«خسرو شکیبایی» نامی که ماندگار شد

28 تیرماه سالروز فوت خسرو شکیبایی بازیگر سینما و تئاتر بود که بازی و صدای خاطره‌انگیزش با وجود یازده سال هنوز هم برای همگان خاطره انگیز است.

«خسرو شکیبایی» نامی که ماندگار شد

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: خسرو شکیبایی بازیگر سینما و تئاتر که هفت فروردین سال 1323 در تهران متولد شد. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۱) آغاز کرد. شکیبایی در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است.

شکیبایی فعالیت هنری‌اش را در سینما با فیلم کوتاه کتیبه به کارگردانی فریبرز صالح آغاز کرد. سال 61 حین بازی در شب بیست و یکم مورد توجه مسعود کیمیایی قرار گرفت و در یک نقش کوتاه در فیلم خط قرمز ایفای نقش کرد. او در سال 68 با بازی در فیلم هامون، موفق شد تا توجه مخاطبین را به خود جلب کند. شکیبایی برای بازی در این فیلم از هشتمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین دریافت کرد و تحسین منتقدان و مردم را به خود جلب کرد. کارگردان این اثر داریوش مهرجویی بود.

اما این پایان ماجرا نبود. او برای بازی در فیلم «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش بار دیگر توانمندی‌هایش در بازیگری را نشان داد و برای بار دوم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مرد را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. او سومین سیمرغ خود را هم را برای بازی در فیلم سالاد فصل به کارگردانی فریدون جیرانی گرفت.

خسرو شکیبایی همچنین برای بازی در فیلم اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد نیز دیپلم افتخار دریافت کرد.  او در ۹ تیرماه ۱۳۸۷ در دومین جشن منتقدان سینمایی، جایزه یکی از برترین بازیگران سی سال سینمای پس از انقلاب را گرفت. شکیبایی همچنین در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، بازیگر و گوینده تیزر جشنواره بود.

شکیبایی در سال 54 در سریال سمعک عیار ساخته محمدرضا اصلانی در تلویزیون بازی کرد. پس از آن در سریال‌هایی چون لحظه، کوچک جنگلی، مدرس، روزی روزگاری، خانه سبز، کاکتوس، آواز مه، تفنگ سر پر و در کنار هم به ایفای نقش پرداخت. از میان تمام نقش‌های که او تلویزیون بازی کرده بود خانه سبز  سریال به یاد ماندنی بود که به شدت مورد توجه همه قرار گرفت.

شکیبایی ۵ سال پس از ورود به تئاتر، یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد و مدت کوتاهی نیز در زمینه دوبله به فعالیت پرداخت. شاخص‌ترین اثر سینمایی که خسرو شکیبایی در آن صحبت کرد فیلم شعله بود که در آن به جای پیرمرد مسلمان ده ایفای صدا نمود. او علاوه بر هنرنمایی در نقش آفرینی سینما و تئاتر و تلویزیون، برخی از سروده‌های فروغ فرخزاد، سهراب سپهری، سید علی صالحی و محمدرضا عبدالملکیان را به صورت دکلمه اجرا کرده بود.

سرانجام  در 28 تیرماه سال 1387 فعالیت هنری او خاموش شد و بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان درگذشت. مرگ او نه تنها باعث تاثر و ناراحتی اهالی فرهنگ و هنر شد، بلکه مردم و اصحاب سیاسی نیز با این اتفاق متاثر شدند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها