وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینما برای 88 درصد از مردم ناشناخته است

براساس آمار بدست آمده جدا از اینکه بخش کثیری از مردم به سینما نرفته‌اند، چیزی حدود هزار شهر در کشور از مجتمع سینمایی محروم هستند.

سینما برای 88 درصد از مردم ناشناخته است

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز در همایش معاونان عمرانی استانداری‌های سراسر کشور گفت: با همکاری شهرداری، تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان دهیاری‌، شهرداری کشور، معاون وزیر و رئیس سازمان سینمای ایران با هدف کمک به تاسیس پردیس سینمای امید در شهرهای فاقد سالن سینما در کشور امضا شده است.

سید عباس صالحی در بخش دیگری از سخنانش افزود: تقریبا 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین قرار گرفته‌اند. دولت تدبیر و امید بر پروژه‌های بازآفرینی و تسهیلات آن تاکید کرده است و تلاش کرده تا این طرح‌ها را اجرایی کند.

وی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: طی تحقیقات انجام شده، شهرهای کشور با معضل کمبود فضاهای فرهنگی و هنری از جمله سینما بصورت جدی مواجه هستند که باید معاونان عمرانی استانداری‌های هر استان این امکانات را برای بازآفرینی یا تاسیس آن فراهم کنند. شهر فقط محل احداث ساختمان‌های بلند و بزرگراه‌ها نیست، اینگونه عوارض زیاده شده و وسعت بحران‌ها شدید‌تر می‌شود.

آقای صالحی گفت: بیش از هزار شهر در کشور فاقد مجتمع‌های فرهنگی از جمله سینما است. حرف ما نداشتن سینما نیست، این یعنی اینکه آن مناطق از امکانات عادی برخوردار نیستند. ما در قسمت مسائل فرهنگی سانتی‌متری قدم بدم برمی‌داریم زیرا شما ملاحظه می‌فرمایید که در سرانه فضای سبز 11متر، ورزشی یک متر، آموزشی 5 متر است؛ اما فرهنگی؟!

صالحی تصریح کرد: کشورهای آمریکا شمالی و ایالت متحده آمریکا با 360 میلیون جمعیت 44هزار سینما دارد. این درحالی است که ما 247 سینما تا سال 97 داشتیم و با حمایت دولت توانستیم به 550 سینما تبدیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تحقیقات و نظرسنجی که صورت گرفته ۳۷/۵  درصد آخرین بار سه سال پیش سینما رفته‌اند؛ این یعنی یک جمعیت 70 درصدی، و 32 درصد هم اصلا به سینما نرفته‌اند. در تئاتر این داستان غم‌انگیزتر می‌شود ۸۹ درصد مردم اصلاً تئاتر نرفته اند و ۶/۳ دهم گاهی اوقات به تئاتر می‌روند. به همین خاطر این آمار یک زنگ خطر فرهنگی در کشورمان محسوب می‌شود که باید چاره‌ای اندیشید.

در پایان آقای عباس صالحی بحث خصوصی‌سازی را مطرح کردند و یادآور شدند: ما تلاش داریم نظر بخش خصوصی را به پروژه‌ها مثبت‌تر کنیم. بحث همکاری با این قسمت مطرح شده و در ردیف بودجه قرار گرفته است. ما تلاش داریم تا فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با شهرداری در حوزه فرهنگی افزایش دهیم.

صالحی از دو پروژه دیگر در پایان سخنرانی خود خبر داد. پروژه اول بحث خلاقیت در شهرهاست زیرا که ایران به نام فرهنگ و هنر خود شناخته شده است در نتیجه تلاش داریم تا برای هر شهر یک هویت و تابلو شهری آماده کنیم. پروژه دوم تبدیل فضاهای میراثی به فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح کرد که: این طرح در بیست شهر که از محرومیت‌های فرهنگی برخوردار است آغاز شده تا 60- 80 سینما تاسیس کنیم؛ و از این طریق فاصله بین سرانه‌های فرهنگی جبران شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها