«حوا، مریم، عایشه» نماینده سینمای افغانستان در اسکار 2020/ «مستانه مهاجر» تدوینگر فیلم افغانستانی است

سینمای افغانستان فیلم حوا، مریم، عایشه را که مستانه مهاجر تدوینگر آن است، به عنوان نماینده کشور خود به اسکار 2020 می‌فرستد.

«حوا، مریم، عایشه» نماینده سینمای افغانستان در اسکار 2020/ «مستانه مهاجر» تدوینگر فیلم افغانستانی است

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: فیلم سینمایی حوا، مریم، عایشه ساخته صحرا کریمی به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر معرف سینمای افغانستان است که با حضور در جشنواره فیلم ونیز تحسین منتقدین و تماشگران را برانگیخت.

آنجلیناجولی بازیگر هالیوودی در خصوص این نوشت: «فیلمی تاثیرگذار که با ظرافت زندگی‌ زنان جوان در افغانستان معاصر را روایت می‌کند. در فیلم وقار، زیبایی و روح زنان افغان نشان داده می‌شود. زنانی که عشق، دوستی، خانواده، ازدواج و مادرانگی را هدایت می‌کنند.

هر فیلمی که در افغانستان ساخته می‌شود یک دستاورد است. درست در زمانی که آینده افغانستان شکننده به نظر می‌رسد، این فیلم از میلیون‌ها زن افعانستانی در معرض خطر می‌گوید که در خانه خودشان و در یک جامعه واحد لایق آزادی، استقلال و امنیت انتخاب برای زندگی خودشان هستند.»

خبرگزاری هنرآنلاین در مورد معرفی این فیلم به اسکار 2020 نوشت: افغانستان  حوا، مریم، عایشه (Hava, Maryam Ayesha) نخستین فیلم بلند داستانی صحرا کریمی مستندساز «زنان پشت فرمان رانندگی» را به نمایندگی از خود به آکادمی معرفی کرد.

این فیلم ماه پیش در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

کریمی در حوا، مریم، عایشه کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان خصوصاً درباره زنان را به چالش می‌کشد و زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را به تصویر می‌کشد. حوا یک زن خانه‌دارِ باردار با دیدگاه سنتی است که تنها با فکر کردن به بچه‌ای که در شکمش است، شاد می‌شود. در مقابل، مریم یک گزارشگر تلویزیون و دانش‌آموخته از دانشگاه است که می‌کوشد از شوهر بی‌وفای خود طلاق بگیرد. سومین زن، عایشه، نوجوانی باردار است که دوست‌پسرش وقتی این خبر را می‌شنود او را ترک می‌کند. عایشه اکنون آماده است که برای جلوگیری از آبروریزی با یکی از پسرهای فامیل ازدواج کند.   

مریم افشار، حسیبا ابراهیمی و آروز آریاپور بازیگران اصلی حوا، مریم، عایشه به تهیه‌کنندگی شرکت فرانسوی نوری پیکچرز متعلق به کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی هستند. فیلمبرداری در شهر و کوچه‌پس‌کوچه‌های کابل و در لوکیشن‌های واقعی با حضور بازیگران و نابازیگران افغانستانی انجام شد و تمام کارهای پس از تولید فیلم در ایران صورت گرفت.

صحرا کریمی متولد 1364 در ایران است. او تحصیلات ابتدایی خود را در ایران گذراند و به‌عنوان بازیگر در چند فیلم ایرانی نیز ایفای نقش کرد. او از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی دکترای کارگردانی فیلم داستانی دارد و هم‌اکنون در این دانشگاه تدریس می‌کند. رساله دکترای او درباره موج نو سینمای ایران بود.

حوا، مریم، عایشه چهاردهمین فیلمی است که افغانستان از سال 2002 به اسکار معرفی می‌کند. این کشور هنوز نامزد نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها