یکه‌تازی «بانوی عمارت» و «متری شش و نیم» در «جشن حافظ»

نوزدهمین دوره جشن دنیای تصویر (جشن حافظ) با حضور جمعی از بازیگران و اصحاب رسانه در برج میلاد برگزار شد

یکه‌تازی «بانوی عمارت» و «متری شش و نیم» در «جشن حافظ»

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: نوزدهمین دوره جشن حافظ در حال برگزاری شد که جمعی از بازیگران، هنرمندان و هنردوستان در این مراسم حضور بهم رساندند. این مراسم در سالن برج میلاد با اجرای فرزاد حسنی  برگزار شد.

قبل از شروع مراسم حضور عادل فردوسی‌پور و گلاب آدینه با استقبال گرم مردم روبرو شد.

 ابتدای این فرزند کوچک علی معلم (بنیان‌گذار این جشن) به روی سِن آمد و گفت: امشب در غیبت پدرم، نوزده سالگی این مراسم را جشن می‌گیریم. من از جانب پدر به شما خوشامد می‌گویم و امیدوارم که سال بعد نمره بیست را بگیریم.

در ادامه جشن رضا یزدانی خواننده پاپ کشور ضمن اجرای چند قطعه موسیقی، گفت: از اینکه در جمع شما عزیزان هستم خوشحالم. امشب به یاد علی معلم که همیشه به من می‌گفت در این جشن باید یک شعر از حافظ بخوانی، برای ادای احترام به او یک شعر از حافظ خواندم.

رویا نونهالی نیز با خواندن شعری از حافظ شروع به صحبت کرد: بعد از سه سال ما هنوز در اینجا گرد هم می‌آیم و به یاد علی معلم که بنیان‌گذار این جشن است، به هم مهر و لبخند هدیه می‌دهیم.

بعد از این سخنان، آذر معماریان بعنوان همسر علی معلم و دبیر اجرایی این جشن به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که تک تک شما هنرمندان عزیز را می‌بینم. متشکرم که کنار ما هستید.

سپس ضمن پخش کلیپی از فعالیت‌های هنری گلاب آدینه، از نورا هاشمی دختر گلاب آدینه درخواست شد تا برای اهدا تندیس تقدیر از مادرش به روی صحنه بیاید. او گفت: این افتخار است که من این تندیس را به گلاب آدینه می‌دهم. این جایزه را به عشق زندگیم اهدا می‌کنم.

گلاب آدینه پس از دریافت لوح تقدیر گفت: خیلی تلاش کردم که وقتی می‌خواهم این تندیس را دریافت کنم احساسی نشوم اما متاسفانه موفق نشدم. معمولا همه افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند از کسانیکه در پیشرفت او کمک کردند تشکر می‌کنند. من هم از این قافله عقب نمی‌مانم و در این جشن زیر سایه علی معلم، از مهدی هاشمی و سوسن تسلیمی که اولین استادان من بودند تشکر می‌کنم. همچنین از رخشان بنی‌اعتماد که با اصرار برای بازی در فیلم‌های «روسری آبی» و «زرد قناری» به من کمک کرد تا به این جایگاه برسم.

گلاب آدینه در پایان گفت: نباید فراموش کار بود. متشکرم از مردم، زیرا اگر نبودند ما باید جلوی آیینه می‌ایستادیم و با خودمان حرف می‌زدیم.

در بخش دیگری امید معلم دبیر این مراسم افزود: این جشن پیش از اینکه متعلق به اهالی سینما باشد، زیبنده حضرت حافظ است. خوشحالم که با وجود غیبت پدرم و حسادت افراد غیر، این جشن همچنان پابرجاست. جشن حافظ یک جشن مستقل است.

امید گفت: جای پدرم خالی‌است. امشب می‌خواهم به نیابت از او تندیس حافظ افتخاری را به رامین جوادی آهنگسازایرانی سریال «تاج و تخت» اهدا کنم.

جوادی در متنی گفت: متاسفانه نمی‌توانستم در این مراسم حضور داشته باشم، اما دریافت این جایزه برای من یک افتخار بزرگ است.

امید معلم سپس گفت: این جایزه توسط اصغر فرهادی دراروپا به رامین جوادی اهدا می‎‌شود.

سپس فرزاد حسنی با معرفی بخش‌های مختلف مراسم را ادامه داد:

بهترین مستند توسط بهاره رهنما و سروش صحت به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای ساخت مستند «در جستجوی فریده» اهدا شد. کوروش عطایی برای دریافت جایزه به صحنه آمد و گفت: از هیئت داوران و عوامل جشن حافظ تشکر می‌کنم. خانم موسوی مسافرت است و من برای دریافت جایزه به صحنه آمده‌ام. روح علی معلم شاد.

تندیس بهترین فیلمنامه تلویزیونی  به احسان جوانمرد برای فیلم «بانوی عمارت» توسط الهام حمیدی و شاهرخ استخری اهدا شد.

جوانمرد پس از دریافت این تندیس گفت: اصلا فکر نمی‌کردم این جایزه را بگیریم. دوست دارم این جایزه را به کسانی اهدا کنم که در نگارش این فیلمنامه و پیشرفت من کمک کرده‌اند.

بهترین دستاوردهای هنری بعد از اینکه نامزدهای این بخش معرفی شد، عبدالله اسکندری و ارشا قدسی به روس صحنه آمدند، این تندیس به محسن روزبهانی، جواد مطوری، محمد برادران و حسن ایزدی برای طراحی و اجرای جلوه‌های ویژه «تنگه ابوقریب» اهدا شد که هیچیک در سالن حاضر نبودند.

بهترین تدوین نوزدهمین جشن حافظ توسط مستانه مهاجر و حمیدگودرزی به هایده صفی‌یاری برای تدوین فیلم «عصبانی نیستم» اهدا شد. صفی‌یاری گفت: این جایزه یادگار علی معلم است. از همه شما و همکارانم در این فیلم تشکر می‌کنم، بویژه رضا درمشیان که برای اکران فیلم رنج فراوانی کشید.

بهترین موسیقی سینما در جشن حافظ به بامداد افشار برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد. این جوایز توسط مجید مظفری و محمد سریر داده شد. افشار برای دریافت این جایزه گفت: این جایزه را به مردم مازندران تقدیم می‌کنم که در ضبط آواهای چوپانی به ما خیلی کمک کردند.

در ادامه مراسم نوبت به اهدا نشان ویژه عباس کیارستمی رسید. پس اعلام نامزدها همایون ارشادی و سیاوش اسعدی این جایزه را به پوریا کاکاوند برای کارگردانی فیلم «گلدن تایم» اهدا کردند.

کاکاوند گفت: خوشحالم که اسم بزرگی عباس کیارستمی پشت فیلم قرار گرفت. از همه عوامل که در این دو سال و نیم توقیف فیلم صبور بودند تشکر می‌کنم. البته الان فیلم در حال اکران است.

در ادامه مراسم به قسمت‌های هیجان انگیز رسید.

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی  پس نامزدهای آن معرفی شد، توسط علیرضا خمسه، مهران غفوریان و سعید آقاخانی برای بازی در فیلم «ساخت ایران2» به امین حیایی تقدیم شد. حیایی در وصف لحظه دریافت جایزه گفت: همیشه با خودم می‌گفتم یعنی می‌شود یک بار عکس من روی مجله دنیای تصویر برود؟ اولین بار هم که عکسم روی مجله رفت یک نسخه خریدم و به مادرم نشان دادم.

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی برای بازی در فیلم «بانوی عمارت» به پانته‌آ پناهی‌ها رسید. این جایزه بعد از اعلام نامزدهای آن توسط الیکا عبدالرزاقی و کوروش تهامی اهدا شد.

پناهی‌ها گفت: چقدر زیبا که یک نفر بعد از رفتنش هم ماندگار باشد. جای استادم ناصر تقوایی در این مراسم خالی است. جای علی معلم هم سبز باشد.

بهترین فیلمبرداری توسط جمشید گرگین و کمند امیرسلیمانی به هومن بهمنش برای فیلم « متری شش و نیم» اهدا شد.

بهمنش هم گفت: از استادی این جایزه را می‌گیرم که از کودکی با برنامه‌هایش من را به سینما علاقه‌مند کرد. از سعید روستایی هم که به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم. همچنین از ساداتیان و همه عوامل تشکر می‌کنم. پنج ماه فیلمبرداری شیش و نیم طول کشید و با وضعیت عجیبی کار می‌کردم و جای شکر دارد که مریضی نگرفتیم. این جایزه را به گوهر خانه‌ام، همسرم کیمیا اهدا می‌کنم.

همچنین گرگین مردم را به تماشای سرخپوست دعوت کرد.

 

بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی برای بازی در فیلم «بانوی عمارت» توسط سیما تیرانداز و پژمان بازغی به حسام منظور اهدا گردید. منظور گفت: من شاگردی هستم که بخاطر استادان خوب کارم را درست انجام دادم. از همه این اساتید بویژه سیما تیرانداز تشکر می‌کنم.

بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی بعد از اعلام نامزدهای این بخش، با آمدن فاطمه گودرزی و محمد بحرانی برای بازی در فیلم «گلشیفته» به نازنین بیاتی اهدا شد. بیاتی شمن تشکر از گلاب آدینه، یاد و خاطره علی معلم را نیز گرامی داشت.

بهترین کارگردان تلویزیونی توسط نرگس آبیار و امین زندگانی بعد از معرفی نامزدهای این دوره به عزیزالله حمیدنژاد برای ساخت «بانوی عمارت» اهدا شد. حمیدنژاد گفت: از علی معلم یک فرزند خلف و یادخاطره‌اش به یادگار مانده که ارزش معنوی فراوانی دارد. از سایر عوامل فیلم بانوی عمارت تشکر می‌کنم و این جایزه را تقدیم آنها می‌کنم.

بهترین مجموعه تلویزیونی با بروی صحنه آمدن مه‌لقا باقری و محمد حسین قاسمی معرفی شد. پس از معرفی نامزدهای این بخش، این جایزه به مجید مولایی برای ساخت «بانوی عمارت» اهدا گردید. مولایی تصریح کرد: این جایزه متعلق به تک تک عوامل این سریال است چون ما این سریال را با یک پنجم بودجه سریال‌های شهری در شبکه نمایش خانگی ساختیم و این ممکن نبود با غیرت عوامل این سریال.

در ادامه برنامه پژمان جمشیدی برای معرفی بهترین چهره تلویزیونی به روی صحنه آمد.

بعد از معرفی نامزدهای این بخش، تندیس بهترین چهره تلویزیونی به عادل فردوسی‌پور اهدا شد. فردوسی‌پور گفت: شما مرا خیلی عجیب و غریب مورد لطف قرار دادید. انتخاب شدن توسط مردم باعث افتخار من است. مردم بیست سال همراه من بودند و این جایزه را به همه کسانی که در این بیست سال مرا همراهی کردند تقدیم می‌کنم.

فردوسی‌پور ادامه داد: حضور علی معلم در این سالن جاری است و انرژی مثبتش را به همه می‌دهد.

بهترین فیلمنامه سینمایی بعد از اعلام نامزدها، به هومن سیدی برای فیلمنامه «مغزهای کوچک‌زنگ زده» توسط بهرام بهرامیان اهدا شد.

سیدی بعد از دریافت جایزه گفت: عباس کیارستمی قطعا عالیجناب این راه است اما این جایزه برای منی که از فیلمنامه نویسی متنفرم یک تلنگر است که به مسیر ادامه دهم.

بهترین تیتراژ توسط رضا یزدانی و الهه حصاری معرفی شد. بعد از اینکه نامزدهای این بخش نمایش داده شد، تندیس بهترین خواننده تیتراژ به علیرضا قربانی برای فیلم سینمایی «چهار راه استانبول» اهدا گردید.

قربانی پس از دریافت جایزه افزود: خوشحالم که با وجود تمام مشغله‌ها امشب اینجا هستم تا یاد و خاطره علی معلم را زنده‌ نگه‌داریم.

در ادامه برای معرفی بهترین بازیگر مرد سینما اعلام شد که دو تندیس تقدیم می‌شود.

بهترین بازیگر مرد سینمای ایران با معرفی نامزدهای این بخش آغاز شد. بعد از اینکه بهاره کیان افشار و هوتن شکیبا به روی صحنه آمدند، این تندیس را به پیمان معادی برای بازی در «فیلم متری شش و نیم» و نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا کردند.

بهترین بازیگر زن سینمای ایران درحالی معرفی شد که این بخش هم دو تندیس دریافت می‌کرد. مرجانه گلچین و نسیم ادبی بعد از معرفی نامزدهای این بخش به روی صحنه آمدند و تندیس را به باران کوثری برای بازی در فیلم «عرق سرد» و شبنم مقدمی برای بازی در فیلم «خجالت نکش» اهدا کردند.

باران کوثری به دلیل اجرا امشب در مراسم حاضر نبود و با یک تماس تصویری ضمن سپاس از این جشن و عوامل آن گفت: باوجود اینکه تلاش شد عرق سرد هنگام اکران دیده نشود، اما خوشحالم اینجا زحماتش دیده شد.

خانم مقدمی نیز اقزود: خوشحالم که صنم خجالت نکش با وجود اینکه خیلی جاها نامزد شد، اما اینجا جایزه گرفت. یاد و خاطره علی معلم گرامی باد.

در ادامه نوبت به مراسم تندیس دستاورد فردی ویژه برای تأثیرگذاری در موفقیت آثار سینمایی رسید.

سرتیپ تهیه‌کننده سینمایی بعد از معرفی نامزدهای این بخش، تندیس را به رضا عطاران اهدا کرد. عطاران نیز گفت: در این چند ساله دیده‌ام سرتیپی با دشمنانش و کسانی که زیر آبش را زده‌اند، مدارا کرده است.

بهترین کارگردان سینما توسط سیروس الوند و ماهور الوند بعد از نمایش نامزدهای آن معرفی گردید. تندیس بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای ساخت فیلم «متری شش و نیم» اهدا شد.

روستایی گفت: من نوبت قبل هم جایزه‌ام را از دست آقای الوند گرفتم با این تفاوت که زنده یاد علی معلم هم در کنار ما بود. «متری شیش و نیم» بسیار فیلم سختی بود و اگر همت عوامل نبود این فیلم ساخته نمی‌شد.

در ادامه مراسم و برای اهدای جایزه ویژه هیأت داوران علیرضا امینی روی صحنه آمد و این تندیس را به حمیدنعمت‌الله اهدا کرد.

پسر حمید نعمت الله به نیابت از پدر این جایزه را دریافت کرد.

بعد از اعلام نامزدهای بهترین فیلم سینمای ایران، جهانگیر کوثری و علیرضا غفاری روی صحنه آمدند.

بهترین فیلم سینمایی  به سید جمال ساداتیان برای فیلم «متری شیش و نیم» اهدا شد. در این بخش به روال همیشه عوامل فیلم به روی صحنه آمدن و ساداتیان گفت: ساخت این فیلم با وجود اینکه بسیار سخت بود، اما این سختی در کنار همدلی و مودت بسیار شیرین بود. از شما می‌خواهم از فیلم‌های اجتماعی حمایت کنید. این فیلم در اکران عمومی و جشنواره توسط مردم حمایت شد.

حاشیه قبل از مراسم انصراف محمدرضا گلزار و محمد معتمدی برای حضور در این جشن بود. محمد رضا گلزار با ویدیویی در اینستاگرام اعلام کرد که از حضور در این جشن به دلایل شخصی  انصراف می‌دهد.

محمد معتمدی خواننده کشور نیز در پُست اینستاگرام خود تصریح کرد: ضمن تشکر از همه عوامل جشن حافظ بنا به دلایل شخصی از حضور در این جشن انصراف می‌دهم.

«جشن حافظ» یا دنیای تصویر در نوزدهمین گردهمایی خود ساعت یک بامداد 21 تیرماه بعد از معرفی و اهدا تندیس بهترین‌ها به کار خود خاتمه داد.

منبع: مهر نیوز

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها