کامبیز نوروزی حقوقدان:

مراجع اداری و قضایی نمی توانند مانع از اجرای حقوق ناشی از پروانه نمایش شوند

اخیرا دادستان کرمان فیلم «ماهمه با هم هستیم» را در استان کرمان به بهانه اهانت به مردم کرمان توقیف کرد. کامبیز نوروزی حقوقدان در اینباره می‌گوید: راجع اداری و قضایی نمی توانند مانع از اجرای حقوق ناشی از پروانه نمایش شوند مگر اینکه در دعواهای خصوصی ، ذی نفعی شکایتی از فیلمی داشته باشند که این یک بحث دیگری است.اما در سایر موارد ، هیچ مقام اداری و قضایی نمی تواند مانع از پخش فیلمی شود که در سلسله مراتب اداری قانونی ، پروانه نمایش از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دریافت کرده است.

مراجع اداری و قضایی نمی توانند مانع از اجرای حقوق ناشی از پروانه نمایش شوند

کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت وگویی به اظهار نظر درباره ممنوعیت نمایش فیلم ما همه با هم هستیم در کرمان پرداخت .

کامبیز نوروزی گفت :وقتی پروانه نمابش اثری صادر می شود حق قانونی برای صاحب اثر ایجاد می شود و صاحب اثر حق دارد از این حق قانونی اش در همه نقاط کشور استفاده کند و جلوگیری از اکران یک فیلم ،جلوگیری از حق قانونی و مشروع صاحب اثر هم هست .

او تاکید کرد :از نظر حقوقی وقتی بک نهاد مسئول مجوزی برای برای تولید یک کالای فرهنگی صادر می کند به معنای آن است که آن کالای فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و با ضوابط اخلاقی ،ارزشی و قانونی سازگار است و قابل پخش در سراسر کشور است

این مجوزها توسط دستگاههای تخصصی صادر می شود و کالاهای فرهنگی چه در زمینه موسیقی و چه در زمینه سینما و چه در زمینه تئاتر اموری تخصصی هستند و افراد متخصص باید بررسی های لازم را انجام دهند و اظهار نظر کنند .

نوروزی تاکید کرد :وزارت ارشاد یا جاهایی مثل شورای صدور پروانه نمایش ،نهاد قانونی تشخیص مطابقت یک اثر سینمایی با انواع معیارها و ضوابط سیاسی ، فرهنگی ،ارزشی ، مذهبی و اخلاقی است ووقتی این شورا در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد تشخیصش این است که فیلمی اجازه نمایش دارد. این پروانه نمایش برای همگان قابل اعتبار است.

این حقوقدان در ادامه گفت :مراجع اداری و قضایی نمی توانند مانع از اجرای حقوق ناشی از پروانه نمایش شوند مگر اینکه در دعواهای خصوصی ، ذی نفعی شکایتی از فیلمی داشته باشند که این یک بحث دیگری است.اما در سایر موارد ، هیچ مقام اداری و قضایی نمی تواند مانع از پخش فیلمی شود که در سلسله مراتب اداری قانونی ، پروانه نمایش از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دریافت کرده است.

 

منبع: سینما سینما
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها