سیر تا پیاز ماجرای اتهام آزار جنسی به «کوین اسپیسی» / داستان ستاره‌ای که از عرش به فرش رسید

کوین اسپیسی بازیگر آمریکایی، برنده جایزه اسکار و مرد اول سریال «خانه پوشالی» بود که در سال ۲۰۱۷ ناگهان ادعایی او را از عرش به فرش کشاند.

«او خیلی آرام وارد دادگاه شد، خیلی آرام روی صندلی نشست، خیلی آرام‌تر سکوت کرد و در فضایی آرام تبرئه شد.» این روایت بخشی از گزارش یک خبرنگار آمریکایی از ماجرای اتهام به سوء رفتار جنسی از سوی کوین اسپیسی ستاره هالیوودی است.

در روزهایی که کمپین METOO در کشورهای آمریکایی و اروپایی باعث شد مهر سکوت از دهان آسیب‌دیدگان در تعرض و تجاوزهای جنسی برداشته شود، انتشار خبری از اتهام سو رفتار جنسی از سوی بازیگر پرطرفدار آمریکایی مثل یک بمب صدا کرد و جنبش METOO را به صدر اخبار و به داغ‌ترین ترندهای جهانی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل کرد.

«کوین‌ اسپیسی»، یک اتهام ِویران‌گر و آبروی از دست رفته| ماجرا از کجا شروع شد؟

کوین اسپیسی در آن مقطع با سریال «خانه پوشالی» یکه‌تازی می‌کرد و با کارنامه‌ای از جایزه اسکار برای فیلم «زیبایی آمریکایی» و درو کردن جوایز گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد سریال تلویزیونی درام و نامزدی جایزه امی بهترین بازیگر نقش اول مرد در یک سریال درام یک ستاره تمام عیار بود. ستاره‌ای که به ناگاه از عرش به فرش رسید.

در آن زمان پس از اتهام به سوء رفتار جنسی به یک‌باره، معنای دقیق «طرد اجتماعی» را تجربه کرد. از سریال خانه پوشالی کنار گذاشته شد. رسانه‌های آمریکایی پرونده او را وارسی می‌کردند و اقدام او را شرم‌آور می‌خواندند و سایر ستارگان نیز از او فاصله گرفتند و رفتار او را غیرقابل قبول دانستند. واکنش‌های مردمی تند و بعضا توهین آمیز بود و بسیاری از طرفدارانش هنرمند مورد علاقه خود را از دست داده بودند و این اتفاق برای آن‌ها قابل باور نبود. مردم حتی فیلم او را تحریم کردند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

در اکتبر ۲۰۱۷ اتهام از طرف آنتونی رپ مطرح شده بود که می‌گفت وقتی ۱۴ سال داشته است کوین اسپیسی به او تعرض کرده است. «اتهام تعرض جنسی» در حالت مستی اتهامی است که به کوین اسپیسی وارد شده بود. او پیش از هر چیز گفته بود که چیزی به خاطر ندارد و اگر در حالت مستی چنین کاری را انجام داده است صادقانه عذر می‌خواهد.

با افشای این اتهامات، نت‌فلیکس، شبکه اینترنتی فیلم و سریال آمریکایی اعلام کرد به دلیل اتهامات آزار جنسی که علیه کوین اسپیسی مطرح شده، دیگر با این بازیگر همکاری نمی‌کند و او را از بازی در «خانه پوشالی» به حالت تعلیق درآورد. در ادامه این کمپانی گفته که فیلم «گور» را هیچوقت پخش نمی‌کند که اسپیسی قرار بود نقش اصلی آن را بازی کند. همچنین اعلام شد که ریدلی اسکات با بازیگر دیگری به نام کریستوفر پلامر دوباره صحنه‌های اسپیسی را در فیلم «تمام پول‌های جهان» بازنویسی ‌کند. حذف یک بازیگر از یک فیلم بعد از اتمام فیلمبرداری آن بی‌سابقه بود و نشان می‌داد که کار اسپیسی به طور مؤثر تمام شده بود.

واکنش‌های مردمی بی‌سابقه بود

مردم در شبکه‌های اجتماعی ابراز خشم و تاسف کردند و بسیاری از آنان خواستار روشن شدن این ماجرا شدند. حتی فیلم «باشگاه پسرهای میلیاردر» کوین اسپیسی در روز اول اکران فیلم با وجود داشتن بازیگران خوب دیگر، نتوانست در گیشه فروش داشته باشد و در سینماهای آمریکا، تنها ۱۲۶ دلار فروش داشت. این فیلم در هر سینما ۱۲ دلار و ۷۵ سنت فروش داشت! این در حالی است که فیلم قبلی کوین اسپیسی از ۲۰ میلیون دلار در هفته اول اکرانش فروش داشت.

اسپیسی توسط غالب همکارانش محکوم شد اما در مقابل نویسنده‌ای به نام «گی تالس» با دفاع از اسپیسی جهان را غافلگیر کرد. او به وضوح گفت: «من خیلی ناراحتم و از رپ متنفرم که حرفه کوین را خراب کرد. او در عرض ده دقیقه، ده سال زندگی حرفه‌ای او را خراب کرد.» او به دلیل این دفاع مورد انتقاد قرار گرفت و علیرغم بحث و گفتگو درباره دفاع از اسپیسی، تالس از اظهارات خود به هیچ وجه عذرخواهی نکرد.

دومین چهره مشهوری که با دفاع از اسپیسی همه را شگفت‌زده کرد، موریسی بود. در مصاحبه‌ای موریسی معتقد بود که راپ درباره اسپیسی داستان ساخته است و به نظر او این ماجراها باورپذیر نبودند. اظهارات موریس واکنش گسترده‌ای را به دنبال داشت.

ضربه بعدی، اتهام جدید

پس از آن اتهام دیگری روی کار می‌آید. نوجوانی که این اتهام را به کوین اسپیسی وارد کرد، پسر یکی از مجریان سابق خبری تلویزیون آمریکا بود. او به صورت علنی دراین‌باره مطرح کرد که زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشته است، کوین اسپیسی برایش مشروبات الکلی خریده و به او تعرض کرده است. کوین اسپیسی اما از حیثیت خود دفاع ‌کرد و با انتشار یک ویدیو که بسیار جنجالی شد، سال گذشته با حامیان خود صحبت کرد. اسپیسی در این ویدیو از هواداران خود خواسته بود که تا زمانی که مدارک محکمه‌پسندی در مورد اتهامات وجود ندارد، او را محکوم نکنند.

دادگاه‌ او شروع شد

خبر به دادگاه رفتن کوین اسپیسی و تبرئه شدن او بار دیگر صدر اخبار شد. دادگاهی که روز چهارشنبه ۱۷ ژوئیه در ایالت ماساچوست برگزار شد، به این دلیل که شاکی از ارائه شهادت درباره گم شدن یک گوشی موبایل خودداری کرد، اتهامات آزار جنسی و ضرب جرح که علیه آقای اسپیسی مطرح بود را رد کرد و این پرونده را مختومه کرد.

«کوین‌ اسپیسی»، یک اتهام ِویران‌گر و آبروی از دست رفته| ماجرا از کجا شروع شد؟

حمایت از اسپیسی دوباره شروع شد

پس از تبرئه اسپیسی وبسایتی با عنوان «حمایت از کوین اسپیسی» در فضای وب ایجاد شد و حجم پیام‌های مثبت برای اسپیسی نشان می‌دهد او پس از تبرئه بخشی از حامیان خود را بازیابی کرده است. در این سایت آمده است: «هدف این سایت پشتیبانی از کسی عنوان شده است که بدون شک یکی از با استعدادترین هنرمندان زمان ما است. در این سایت می‌خواهیم کمی از خوشحالی که او به ما داد، به او بازگردانیم.» این سایت پر از نوشته‌های حامیان کوین اسپیسی است: «شما آدم بزرگی هستید، اجازه ندهید که آنها به زندگی افسانه‌ای شما پایان دهند. همه ما پشت شما هستیم و از شما پشتیبانی می‌کنیم. کاش شما دوباره بازمی‌گشتید و عملکرد فوق‌العاده خود را نشان می‌دادید.»

حال پرونده اسپیسی به نفع او خاتمه یافته است و این بازیگر مشهور هالیوود از اتهاماتش تبرئه شده است‌. رسانه‌های بسیاری پس از پخش این خبر این پرسش را مطرح کردند که آیا اسپیسی پس از این تجربه دوباره به هالیوود باز می‌گردد؟ آیا صنعت سینمای آمریکا به او روی خوش نشان خواهند داد یا او فرزند بدنامی است که دیگر مورد اعتماد و سرمایه‌گذاری قرار نخواهد گرفت؟ باید دید اسپیسی به گفته هوادارانش وقعی می‌نهد و اگر صنعت سینما مجدداً روی او سرمایه‌گذاری کند ، او نیز میلی به بازگشت دارد؟ یا ترجیح می‌دهد از سینما که روزی او را تنها گذاشته است فاصله بگیرد؟

درس‌های پرونده کوین اسپیسی

پرونده اسپیسی را می‌توان یکی از عجیب‌ترین و پر واکنش‌ترین پرونده‌ها در حوزه جرایم اخلاقی دانست. او ستاره‌ای بود که در اوج پایین کشیده شد و درس‌های پرونده او حاوی نکات مثبت و منفی خاص خود است. نخست اینکه واکنش جامعه آمریکا به اتهام اسپیسی یک واکنش عمومی و یکدست بود. یک اتهام در حوزه جرایم جنسی کافی بود تا بازیگری با سطح محبوبیت جهانی مورد نقد و در معرض قضاوت دادگاه قرار گیرد و برخی می‌گویند جایگاه او تاثیری در روند بررسی قضایی نداشت. از آن طرف خبر تبرئه شدن اسپیسی، هیچ‌گاه به اندازه خبر اتهامش، موج جنجال در سراسر دنیا به پا نکرد و چهره این بازیگر تئاتر و سینما، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و خواننده آمریکایی، احتمالا دیگر مانند قبل نخواهد بود.

 

منبع: ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها