مردان سینماگر هم تحقیر می شوند

برخی مردان هم تحقیر می شوند، در اداره ، سر کار و حتی سینما نیز این مسئله وجود دارد.

مردان سینماگر هم تحقیر می شوند

پس از گذشت حدود دو هفته از انتشار بیانیه بیش از  300 زن سینماگر  در ایران درباره "  خشونت  ،  آزار  و باج‌گیری جنسی  زنان" و واکنش "خانه سینما" موضوعات دیگری هم در دست بررسی است.

خانه سینما روز یکشنبه ۱۴ فروردین‌ماه با انتشار بیانیه‌ای روی وب‌سایت خود، اعمال هرگونه خشونت‌ جنسی را محکوم کرد و از آمادگی شورای صیانت این نهاد برای رسیدگی به این شکایت‌ها خبر داد.

خبرنگار فرهنگی در گفت و گو با رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ، تجاوز و خشونت های جنسی در جامعه و در سینما را مورد بررسی قرار داد.

جعفر گودرزی، در خصوص  واکنش مردم نسبت به بیانیه سینماگران زن مبنی بر خشونت و  آزارجنسی  در این عرصه هنری با تاکید بر اینکه مردم واکنش های خودشان را نسبت به اتفاقاتی که در اجتماع رخ می دهد ، نشان می دهند گفت:  این نوع موارد یک مسئله حقوقی است و واکنش مردم نمی تواند در این پرونده تاثیرگذار باشد. این نوع تعرضات و آزار ها تنها در سینما رخ نداده است. در تمام سیستم های اداری ، در بیمارستان ها، شرکت های خصوصی و .. می تواند اتفاق بیافتد! اما سینما رسانه فراگیرتری است و همین باعث می شود این اخبار بیشتر دیده شوند.

وقتی حمایت باشد، متجاوزان عرصه جولان ندارند

واکنش  خانه سینما ، جامعه را اقناع نکرد، رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در مورد اینکه واکنش این خانه که باید حمایتگر هنرمندان باشد چگونه ارزیابی می شود چنین اظهارنظر کرد: خانه سینما تا زمانی کارعملیاتی انجام ندهد، این بیانیه و دیگر بیانیه های آن کاربردی نخواهد داشت.

جامعه و هنرمندان باید سرانجام پیگیری های خانه سینما را ملموس حس کنند و برداشت جامعه این باشد که برخورد این خانه مانع بروز تکرار این نوع اتفاقات است.کسانی هم که مورد خشونت و آزار قرار باید حس کنند که مرجعی آن ها را حمایت می کند و پیگیر مشکلات آن هاست. وقتی حمایتی باشد ، متجاوزان نیز عرصه ای برای جولان ندارند!

بی اخلاقی در کلیت جامعه ما رخنه کرده است

گودرزی در پاسخ به این سوال که به طور کل آمار خشونت و آزارهایی سینماگران در این عرصه هنری متحمل می شوند تا چه میزان بحرانی است و باید قابل توجه باشد تاکید داشت: متاسفانه بی اخلاقی درکلیت جامعه رخنه کرده است. اگر سینما ایران پاک و منزه نیست، برآیندی از جامعه ما است.

اخلاق حلقه مفقوده اجتماع ماست و تا زمانی که اخلاق مداری، هویت بخشیدن به آدم ها، اعتماد کردن به همدیگر و حفظ شان و جایگاه همدیگر در جامعه وجود نداشته باشد ، از این قبیل اتفاق ها نیز رخ می دهد و همه این موارد به خاطر سوء مدیریت است. تا زمانی که مدیریت فرهنگی کشور برنامه برای این اتفاق ها و فرهنگ مملکت نداشته باشد ما شاهد این اتفاقات خواهیم بود!

آدم های بیمار و متجاوز باید قرنطیه و محصور شوند تا به کل جامعه معرفی شده و همه مردم متوجه آن ها باشند.باید مرجع تصمیم گیرنده قوی ای را داشته باشیم تا همه بدانند با کسانی که تعرض می کنند و در فکر این اتفاق هستند برخورد خواهد شد و جایی در جامعه فرهنگی و اجتماعی ما ندارد.

رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان ایران در مورد اینکه این روزها صحبت از آزار نسبت به زنان سینماگر است ولی آیا می توان متصور بود که مردان سینما هم مورد آزار قرار می گیرند چنین توضیح داد: برخی مردان هم تحقیر می شوند، در اداره ، سر کار و حتی سینما نیز این مسئله وجود دارد. آدم ها باید شأن و جایگاه انسانی را رعایت کنند وتا زمانی که رعایت نشود این قبیل تعرض ها وجود خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها