بازداشت مهدی یراحی چه پیامی منتقل کرد؟

حالا باید دید این خواننده زاده جنوب که برنده جوایز متعددی بوده و آثار ماندگاری از خود به‌جای گذاشته و به دلیل خواندن تیتراژ برنامه‌های تلویزیونی از جمله ماه عسل، خانواده‌ها هم با نام و آثار او آشنا هستند، چگونه از این پیچ دشوار عبور خواهد کرد 

بازداشت مهدی یراحی چه پیامی منتقل کرد؟

رسانه‌ها خبر دادند که مهدی یراحی در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی و تشکیل پرونده قضایی با دستور دادستان تهران بازداشت شده است

 

مهدی یراحی، خواننده پاپ متولد خوزستان مدتی است که برخی جریانات اجتماعی را بهانه ترانه‌هایش می‌کند تا صدای اعتراضش شنیده شود. او ابتدای هفته «روسریتو» را منتشر کرد که اگر با هدف تشویق برای کشف حجاب باشد به گفته مقامات و مسئولین، فتنه‌ای از سوی دشمن است.

 

قوه قضاییه خیلی سریع به «روسریتو» واکنش نشان داد

همزمان با انتشار «روسریتو» قوه قضاییه اعلام کرده: «در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی پرونده قضایی برای وی تشکیل شد. یراحی پیش‌تر نیز در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته ترانه پرحاشیه دیگری نیز منتشر کرده بود. با تشکیل پرونده قضایی برای یراحی، برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت.»

یراحی در «روسریتو» می‌خواند: «روسریتو در بیار داره آفتاب غروب می‌کنه / روسریتو در بیار ... روسریتو در بیار موهاتو بازِ بازِ باز کن ... روسریتو در بیار ... عشق من نترس، برقص ...» بخشی از محتوای آخرین تک‌آهنگ مهدی یراحی است که در آن به‌نوعی دعوت به منکر می‌کند.

متن ترانه یراحی همان دعوت به منکر با برداشتن حجاب است که خلاف قوانین متعدده و نیز خلاف شرع مقدس است که قوه قضاییه بر مبنای آن به برخورد با آن اقدام کرده است.

«روسریتو» چه می‌گوید؟

«روسریتو» آشکارا با حجاب به‌عنوان یکی از ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران در تضاد است و تشویق به حجاب اختیاری می‌کند که به یکی از شعارها و رفتارهای آشوب‌های سال گذشته تبدیل شد که از 25 شهریور سال گذشته آغاز شده است.

در پی اتفاقات سال قبل، تعداد زیادی از جوانان کشورمان شامل معترضان و یا مدافعان امنیت جان خود را از دست دادند.

همچنین در ویدئویی که مهدی یراحی برای «روسریتو» ساخته است، از تصاویر رقص زنان کشف حجاب کرده استفاده شده است.

بازنشر تصاویری از حضور زنان در تجمعات سال گذشته و سوزاندن شال و روسری و نیز تصاویری از معابر شهری (احتمالاً تهران) و نمایش زنان کشف حجاب‌کرده از دیگر اِلمان‌های مورد استفاده در ویدئوی «روسریتو» است.

دلیل بازداشت مهدی یراحی

محمود قیوم‌زاده، حقوقدان و استاد دانشگاه درباره تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی و بازداشت او به خبرنگار «مستقل» می‌گوید: «اگر تشخیص به قانون‌شکنی و اباحه‌گری و اشاعه فحشا داده شود، تشکیل پرونده برای کار اخیر مهدی یراحی اقدامی قانونی است، به ویژه اینکه در این کار تشویش اذهان عمومی هم محرز است. هم قانون اساسی و هم دیگر قوانین ما این ظرفیت را دارد که به عمل اشاعه فحشا و اباحه‌گری شخصی که با ابزار موسیقی دیگران را دعوت به فحشا و خلاف قانون و خلاف شرع می‌کند، برخورد کند.»

به هر حال برخورد با اقدام اخیر مهدی یراحی از نگاه قوه قضاییه برای رسیدگی قانونی دور نمانده و او باید در دادگاه پاسخگوی اثر موسیقایی خود باشد.

برخورد با یراحی

مهدی یراحی برای نخستین بار است که به‌زندان می‌رود اما سابقه ممنوع‌الکاری برای او بارها تکرار شده است. بر اساس آنچه ویکی‌پدیای یراحی اعلام کرده؛ انتشار قطعه دوم از آلبوم «سه‌گانه اجتماعی اول» به نام «پاره‌سنگ» واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی، همچنین فضای مجازی به عنوان انتقادی‌ترین و سیاسی‌ترین آهنگ بعد از انقلاب اسلامی شناخته شد.

ویدیو کلیپ «پاره‌سنگ» با مضمون ضدِجنگ، مهدی یراحی را تا «ممنوع‌الکاری» پیش برد. اگرچه برخی معتقدند ممنوع‌الکاری او بیش از آن‌که به کلیپ ضدِجنگش مرتبط باشد با کنسرت او در همبستگی با کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد اهواز گره می‌خورد.

خواننده‌ای با سوابق ممنوع‌الکاری فراوان

از دیگر مواردی که می‌توان به ممنوع‌الکاری مهدی یراحی اشاره کرد این موارد هستند؛ لغو مجوز کنسرت تهران و نپذیرفتن فرم درخواست اجرا کنسرت توسط دفتر موسیقی ارشاد در دوم اسفند 1397، منع یراحی از فعالیت‌های هنری از سوی وزارت ارشاد در بهمن ۱۳۹۷ و لغو تمامی کنسرت‌های تهران و شهرستان، لغو تور کنسرت خوزستان در تیرماه 1398، لغو کنسرت اصفهان در تابستان 1398، اعلام ممنوع‌الکاری در بهمن 1398 از سوی وزارت ارشاد و ... که در تمام این‌ها سیاسی بودن رویکرد و رفتار و گفتار یراحی در کنسرت‌ها عامل اصلی بوده است.

حالا باید دید این خواننده زاده جنوب که برنده جوایز متعددی بوده و آثار ماندگاری از خود به‌جای گذاشته و به دلیل خواندن تیتراژ برنامه‌های تلویزیونی از جمله ماه عسل، خانواده‌ها هم با نام و آثار او آشنا هستند، چگونه از این پیچ دشوار عبور خواهد کرد و آیا پس از اتمام دوران محاکمه، باز هم بر انتشار آثاری که در تضاد کامل با حاکمیت است اصرار می‌ورزد یا نه؟

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    کسی که علنا دستور به کشف حجاب می دهد یعنی اعلان جنگ علنی با حکم خدا می کند و باید به قاطعیت تمام با او برخورد شود

  • ناشناس

    حقوقدانتون که ترانه مذکور را اشاعه فحشا ؟! می دونه درباره لواط باجناقها و مربیان نونهالان فوتبالی و معاون مدرسه پسرانه و قاری معظم قرآن حاج سعید طوسی نظری نداره ؟

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها