجازه شرکت در مسابقات را پیدا نکردند. سپاهان و فولاد دو تیم ایرانی بودند که وارد مرحله گروهی شدند. سپاهان در این مرحله حذف شد، ولی فولاد توانست به مرحله حذفی صعود کند. فولاد چند ماه قبل با هدایت نکونام برای مرحله حذفی به قطر رفت. تیم اهوازی در اولین بازی توانست الفیصلی عربستان را با یک گل شکست دهد. فولاد در یک‌چهارم نهایی بازی نزدیکی با الهلال داشت و چند بار تا آستانه باز کردن دروازه تیم پرستاره عربستانی پیش رفت. بهترین فرصت فولاد ضربه سر حزباوی بود که به تیر دروازه برخورد کرد. سرانجام الهلال در دقیقه 87 با بغل پای موسی مارگا به گل رسید و فولاد دیگر فرصتی برای جبران نداشت. از آخرین حضور ایرانی‌ها در فینال لیگ قهرمانان آسیا سه سال می‌گذرد. پرسپولیس در سال 2020 با هدایت گل‌محمدی به فینال این مسابقات رسید که دو بر یک مغلوب اولسان هیوندای شد. پرسپولیس در سال 2018 هم با برانکو به فینال رسید که در مجموع دو بازی رفت و برگشت دو بر صفر به کاشیما آنتلرز باخت. استقلال که با دو قهرمانی پرافتخارترین تیم ایرانی در آسیا است، در سال 2013 با هدایت قلعه‌نویی توانست به قهرمانی نزدیک شود، ولی در مجموع دو بازی رفت و برگشت نیمه‌نهایی 2-4 مغلوب اف.سی. سئول شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها