بررسی هزینه‌های برنامه سازی در رسانه ملی؛

آیا در رسانه ملی هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری؟

افزایش بودجه رسانه ملی و نحوه هزینه کرد تلویزیون اصولا از چند بعد قابل بررسی است اینکه رسانه ملی با چه رویکردی به موضوع افزایش بودجه می نگرد موضوعی است که در ذیل آن را بررسی می کنیم.

آیا در رسانه ملی هرچقدر پول بدهی آش می‌خوری؟

طبق لایحه بودجه سال1401، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 5 هزار و 289 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که این افزایش چشمگیر بودجه قطعاً انتظاراتی را پدید می آورد که در چند بخش موضوع گزارش خبرگزاری برنا بود که با چند تهیه کننده به گفت و گو نشستیم که در ذیل از نظر می گذرانید.

امیرحسین شریفی: افزایش بودجه صدا و سیما با تورم همخوانی ندارد!

تهیه‌کننده با سابقه تلویزیون که در سال‌های گذشته به مراتب فعال‌تر از این در عرصه سریال‌سازی و حتی تولید فیلم حضور داشت، درباره افزایش 65 درصدی بودجه صدا و سیما و اتفاقاتی که می‌تواند در این مسیر به بهبود کمی و کیفی آثار نمایشی منجر شود اشاره کرد و گفت: نظر من تنها بر این نیست که تمام هزینه‌های صدا وسیما خرج تولیدات نمایشی شود در واقع باید برای تمام بدنه سازمان این هزینه‌ها صورت بگیرد.

امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده تلویزیون که در کارنامه هنری‌اش آثاری چون «روزهای بی قراری»، «هشت بهشت»، «خانه بی پرنده» و .... دیده می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره افزایش بودجه صدا و سیما و انتظارات موجود از عملکرد رسانه ملی در عرصه تولیدات نمایشی و غیرنمایشی، گفت: به نظر من رسانه ملی باید از هر دو جهت قوی باشد چراکه غذای روح و روان مردم باید متنوع باشد و نیاز است تا بیشترین سرمایه روی تولیدات نمایشی خانواده گذاشته شود. متاسفانه یکی از اتفاقات رایج در صدا و سیما خرج کردن بودجه‌ها برای فیلم و سریال‌های تاریخی است و به نظر من باید بودجه این فیلم و سریال‌ها از جای دیگر تامین شود. در حقیقت اگر این اتفاق عملی شود می‌توان با این بودجهها حدود 40 الی 50 سریال غیر تاریخی ساخت. البته نظر من تنها بر این نیست که تمام هزینه‌های صدا وسیما خرج تولیدات نمایشی شود در واقع باید برای تمام بدنه سازمان این هزینه‌ها صورت بگیرد اما به هرحال باید به سریال سازی ارجحیت داد.

او در این زمینه که آیا 65 درصد بودجه افزایشی رسانه ملی کافی است یا خیر؟  نیز بیان کرد: با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی جامعه می‌توان گفت 65 درصد بودجه زیادی نیست و کفاف نمی‌دهد.

این تهیه‌کننده تلویزیون در پاسخ به این سوال که تلویزیون باید از جهت سخت افزاری مجهز شود یا از جهت نیروی متخصص و کاربلد به حد مطلوب خود برسد بیان کرد: تلویزیون بخش‌های اداری بسیاری دارد که وجودشان بی‌فایده است و حاصل‌شان فقط صرف بودجه است که باید فکری برای این ها شود.

امیرحسین شریفی در پایان و در این خصوص که با توجه به افزایش بودجه صدا و سیما تعداد شبکه‌های تلویزیون باید افزایش پیدا کند یا شبکه‌های ضعیف قوی تر شوند هم اظهار کرد: به نظر من افزایش شبکه‌های تلویزیونی مطلوب نیست و باید کیفیت برنامه‌ها روز به روز بهتر از قبل شود و شبکه‌های موجود ضعیف قوی‌تر شوند و درواقع به جای افزایش کمی شبکه‌های تلویزیونی به سراغ بالا بردن کیفیت تولیدات باشیم.

حسن نجاریان: بودجه افزایش یافته در صدا و سیما باید صرف تولیدات نمایشی شود/ شبکه‌های ضعیف باید با قوت و قوام شروع به کار کنند!

تلویزیون در سال‌های گذشته به شدت در بحث بودجه و نحوه استفاده از درآمدهای اقتصادی‌اش با توجه به تعداد بالای عوامل و البته تولیدات دچار چالش بوده است. طبیعی است با افزایش 65 درصدی بودجه پر مخاطب‌ترین رسانه کشور نحوه مدیریت مالی و چگونگی هزینه به بهترین شکل ممکن موضوعی است که این روز ها دغدغه مدیران و سیاست گذاران صدا و سیما می باشد. تهیه کننده «جشن سربرون» که این روز ها مراحل ساخت سریال پر هزینه و احتمالا جذابش را پشت سر می‌گذارد در گزارش اختصاصی خبرگزاری برنا با همین موضوع با ما همکلام شد تا از زاویه‌ای دیگر این مبحث را بررسی نماید.

حسن نجاریان، تهیه‌کننده «جشن سربرون»، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره افزایش بودجه صداوسیما و انتظارات موجود از عملکرد رسانه ملی در عرصه تولیدات نمایشی و غیرنمایشی، گفت: من شخصا به عنوان تهیه‌کننده زمانی که شروع به ساخت اثر هنری و نمایشی می‌کنم قطعا باید توجه و نیاز خود را نیز بیان کنم و به نظر من تلویزیون باید در بخش تولیدات نمایشی قوی تر عمل کند و بودجه افزایش یافته در رسانه ملی صرف این نوع تولیدات شود چراکه این تولیدات یکی از مهم‌ترین بخش‌های سازمان است اما متاسفانه این اتفاق دست مدیران سازمان است و باید دید در کدام بخش از این بودجه استفاده می‌کنند اما آنچه که مسلم است بودجه سازمان کفاف کارهایی که می‌خواست و می‌خواهد که انجام بدهد را نمی‌دهد و امیدوار هستیم اضافه شدن بودجه کمک کند تا پروژه‌ها با مشکلات کمتری کارها را جلو ببرند.

این تهیه‌کننده تلویزیون در پاسخ به این سوال که تلویزیون باید از جهت سخت افزاری مجهز شود یا از جهت نیروی متخصص و کاربلد به حد مطلوب خود برسد بیان کرد: یکی از مواردی که در سازمان صدا و سیما شایع است و مدیران به آن اذعان دارند این است که نیروهای سازمان بیش از اندازه لازم است و در گذشته نیز سازمان به این فکر بود تا نیروهای خود را تعدیل کند اما به نظر من بهتر است تا هزینه در بخش‌های سخت افزاری و نرم افزاری اجرایی نمایشی صورت بگیرد و بتوانند زیرساخت های مختلف را دوام بدهند.

حسن نجاریان در پایان و در این خصوص که با توجه به افزایش بودجه صدا و سیما تعداد شبکه های تلویزیون باید افزایش پیدا کند یا شبکه های ضعیف قوی تر شوند اظهار کرد: قطعا اگر بتوانند شبکه های ضعیف را قوت و قوام دهند کار درست تری است البته در بخش بین الملل و شبکه های خارجی می توانیم نگاه خود را وسیع تر کنیم و در کنار آن نیز اگر شبکه های دیگر  بتوانند گفت و گو های ما را در فرهنگ  های مختلف ترویج دهند و در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد قطعا بهتر است.

مهام: افزایش بودجه تلویزیون باید خیلی زودتر اتفاق می افتاد/ نیروی جوان و کاربلد باید در تولیدات نمایشی افزایش پیدا کند!

مهران مهام، تهیه کننده تلویزیون که در کارنامه هنری‌اش آثاری چون «زوج یا فرد»، «بوتیمار»، «خوش‌نشین‌ها» و .... دیده می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره افزایش بودجه صدا و سیما و انتظارات موجود از عملکرد رسانه ملی در عرصه تولیدات نمایشی و غیرنمایشی، گفت: تلویزیون سال‌هاست در جدالی نابرابر با Vodهاست به نظر من باید بودجه رسانه ملی در حدی باشد که توان رقابت با رسانه‌های جدید را داشته باشد و با توجه به اینکه دستمزدهای پرداختی در پلتفرم‌ها هیچ تناسبی با دستمزدهای پرداختی تلویزیون ندارد رقابت با پلتفرم‌ها هم برای تلویزیون غیرممکن است و باید خیلی زودتر از این زمان، بودجه تلویزیون افزایش پیدا می‌کرد.

این تهیه کننده تلویزیون در پاسخ به این سوال که تلویزیون باید از جهت سخت افزاری مجهز شود یا از جهت نیروی متخصص و کاربلد به حد مطلوب خود برسد؟ بیان کرد: ما سال‌ها از نیروی کاربلد چه در مقابل دوربین و چه پشت دوربین غافل شده‌ایم و امید است تولید نیروی جوان اتفاق بیفتد چراکه بازیگران کاربلد و متخصص بسیار کم در دست داریم و خوشبختانه از لحاظ سخت افزاری که شامل شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی است بسیار قوی عمل شده و توسعه خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

مهام در پایان و در این خصوص که با توجه به افزایش بودجه صدا و سیما تعداد شبکه‌های تلویزیون باید افزایش پیدا کند یا شبکه‌های ضعیف قوی‌تر شوند اظهار کرد:به نظر باید مشکل شبکه‌هایی که هم راستای هم هستند حل شود و علاوه بر آن نیز شبکه‌هایی که به نوعی ضعیف هستند جان بگیرند و قوی‌تر به کار خود ادامه دهند.

احمد زالی: افزایش بودجه عامل انگیزه تولیدکنندگان/برخی از شبکه های تلویزیون نیازمند تعدیل است!

احمد زالی تهیه کننده تلویزیون که در کارنامه هنری اش آثاری چون «نامه آخر» ، «دیگری» ، «همه خانواده من» و.... دیده می شود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درباره افزایش بودجه صدا و سیما و انتظارات موجود از عملکرد رسانه ملی در عرصه تولیدات نمایشی و غیرنمایشی، گفت: جدا از این موارد، برنامه ریزی یک امر بسیار مهم است و یکی از مواردی که امروزه تلویزیون از آن رنج می برد نبود برنامه ریزی درست در آثار نمایشی است که باید این اتفاق بیفتد و به تناسب این برنامه ریزی تخصیص بودجه برای آنها صورت بگیرد. ما شاهد هستیم که برخی از آثار تولید می شوند اما در زمان موعود دریافت بودجه خود به مشکل می خورند و ما نیز از این قضیه استثنا نبودیم. به نظر من چنین مسئله ای به افت کیفی آثار منجر می شود و درواقع اگر بودجه بندی توام با برنامه ریزی نباشد همچنان معضلات و پرداخت های تاخیردار سازمان به پروژه ها و عوامل سرجای خود باقی می ماند اما بالطبع بودجه اضافه شده می تواند یک انگیزه بیشتری به تولیدکنندگان دهد و علاوه بر آن می توان خلاقیت های بیشتری در نگارش فیلمنامه به وجود آورد.

این تهیه کننده تلویزیون در پاسخ به این سوال که تلویزیون باید از جهت سخت افزاری مجهز شود یا از جهت نیروی متخصص و کاربلد به حد مطلوب خود برسد بیان کرد: به نظر من با توجه به اینکه سیستم پخش تلویزیون در برخی شبکه ها آنالوگ است بهتر است تا برای بخشی از این شبکه ها ارتقا کیفی صورت بگیرد و بودجه بیشتر صرف هزینه های کیفی پروژه ها شود.

زالی در پایان و در این خصوص که با توجه به افزایش بودجه صدا و سیما تعداد شبکه های تلویزیون باید افزایش پیدا کند یا شبکه های ضعیف قوی تر شوند اظهار کرد: بسیاری از شبکه های تلویزیون مخاطبان محدودی دارند اما اگر شبکه های تخصصی هم باشند به واسطه اینکه فضای مجازی و گروه های تخصصی مجازی وجود دارد باعث می شود تا بسیاری از شبکه ها تعدیل شوند و هیچ اتفاقی برای اعلان مخاطب تلویزیون نیز نخواهد افتاد و به نظر من نه تنها نباید شبکه ای به تلویزیون اضافه شود بلکه باید برخی از شبکه ها نیز تعدیل شوند و بهتر است از شبکه هایی که ظرفیت ارتقا مخاطب دارند استفاده شود.

با این اوصاف طبیعتا نظرات متفاوت تهیه کنندگان در گزارش های قبلی و گزارشی که از نظر می گذرانید این نوید را می دهد که می توان در آینده در انتظار تلویزیونی با شرایط متفاوت بود. ضمن اینکه بدیهی است کارشناسانی که با خبرگزاری برنا در این خصوص صحبت کرده اند و راهکار های متفاوتی را ارائه داده اند افرادی هستند که سال ها با رسانه ملی سابقه همکاری دارند و نظرات آن ها برای مدیران و سیاست گذاران سیما کارگشا باشد./برنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها