۸ ژوئن روز جهانی اقیانوس‌ها

جنبش جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها / از کجا شروع کنیم؟

روز جهانی اقیانوس‌ها یک رویداد سالانه است که توسط یونسکو نامگذاری و در ۸ ژوئن برابر با 18 خرداد برگزار می‌شود. هدف این روز اطلاع‌رسانی در مورد تأثیر اقدامات انسان‌ها بر اقیانوس‌ها که حدود سه چهارم سطح زمین را می‌پوشانند، ایجاد جنبشی جهانی برای حفاظت از اقیانوس‌ها و بسیج و متحد کردن جمعیت جهان در جهت پروژه‌ای است که به‌منظور مدیریت پایدار اقیانوس‌های جهان آغاز شده است.

جنبش جهانی حفاظت از اقیانوس‌ها / از کجا شروع کنیم؟

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: اقیانوس‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل محیط زیست کره زمین دارند، ۳۰ درصد از دی اکسیدکربنی که انسان‌ها تولید می‌کنند را به خود جذب کرده و موجب کاهش اثرات مخرب گرمایش جهانی می‌شوند. همچنین  بزرگترین منبع پروتئین جهان محسوب شده و بیش از 2.6 میلیارد نفر به اقیانوس‌ها به عنوان منبع اصلی پروتئین خود وابسته‌اند. امسال، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌منظور مبارزه با آلودگی ناشی از پلاستیک کمپینی جهانی را راه‌اندازی کرد. ده‌ها سال استفادۀ بی‌رویه و افزایش ناگهانی استفاده از پلاستیک یکبار مصرف منجر به فاجعه‌ای محیط زیستی شده است.

علی‌رغم اینکه در ایران سالهاست که نهادهای دولتی و غیردولتی در تلاش برای آگاهی دادن و فرهنگ‌سازی برای مصرف پلاستیک کمتر هستند، اما نام ایران در بین ۱۰ کشور اول پرمصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی مشاهده می‌شود و لازم است اقدام عملی جدی در این خصوص انجام شود.

از کجا شروع کنیم؟

  • دریافت هزینه بابت کیسه‌های پلاستیکی: در بیشتر کشورهای دنیا، در هنگام خرید از سوپرمارکت‌ها و میوه‌فرشی‌ها برای کیسه پلاستیکی هزینه جدایی دریافت می‌شود و اغلب شهروندان این مناطق از کیسه‌های پارچه‌ای یا چندبار مصرفی که همراه خود دارند استفاده می‌کنند، اما در ایران برعکس است و باید به فروشنده اطلاع داده شود که کیسه پلاستیکی لازم نیست. الزام فروشندگان به دریافت هزینه کیسه پلاستیکی در میادین تره‎بار، سوپرمارکت‌ها و ... فرهنگ استفاده از کیسه پارچه‌ای را سریع‌تر گسترش خواهد داد.

  • استفاده از پارچ‌ و تنگ‌های شیشه‌ای به‌جای بطری‌های آب معدنی در رستوران‌ها و کافه‌ها: در بسیاری از شهرهای ایران که آب لوله‌کشی شهری قابل شرب است این امکان وجود دارد که در رستوران‌ها و کافه‌ها مانند اغلب کشورهای پیشرفته جهان، آب در پارچ و یا تنگ سرو شود. الزام این صنف به انجام این کار با رعایت اصول بهداشتی به استفاده کمتر بطری‌های آب معدنی کمک خواهد کرد.

  • همراه داشتن ظرف آبی که با آب لوله کشی پر شده  و اجتناب از خریدن بطری‌های پلاستیکی آب معدنی به صورت فردی

  • استفاده از ظروف قابل شستشو و یا تجزیه‌پذیر در همایش‌ها و میهمانی‌ها

  • حمایت از صنایع تولید پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر: این حمایت باید از سوی دولت و ارائه تسهیلات ویژه برای این صنایع و الزام سازمان‌های دولتی به استفاده از محصولات این صنایع انجام گردد.

منابع :

https://mag.eravel.com/world-oceans-day-2019/

https://www.euronews.com/living/2019/06/08/world-oceans-day-june-plastic-pollution

http://www.pana.ir/news/828447

https://www.un.org/en/events/oceansday/background.shtml

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها