بی بی سی می‌گوید:

منابع دیپلماتیک فرانسوی اتهام همکاری فرانسه با سپاه برای ربودن زم را بی‌پایه خواندند

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی در پاسخ به پرسش بی‌بی‌سی فارسی درباره اتهام مبادله روح‌الله زم با یک زندانی فرانسوی، این اتهام را به شدت تکذیب کرد.

منابع دیپلماتیک فرانسوی اتهام همکاری فرانسه با سپاه برای ربودن زم را بی‌پایه خواندند

منبع دیپلماتیک فرانسوی اتهام مبادله روح‌الله زم با یک زندانی فرانسوی را به شدت تکذیب کرد.

این منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "این اتهامات کاملا بی‌پایه هستند. فرانسه با شدیدترین لحن، ربودن روح‌الله زم و اعدام او را محکوم کرده است."

 

بی بی سی نوشت: اخیرا یک مامور سابق وزارت اطلاعات ایران مدعی شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح ربودن روح‌الله زم را با همکاری سازمان امنیتی فرانسه اجرا کرده است.

آقای خوش کوشک این موضوع را به سایت خبری رویداد ۲۴ در ایران گفته بود.

اکبر خوش کوشک

به گفته او، سازمان امنیت فرانسه (DGSE) به دنبال آزادی یک افسر امنیتی این کشور بود که در داعش نفوذ کرده بود اما "در جریان درگیری‌ها به اسارت بچه‌های محور مقاومت در می‌آید". محور مقاومت اشاره به گروه‌های اسلامگرای همسو با ایران در منطقه است.

روح‌الله زم یک مخالف سیاسی و روزنامه‌نگار معترض بود که در فرانسه اقامت داشت و سپاه پاسداران ۲۲ مهر ۱۳۹۸ خبر بازداشت و انتقالش را به ایران اعلام کرد.

آقای زم آذر ماه سال گذشته اعدام شد.

اکبر خوش‌کوشک مدعی است که دولت فرانسه برای آزادی افسر امنیتی‌اش از دست گروه‌های مرتبط با ایران، با تهران تماس گرفته و ایران نیز در قبال همکاری برای دستگیری روح‌الله زم، زمینه آزادی این افسر فرانسوی را فراهم کرده است.

 

آقای خوش‌کوشک گفته بود: "موقعی که روح‌الله زم از مرز ایران عبور کرد و به داخل کشور وارد شد، افسر امنیتی فرانسه از دمشق به استانبول منتقل و آنجا به فرانسوی‌ها تحویل داده شد."

 

این نخستین بار بود که دولت فرانسه در جریان دستگیری روح‌الله زم با چنین اتهاماتی روبه‌رو می‌شد.

 

اکبر خوش کوشک از متهمان قتل‌های سیاسی روشنفکران و کنشگران سیاسی ایران بود که در جریان رسیدگی به این پرونده بازداشت شد. در سال‌های گذشته او مصاحبه‌های خبرسازی در رسانه‌ها کرده بود.

 

ادعای اکبر خوش کوشک مبنی بر "مبادله" در حالی منتشر می‌شود که پیشتر منبعی آگاه در دولت عراق به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: "دستگاه اطلاعاتی عراق همزمان با ورود هواپیمای حامل روح‌الله زم به بغداد او را بازداشت کرده است".

 

این منبع به بی‌بی‌سی گفته بود که آقای زم "بیش از یک روز در بازداشت دستگاه اطلاعاتی عراق بود و سپس مطابق موافقت‌نامه استرداد مجرمین به ایران تحویل داده شد."

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها