آسیب به بنای تاریخی باغ عفیف‌آباد شیراز

بخاطر ساخت یک سریال به کارگردانی نرگس آبیار دیوار به دیوار عمارت چشم‌نواز باغ عفیف‌آباد شیراز با سیمان و بلوک، ساختمان سازی می‌کنند

آسیب به بنای تاریخی باغ عفیف‌آباد شیراز

قرار است خانم نرگس آبیار، سریالی اقتباسی از رمان «سووشون» خانم سیمین دانشور  با بازی بهنوش طباطبایی در نقش اصلی (زری) بسازد. اقتباسی که قاعدتاً اتفاق بسیار مهمی خواهد بود.

منتها ایراد کار، اخباری نظیر این است که دارند برای ساخت این سریال در کنار بنای تاریخی باغ عفیف‌‌آباد شیراز ساخت‌وساز می‌کنند. (به نقل از اینستاگرام مرجان حاجی‌رحیمی، خبرنگار میراث فرهنگی)

باغ عفیف آباد

به جای این کار می‌شد از بناهای تاریخی متروکه، مثل عمارت باغ سالاری که حالا در اختیار آموزش و پرورش است و بخشی از بنای یک دبیرستان شده استفاده کرد، تا آن بنا هم دوباره احیا شود.

باغ عفیف آباد

 پیش از این در مستند کوتاهی که احسان رضایی دربارۀ «سووشون» ساخته بود، غبار فراموشی روی این بنا را نشان داده بود.

خانم سیمین دانشور، صد سال پیش در ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ زاده شد. زنی که تمام زندگی‌اش صرف اثبات توانایی زنان ایرانی در حوزه ادبیات شد. 

دانشور اولین دکترای زن ادبیات فارسی (در ۱۳۲۸) بود و برخلاف همدوره‌هایش که بیشتر به کار تصحیح متون ادبی پرداختند، او به کار نوشتن و ترجمه داستان روی آورد. معروفترین اثرش، رمان «سووشون» (چاپ اول ۱۳۴۸)  که جزو موفق‌ترین‌هاست. از این رمان بیشتر از ۵۰۰هزار نسخه از آن فروش رفته و به ۱۰ زبان مختلف ترجمه شده. مستند کوتاهی دربارۀ «سووشون» و خانم دانشور ببینید، ساختۀ حسین جباری، با متن و اجرای احسان رضایی

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها