گزارش مستقل‌آنلاین از اولین روز جشنواره سینما حقیقت؛

سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» افتتاح شد / نمایش بیش از 40 فیلم مستند در روز نخست

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت رسما آغاز به‌کار کرد. در نخستین روز بیش از ۴۰ فیلم مستند در ۶ سالن پردیس سینمایی چارسو از صبح روز دوشنبه ۱۸ آذر روی پرده رفتند.

سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» افتتاح شد / نمایش بیش از 40 فیلم مستند در روز نخست

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین:

سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت امروز 18  آذر با برگزاری مراسم افتتاحیه رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین، در مراسم افتتاحیه که اجرای آن را منصور ضابطیان به عهده داشت یاد نصرت کریمی کارگردان و گوینده فقید و باسابقه سینمای مستند گرامی داشته شد و از حاضران خواسته شد  به یاد او ۳۰ ثانیه سکوت کنند.

سینما حقیقت

 سپس محمد حمیدی‌مقدم دبیر جشنواره ضمن خوشامدگویی به مستندسازان و اهالی رسانه حاضر در مراسم گفت: بسیار مفتخرم که خانواده سینمای مستند من را به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینماحقیقت پذیرفته اند، جشنواره‌ای که 12 دوره خود را با ثبات و کیفیت بسیار عالی سپری کرده است و از آقایان محمد آفریده، شفیع‌ آقامحمدیان و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیران دوره گذشته قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: از این دوره مسیر استانداردسازی جشنواره سینماحقیقت را آغاز کردیم که شاید این آغاز تا حدودی متفاوت باشد. از جمله موضوعات در پروسه استانداردسازی مسئله ورود به جشنواره است که از شاخصه‌های جشنواره‌های مطرح و بین‌المللی محسوب می‌شود. به منظور جلوگیری از شلوغی بیش از اندازه این رویداد سینمایی قرار شد تا اهالی سینمای مستند و رسانه برای دریافت کارت ثبت نام کرده و بتوانند به صورت رایگان بلیت تهیه کنند. همچنین بخشی از ظرفیت سالن‌های جشنواره به علاقه‌مندان سینمای مستند تعلق گرفته است تا با خرید بلیت به تماشای آثار جشنواره بنشینند.

دبیر جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: یکی از اتفاقات مهم امسال اضافه شدن سالن موزه سینما به جشنواره در طی برگزاری این رویداد هنری است. گسترش مخاطبان سینمای مستند در شهرستان‌ها برای ما اتفاق بسیار خوشایندی است. با 20 استان تعامل داشتیم تا  برگزیده جشنواره سینماحقیقت برای مخاطبان در این مناطق نمایش داده شود. به نظرم امسال سال سینمای مستند ایران بود، از جمله حرکت نوگرایانه انتخاب یک فیلم مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار که حرکتی بزرگ و پیشرو برای سینمای ایران بود.

سینما حقیقت

غافلگیری مهم افتتاحیه جشنواره حضور  منوچهر انور گوینده و کارگردان باسابقه سینمای و نمایش بخشی از راشهای مستند جاودانه باد صبا ساخته آلبرت لاموریس بود که منوچهر انورگویندگی آن را به عهده داشته است. این راشها تاکنون به نمایش در نیامده بود و نمایش آن اتفاق مهم جشنواره در روز نخست بود و بسیار مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

در روز نخست جشنواره این فیلمها به نمایش درآمدند:

سالن شماره یک

فیلم‌های خانه سنگی ساخته محمدعلی یزدان‌پرست، آنها اثر رضا عبیات، قیچی به کارگردانی الناز دیبافر، قصه دختران فروغ ساخته خاطره حناچی  ، روزگار یک چهل ساله اثر امین قدمی۱۸، فرزندان شب ساخته بهروز نورانی‌پور  ۲۰ در بخش مسابقه ملی و به سلامتی ساخته برونلا فیلی در بخش نمایش‌های ویژه سالن شماره یک پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمدند.

سالن شماره دو

روح پیتر سلرز ساخته پیتر مداک در بخش پرتره به نمایش درآمد و با استقبال بسیارخوبی مواجه شد، به طوریکه بلیتهای این فیلم در همان لحظات اول به فروش رسید.، سقوط ۶۴ اثر بهراد مهرجو در بخش خارج از مسابقه و زنی در اسارت به کارگردانی برنادت توزا ریتر و در بخش آینه یک جشنواره: جشنواره مستند میلینیوم بلژیک نیز مورد توجه واقع شدند.

سالن شماره سه

فیلم‌های بازی‌های خانگی به کارگردانی آلیزا کوالنکو در بخش چشم‌انداز سینمای مستند کشورهای بالکان و بالتیک، بانوی اول ساخته لارن گرینفیلد در بخش مسابقه بین‌الملل، زمین بازی پنجشنبه‌ها اثر هری زرنیکی و حیوانات از ‌نفس‌افتاده به کارگردانی لی لی در بخش مسابقه بین‌الملل ، وقتی بره‌ها شیر می‌شوند به کارگردانی جان کاسبه در بخش مسابقه بین‌الملل فلاویو- در ستایش فلاویو بوچی ساخته ریکاردو زینا در بخش پرترهو آرئو به کارگردانی تاتو مورنو در بخش آینه یک جشنواره: جشنواره مستند میلینیوم بلژیک در سالن شماره سه نمایش داده شدند.

سالن شماره چهار

داستان ناخدا خورشید اثر محمد عارفی‌نیا  و کامی به کارگردانی میترا ابراهیمی در بخش خارج از مسابقه، ،۱۳ هزار قدم اثر اشکان احمدی، آهسته و آرام ساخته دلاور دوستانیان و عروسکان به کارگردانی علی دلکاری در بخش مسابقه ملی ، مهدی عراقی را بکش! ساخته عبدالرضا نعمت‌اللهی در بخش جایزه شهید آوینی، عیسی اثر احمد شریف‌زاده و زیر گنبد مینا ساخته بهروز ملبوس‌باف اصفهانی در بخش جایزه شهید آوینی .فیلم بانو عصمت ساخته محمد حبیبی منصور در بخش جایزه شهید آوینی امروز با وجود حضور عوامل به دلایل فنی نمایش داده نشد.

سالن شماره پنج

فیلم‌های فرش چین ساخته امیر منیری و مهمانی خداحافظی به کارگردانی لقمان خالدی در بخش مستندهای کارآفرینی ، در کنار هم اثر سیدمجتبی خیام‌الحسینی و راویج ساخته صادق داوری‌فر در بخش مستندهای کارآفرینی  ،  دیده‌بان و بانو اثر محمد صفا و تنها مدرس ساخته معین شافعی در بخش جایزه شهید آوینی، خط نورانی به کارگردانی نادر فرجی و پرسنل اداره سوم ساخته ایمان گودرزی در بخش جایزه شهید آوینی و دیشب تو را دیدم که می‌خندیدی به کارگردانی کاویچ نیانگ در بخش نمایش‌های ویژه در سالن شماره پنج روی پرده رفتند.

سالن شماره شش

در سالن شماره شش هم مستندهای قُرقبان ساخته فتح‌اله امیری و نیما عسگری در بخش مسابقه ملی، تا شش مدت دیگر به کارگردانی الهام مرتضوی و آدور اثر محمدصادق اسماعیلی در بخش مسابقه ملی  ، مهدی که به دنیا آمد ساخته مشترک امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت در بخش جایزه شهید آوینی، آبشار ساخته علی شهابی‌نژاد و جمیله به کارگردانی محمدباقر شاهین در بخش مسابقه ملی و سوسن در سحر می‌شکفد ساخته روح‌الله اکبری و همه‌چیز درباره آرزو به کارگردانی کتایون جهانگیری در بخش مسابقه ملی به نمایش درآمدند.

جشنواره سیزدهم اولین جشنواره سینما حقیقت است که تحت مدیریت تیم جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می‌شود. از نکات مهم جشنواره امسال بلیت‌فروشی برای فیلم‌هاست که بحث‌های فراوانی را به دنبال داشت. برگزار کنندگان اعلام کردند بلیت‌فروشی در راستای نظم‌دهی به جشنواره و حفظ منزلت فیلم مستند انجام می‌شود و انتظار می‌رود این امر باعث شود مخاطبان واقعی سینمای مستند بتوانند راحت‌تر به تماشای آثار مورد علاقه‌شان بنشینند. اما در عین حال عدم اطلاع‌رسانی مناسب باعث شد روز اول جشنواره بر خلاف دوره‌های گذشته خلوت‌تر و البته تاحدی  منظم‌تر برگزار شود. سالن‌ها در اغلب سانس‌های نمایش خصوصا فیلم‌های کمتر شناخته شده پر نشدند ، اما امید می‌رود در روزهای آینده تماشاگران با اطلاع یافتن از روال خرید بلیت‌ها از فیلم‌های جشنواره استقبال بهتری به عمل آورند.

بلیت‌های هر روز از عصر روز قبل از طریق سایت سینما تیکت قابل خریداری است. قیمت بلیت‌ها در سانس صبح 5000 تومان و در سانس عصر 10000 تومان است.

برنامه نمایش فیلم‌ها را می‌توانید از اینجا دریافت نمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها