بلاگر کتاب بودن چه طوری است؟

بلاگر کتاب، کسی است که دوست دارد اشتیاق و لذت کتابخوانی را با دیگران به اشتراک بگذارد.

بلاگر کتاب بودن چه طوری است؟

بلاگر کتاب بودن چه طوری است؟

 

منصوره مصطفی‌زاده در بهخوان نوشت: وبلاگ‌های زیادی در اینترنت هستند که درباره کتاب‌هایی که دوست دارند می‌نویسند و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. در یوتیوب کانال‌های زیادی هستند که کتابها را از رو می‌خوانند یا درباره‌شان حرف می‌زنند. در اینستاگرام هم صفحه‌های زیادی هستند که عکس‌های قشنگی از صفحه‌های باز کتاب با قهوه و گل‌های خشک می‌گذارند.

آیا همه این‌ها بلاگر کتاب هستند؟

درواقع بله! بلاگر کتاب، کسی است که دوست دارد اشتیاق و لذت کتابخوانی را با دیگران به اشتراک بگذارد.

برای این کار ممکن است قالب‌های مختلفی از متن، عکس یا ویدئو را انتخاب کند و محتوای متفاوتی را عرضه کند. مثلا بلاگرهایی هستند که عکس‌های از چیدمان جذاب کتابخانه‌ها به اشتراک می‌گذارند. بلاگرهایی که کتاب‌های ژانر ترسناک را می‌خوانند و درباره تجربه‌شان بعد از خواندن کتاب (احتمالا کابوس و جیغ و خیس کردن تشک!) می‌نویسند. انتخاب موضوع و قالبی که برای بلاگ انتخاب می‌شود، به تعداد بلاگرها زیاد است!

در یک بلاگ کتاب چه می‌گذرد؟

رویکرد یک بلاگ کتاب ممکن است یکی از اینها باشد:

>> نقد

این جور بلاگ‌ها متعلق به منتقدان آماتور کتاب‌ها هستند. خواننده آن‌ها هم کتاب‌خوان‌هایی هستند که کمی جدی‌تر از کتابخوان‌های معمولی درگیر و پیگیر کتاب هستند.

>>معرفی

این بلاگ‌ها مرجع مناسبی هستند برای یافتن کتاب‌های خوب. اگر بتوانید بلاگی را پیدا کنید که سلیقه و ارزش‌هایش با شما یکی باشد، می‌توانید با خیال راحت فهرست خرید کتاب‌تان را از روی این بلاگ بردارید.

>>کتابخوانی دور هم

این بلاگ‌ها برای حرف زدن و گفتگو درباره کتابها طراحی شده‌اند. معاشرت و تعامل در این بلاگ‌ها حرف اول را می‌زند. مخاطبان این نوع از بوک‌بلاگرها خودشان کتابخوان‌های خوره کتاب هستند.

>>جذابیت

عشاق کتاب از دیدن تصاویر زیبا از کتاب‌ها و کتابخانه‌ها هم لذت می‌برند.

بلاگر کتاب چه کار می‌کند؟

بلاگر کتاب، معمولا خیلی بیشتر از آدم‌های معمولی درگیر خواندن و بررسی کتاب‌هاست. او از بازار نشر باخبر است و کتاب‌های جدید را رصد می‌کند. او باید کمی بیشتر از بقیه درباره جذابیت‌ها و اصول ادبیات اطلاع داشته باشد. اگر بلاگ فقط انتشار متن باشد، باید نویسنده خوبی باشد و اگر بخواهد در بلاگ عکس یا ویدئو هم داشته باشد، باید به تولید محتوای تصویری هم مسلط باشد.

بعضی از بلاگرها از راه تبلیغ کسب درآمد هم می‌کنند. عده‌ای از آن‌ها از کتابهای رایگانی که ناشران و نویسندگان ارسال می‌کنند بهره می‌برند. و البته بسیاری از بلاگرهای کتاب فقط از این کار لذت می‌برند!

 

در یادداشت بعدی سراغ این موضوع می‌روم که چطوری می‌شود یک بلاگ کتاب راه انداخت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها