رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا عنوان کرد:

وزارت ارشاد، عامل اصلی گرانی کاغذ در روزهای اخیر

آزاده کاری/ مستقل آنلاین- شکی نیست که در چند ماه ابتدایی امسال تشدید تحریم‌ها باعث افزایش قیمت بسیاری از اقلام و کالاها شد اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که دلیل گرانی برخی کالاها که در سال جاری افزایش چند برابری قیمت را تجربه کردند، ربط زیادی به تحریم‌ها ندارد و عامل اصلی آن به سوء مدیریت بر‌می‌گردد.

وزارت ارشاد، عامل اصلی گرانی کاغذ در روزهای اخیر

آزاده کاری/ مستقل آنلاین- شکی نیست که در چند ماه ابتدایی امسال  تشدید تحریم‌ها باعث افزایش قیمت بسیاری از اقلام و کالاها شد اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که دلیل گرانی برخی کالاها که در سال جاری افزایش چند برابری قیمت را تجربه کردند، ربط زیادی به تحریم‌ها ندارد و عامل اصلی آن به سوء مدیریت بر‌می‌گردد. برای مثال کاغذ یکی از کالاهایی بود که در سه مرحله افزایش قیمت را تجربه کرد. بار اول در سال97 و بار دوم در اردیبهشت ماه 98 که طی 48 ساعت قیمت آن 22 درصد افزایش یافت. چند روز پیش نیز مجددا شاهد افزایش 500 هزار تومانی قیمت کاغذ بودیم.

هر چند برخی سعی دارند، افزایش قیمت کاغذ را به افزایش قیمت کاغذ در بازارهای جهانی و نیز تحریم ها ربط دهند اما ماجرای گرانی کاغذ در ایران،  تفاوت‎هایی با سایر نقاط دنیا دارد. در کشور ما ابتدا افزایش قیمت‌های اولیه با تاثیر از قیمت جهانی صورت گرفت، اما به دلیل عدم نظارت کافی و ضعف‌های بسیار زیاد دولت در بخش کنترل بازار و با بهانه افزایش قیمت دلار به ناگهان شاهد گرانی افسار گریخته‌ای در بازار کاغذ شدیم.

سید حسین میرباقری رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا اما معتقد است این افزایش قیمت به دلیل بی تدبیری مسوولان وزارت ارشاد است. میرباقری در گفت‌و‌گو با «مستقل آنلاین»  با بیان این که طی چند روز گذشته قیمت کاغذ مجددا افزایش 500 هزار تومانی را تجربه کرد، در این باره توضیح داد: دلیل اصلی افزایش قیمت این است که اکنون توزیع کاغذ در دست اتحادیه فروشندگان کاغذ و اعضای آن نیست و به غیر از این هیچ دلیل دیگری برای گرانی کاغذ وجود ندارد.

او در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: اکنون وزارت ارشاد توزیع کاغذ را برعهده گرفته و کاغذ را فقط بین ناشران توزیع می‌کند، در نتیجه اعضای اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا باید کاغذ مورد نیاز خود را به شکل آزاد از ناشران بخرند که این موضوع باعث گرانی کاغذ شده است.

او در پاسخ به این که تا کنون بارها برای حل این معضل به وزارت ارشاد نامه نوشته‌ایم ،  تصریح کرد: این نامه‌ها تاکنون بی جواب مانده‌اند. اگر توزیع کاغذ به اتحادیه س‍‍‍‍‍‍پرده شود قطعا توانایی کنترل ، کاهش و ثبات قیمت‌ها را داریم .از زمانی که توزیع کاغذ به دست وزارت ارشاد  انجام می‌شود تا کنون هر روز افزایش قیمت داشته‌ایم و هیچ کس پاسخگوی اتحادیه کاغذ و مقوا در این زمینه نیست. به جرات می‌گویم اتحادیه کاغذ و مقوا می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند اما اکنون کاری از دست ما بر نمی‌آید.اتحادیه در این زمینه راهکارهای خودش را دارد و  چنانچه یک فرصت حداقلی دراختیارمان قرارگیرد سریعا کاهش قیمت هم خواهیم داشت.

میر باقری در پاسخ به این که افزایش قیمت جهانی کاغذ تا چه اندازه در افزایش قیمت داخل تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: کاغذ با دلار دولتی وارد می‌شود و افزایش قیمت‌های جهانی نمی‌تواند باعث چنین افزایش قیمتی در داخل شود.تمام صحبت ما نیز این است که چرا وقتی کاغذ با ارز دولتی وارد می‌شود در بازار به قیمت آزاد فروخته می‌شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا ایران نیز در گفت‌و‌گو با مستقل آنلاین ضمن تایید افزایش قیمت در روزهای اخیر عنوان کرد: یکی از دلایل قیمت در چند روز گذشته، ُاین است که دولت  تصمیم دارد تخصیص ارز 4 هزار و 200  تومانی جهت واردات کاغذ را حذف کند. به گفته او نوسانات قیمت ارز دلیل دیگر افزایش کاغذ است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران نیز با اشاره به وجود پاره ای مشکلات بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت ارشاد، بیان کرد: ثبت سفارش در محدوده وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و معرفی مصرف‌کنندگان و نظارت بر توزیع و قیمت به عهده وزارت ارشاد است که این مسئله باعث بروز اختلافاتی بین این دو وزارتخانه شده و این موضوع نیز در نابسامانی بازار کاغذ تأثیر داشته است.

با توجه به وجود شایعاتی مبنی بر حذف ارز 4 هزار و 200  تومانی از واردات کاغذ و جایگزینی ارز نیمایی، لازم است تا وزارت صمت و ارشاد صراحتاً در این باره اعلام نظر قطعی کنند که آیا کاغذ از لیست اقلام مشمول ارز دولتی خارج شده و آنطور که برخی‌ها می‌گویند قرار است تا مابه‌التفاوت این دو، بصورت یارانه فرهنگی در اختیار صنوف مرتبط برای حمایت از رسانه‌ها و کالاهای فرهنگی قرار گیرد، یا آنکه قرار است تصمیم دیگری برای سامان دادن به این بازارگرفته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • کریمی، زهرا

    مانا باد قلم آنهایی که واقعیت را تحریر می کنند

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها