چگونه عمر پارکت چوبی را افزایش دهیم؟

پارکت چوبی در واقع یک کفپوش زیبا، لوکس و گران قیمت به حساب می‌آید که به سبب ایجاد جلوه‌ای متفاوت، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

چگونه عمر پارکت چوبی را افزایش دهیم؟

پارکت چوبی در واقع یک کفپوش زیبا، لوکس و گران قیمت به حساب می‌آید که به سبب ایجاد جلوه‌ای متفاوت، از محبوبیت زیادی برخوردار است. مراقبت و نگهداری از پارکت چوبی اهمیت ویژه‌ای دارد و رعایت آن‌ها می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد. از جمله راهکارهای مراقبتی جهت افزایش طول عمر پارکت چوبی می‌توان به جارو کردن همیشگی، استفاده از پادری، کنترل رطوبت، استفاده از پدهای محافظ، عدم استفاده از مواد شوینده شیمیایی یا خانگی و... اشاره کرد. برای جارو کردن پارکت چوبی نیز استفاده از جاروهای برقی یا سنتی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

جارو کردن مداوم و همیشگی

پارکت‌ ها باید همواره و به صورت منظم جارو شوند. برای جارو کردن آنها، استفاده از جاروهای برقی یا جاروهای سنتی توصیه می‌گردد. این کار باید به صورت هفتگی انجام گیرد تا شاهد تجمع گرد و خاک روی سطح پارکت چوبی نباشیم. در صورتی که فرصت کافی برای جارو کردن در اختیار ندارید، می‌توانید تنها به سراغ نقاطی بروید که گرد و خاک تجمع پیدا یافته و ممکن است موجب به وجود آوردن خراش روی پارکت شوند. در واقع رعایت این اصل در جارو کردن پارکت چوبی، نخستین و مهم‌ترین نکته مراقبتی به حساب می‌آید.

3

استفاده از پادری

فراموش نکنید که روی پارکت چوبی حتماً از پادری استفاده کنید. در مکان‌هایی که میزان تردد بالا است، استفاده از پادری یک ضرورت به حساب می‌آید؛ چراکه در غیر این صورت شاهد چسبیدن ذرات ماسه یا دانه‌های سنگ ریزه و... به کف کفش هستیم. بهتر است دو عدد پادری در فضای داخلی و خارجی مکان‌های پرتردد مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر کاربردهای پادری می‌توان به ممانعت از ورود رطوبت و کفش های گلی به محیط اشاره کرد.

مراقبت از پارکت چوبی در مقابل رطوبت

چوب در واقع یک ماده طبیعی است و رطوبت می‌تواند به آن آسیب برساند. برای بالا بردن طول عمر پارکت چوبی، باید آن را از رطوبت دور نگاه داشت. حساسیت پارکت چوبی به حدی بوده که رطوبت موجود در هوا نیز می‌تواند به آن آسیب برساند. بهتر است که درصد رطوبت هوا بین سی تا پنجاه درصد باشد. در غیر این صورت استفاده از پوشش‌هایی جهت حفاظت از پارکت های چوبی ضرورت پیدا می‌کند. رطوبت بالای هوا می‌‌تواند پارکت ها را در معرض آسیب قرار دهد و از میزان دوام و ماندگاری آن بکاهد.

کفش های پاشنه بلند؛ تهدیدی برای پارکت های چوبی

کفش‌ های پاشنه بلند به سادگی می‌توانند پارکت های چوبی و دیگر کفپوش ها را در معرض آسیب قرار دهند. جدای از این مورد، کفش های ورزشی گزینه مناسبی برای رفت و آمد روی پارکت‌ ها نیستند. شن های ریز و سنگ های کوچک چسبیده به کف  این کفش‌ها ممکن است به سادگی به پارکت چوبی آسیب برسانند و موجب ایجاد خط و خش روی سطح پارکت شوند.

استفاده از پدهای محافظ

استفاده از پدهای محافظ در زیر پایه‎های میز و صندلی و به صورت کلی مبلمان، یک ضرورت به حساب می‌آید. شما به سادگی می‌توانید پدهای محافظ را در فروشگاه‌‎ها بیابید.‌ این پدها قیمت پایینی دارند و در محافظت از پارکت های چوبی بسیار موثر عمل می‌کنند.

قرار ندادن گلدان روی پارکت

قرار دادن گلدان‌ها روی پارکت اقدامی نادرست است؛ چراکه در این شرایط آب گلدان‌ها به سادگی می‌تواند روی پارکت ریخته و افراد را با مشکلات جدی مواجه سازد. در شرایطی که مایل هستید گلدان‌‌ها را روی پارکت قرار دهید، حتماً از قرار دادن یک ظرف در زیر گلدان‌ها اطمینان حاصل کنید.

4

عدم استفاده از مواد شوینده شیمیایی یا خانگی

جهت پاکسازی پارکت های چوبی هرگز به سراغ مواد شوینده شیمیایی یا خانگی نروید؛ چراکه ممکن است این مواد پارکت های چوبی را در معرض آسیب قرار دهند. برای این موضوع بهتر است از یک دستمال مرطوب کمک بگیرید و تنها به شکل موضعی اقدام به پاکسازی آن نمایید. همچنین پس از گذشت پانزده ثانیه می‌بایست پارکت ها را خشک کنید. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که استفاده بیش از حد از آب جهت پاکسازی پارکت، ممنوع است.

نور؛ عاملی آسیب زا برای پارکت چوبی

زمانی که پارکت‌ های چوبی در مقابل نور شدید (طبیعی یا مصنوعی) قرار گیرند، ممکن است به آنها آسیب وارد شود. برای این که طول عمر پارکت چوبی افزایش یابد، از قرار دادن آنها در مقابل نور شدید امتناع ورزید؛ چراکه نور شدید با گذشت زمان می‌تواند رنگ پارکت‌ها را تغییر دهد. پارکت هایی با رنگ تیره، بیشتر در معرض تغییر رنگ قرار دارند.

5

سخن پایانی

مراقبت و نگهداری از پارکت چوبی تاثیرات چشم‌گیری بر افزایش طول عمر آنها برجای می‌گذارد. برای این که طول عمر پارکت چوبی را افزایش دهید، باید به صورت منظم و به کمک جاروبرقی یا جاروهای دستی، سطح آن را از آلودگی های احتمالی پاکسازی کنید‌. همچنین وجود رطوبت می‌تواند پارکت چوبی را در معرض آسیب قرار دهد؛ بنابراین کنترل رطوبت در افزایش طول عمر آن نقش موثری دارد. همچنین استفاده از شوینده‌‌های شیمیایی یا خانگی جهت پاکسازی پارکت چوبی ممنوع است. با رعایت این نکات می‌توانید به صورت بلند مدت از مزایای پارکت چوبی بهره‌مند شوید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها