تمام موانع صدور مجوز حرفه‌ای استقلال؛ از قایدی تا محبی، پین و بازیکن نساجی/ استراماچونی تنها نیست!

باشگاه استقلال تا ۱۰ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ باید علاوه بر پرونده آندره‌آ استراماچونی، دیگر بدهی‌های خود را پرداخت کند تا مجوز حرفه‌ای را به دست آورد.

تمام موانع صدور مجوز حرفه‌ای استقلال؛ از قایدی تا محبی، پین و بازیکن نساجی/ استراماچونی تنها نیست!

مسئولان باشگاه استقلال در یک ماه گذشته بارها در رابطه با پرونده بدهی به آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی پیشین خود صحبت کرده‌اند و برای اینکه مشکل‌شان را حل کنند دست به دامن دولت و هواداران شدند. علی فتح‌الله‌زاده اشاره کرده بود که استقلال برای کسب صدور مجوز حرفه‌ای و شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تا 10 فروردین ماه سال 1402 فرصت دارد تا بدهی‌اش به استراماچونی را پرداخت کند.

بدهی 86میلیاردی به استراماچونی تا الآن!
استراماچونی که در لیگ نوزدهم تنها 16 هفته سرمربی استقلال بود به‌بهانه پرداخت نشدن دو ماه از مطالباتش به‌یک‌باره ایران را ترک کرد. این مربی طبق قانون فیفا، خواستار پرداخت کل مطالبات دو سال از قراردادش با استقلال شد. مسئولان استقلال در این سه سال با استخدام وکیل به‌دنبال راهی برای پیروزی بودند اما در نهایت دادگاه ورزشی CAS حکم به پرداخت کل مطالبات استراماچونی داد.

باشگاه استقلال با توجه به دیرکرد در پرداخت مطالبات سرمربی ایتالیایی سابق خود، باید چیزی در حدود یک میلیون و 570 هزار یورو پرداخت کند که اگر یورو به‌قیمت امروز 55 هزار تومان در نظر گرفته شود این مبلغ تا الآن حدود 86 میلیارد تومان می‌شود. قرار است پنجشنبه هفته جاری جلسه انضباطی فیفا با حضور وکلای دو طرف برگزار شود. در این جلسه در صورت عدم توافق دو طرف ممکن است فیفا استقلال را با جرایم دیگری روبه‌رو کند.

شاید دو طرف در جلسه انضباطی با یکدیگر بر سر زمان تعیین پرداخت بدهی توافق کنند اما چون بحث صدور مجوز حرفه‌ای و حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مطرح است، استقلالی‌ها تا 10 فروردین ماه سال آینده باید این پرونده را تعیین تکلیف کنند. هرچند با توجه به اینکه استراماچونی در ماه‌های گذشته از طریق وکیل خود هیچ گونه تفاهم را نپذیرفته است بعید به‌نظر می‌رسد که این بار نیز توافقی برای پرداخت اقساطی یا مهلت دوباره پرداخت مطالباتش صورت بگیرد.

قسط دوم پین پرداخت نشده است
در حالی که مدیران استقلال برای صدور مجوز حرفه‌ای به‌دنبال راه‌های مختلف برای پرداخت پول استراماچونی هستند اما اگر این اتفاق هم بیفتد موانع دیگری برای حضور استقلال در آسیا وجود دارد. علی فتح‌الله‌زاده در سفری که به کشور امارات داشت پول هروویه میلیچ، مدافع کروات پیشین را پرداخت و با گابریله پین، مربی ایتالیایی فصل گذشته آبی‌پوشان نیز برای پرداخت قسطی پاداش قهرمانی‌اش با استقلال توافق کرد تا پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه را باز کند. فتح‌الله‌زاده برای پرداخت قسط دوم پین که 25 هزار دلار بود توافق کرد اما هنوز این پول پرداخت نشده است. در صورتی که مربی سابق استقلال و دستیار فعلی فرهاد مجیدی در الاتحاد کلبا موضوع را به فیفا اطلاع دهد، بار دیگر استقلال به دردسر می‌افتد.

شکایت شباب الاهلی امارات به AFC
در سفر به امارات، فتح‌الله‌زاده مذاکراتی هم با مدیران شباب الاهلی امارات انجام داد تا برای پرداخت پول انتقال مهدی قایدی به استقلال فرصت بگیرد که مدیران اماراتی موافقت کردند. پول انتقال قرضی قایدی به استقلال رقمی بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار درهم است. مدیران استقلال به‌دلیل عدم تأمین منابع مالی، نتوانستند سر موعد پول را پرداخت کنند. باشگاه شباب الاهلی امارات پس از ارسال چند اخطار، در نهایت به کمیته صدور مجوز حرفه‌ای AFC شکایت کرد. اگر این پرونده نیز همانند استراماچونی و پین حل نشود به استقلال برای حضور در آسیا مجوز داده نمی‌شود.

پرونده پردردسر محبی
فتح‌الله‌زاده در ابتدای حضور در استقلال با پرونده بدهی 240 هزار دلاری انتقال محمد محبی از سانتاکلارای پرتغالبه استقلال روبه‌رو شد. او متوجه شد که مدیران قبلی استقلال تفاهم‌نامه‌ای با طرف پرتغالی امضا کرده‌اند که اگر پول انتقال محبی پرداخت نشود علاوه بر جریمه 600 هزار دلاری، این بازیکن باید به پرتغال بازگردد. مدیرعامل استقلال این پول را از طریق یکی از صرافی‌ها به حساب سانتاکلارا انتقال می‌دهد اما باشگاه پرتغالی اعلام می‌کند تنها 90 هزار دلار به حساب این باشگاه واریز شده است.

سانتاکلارا طبق قرارداد منعقدشده به فیفا شکایت کرد و خواستار جریمه 600 هزار دلاری و بازگشت محبی شد اما با توجه به ارائه مدارک باشگاه استقلال و دفاع به‌موقع، فیفا درخواست سانتاکلارا را رد کرد. صرافی مدنظر که پول را به یکی از بانک‌های اروپایی انتقال داده به‌دلیل بلوکه شدن این پول وکیل استخدام کرده است تا پیگیر آن شود. باشگاه استقلال باید تا 10 فروردین ماه سال 1402 این پرونده را نیز تعیین تکلیف کند.

پذیرفتن درخواست پادوانی برای استقلال دردسر ایجاد کرد
آخرین پرونده خارجی استقلال برای کسب صدور مجوز حرفه‌ای به شکایت لئاندرو پادوانی، مدافع برزیلی پیشین این تیم برمی‌گردد. در شرایطی که فیفا به استقلال اعلام کرده بود که به‌دلیل عدم ارائه حساب از سوی پادوانی برای پرداخت 100 هزار دلار از مطالباتش، این پرونده بسته شده است اما پادوانی در ای‌میلی به فیفا توضیح داد که چون لایحه‌ای دیگر داده بود و در این لایحه شماره حساب نیز ارائه شده است، باید پولش پرداخت شود، فیفا نیز دفاعیه پادوانی را پذیرفت و از باشگاه استقلال خواست که پول او را پرداخت کنند.

باشگاه استقلال علاوه بر پرداخت پول استراماچونی باید پرونده شباب الاهلی، پین، محبی و پادوانی را برای کسب مجوز حرفه‌ای مشخص کند، در داخل کشور نیز تا این لحظه احمد موسوی، بازیکن پیشین استقلال و فعلی نساجی مازندران این باشگاه را به پرداخت مبلغ 4 میلیارد تومان محکوم کرده است.

در مجموع باشگاه استقلال مجبور است برای گرفتن صدور مجوز حرفه‌ای تا قبل از 10 فروردین ماه بیش از 100 میلیارد تومان پول تهیه کند، در غیر این صورت از آسیا حذف خواهد شد.

شکایت 450هزاردلاری آمانوف
این باشگاه چند پرونده دیگر در فیفا دارد ولی چون هنوز از سوی این نهاد تعیین تکلیف نشده‌اند، خطری از جانب این افراد متوجه باشگاه نیست. عزیزبک آمانوف، هافبک ازبکستانی سابق استقلال که به نسف قارشی پیوسته است برای پرداخت مطالبات 450 هزار دلاری‌اش به فیفا شکایت کرد. باشگاه استقلال نیز با توجه به غیبت او در تمرینات به‌دنبال ارائه لایحه و شکایت از این بازیکن است، ضمن اینکه این باشگاه باید مشخص کند از 450 هزار دلار مطالبات آمانوف، چقدر به او پرداختی داشته است.

شکایت بعدی، شیخ‌دیاباته، مهاجم اهل کشور مالی سابق استقلال و فعلی پرسپولیس است که باشگاه استقلال دفاعیات خود را به فیفا ارسال کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها