رسولی مشاور قالیباف:

سهم‌خواهی قالیباف از رئیسی صحت ندارد

رسولی میگوید: سهم‌خواهی قالیباف از رییسی صحت ندارد. واقعیت این که تا این لحظه جز همکاری و هماهنگی و جلسات متعدد بین رئیس مجلس و رئیس جمهور نکته دیگری نبوده است‌. اساسا فکر نمی‌کنم چنین مطلبی صحیح باشد.

سهم‌خواهی قالیباف از رئیسی صحت ندارد

از صبح دیروز شنبه ۳۰ مرداد رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم شروع شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از ناظرین سیاسی و حتی حامیان حجت الاسلام رئیسی به چینش این کابینه انتقاد داشتند و معتقد بودند چنین افرادی از شایستگی لازم برای حضور در دولت برخوردار نیستند.

در همین راستا با امیرابراهیم رسولی مشاور رئیس مجلس و مدیرکل هیئت رئیسه گفتگو کردیم. رسولی که خود سال‌ها در عرصه پارلمانی فعالیت کرده نگاه مثبتی به کابینه دارد و به رای مجلس خوشبین است.

 

 ارزیابی شما از فضای مجلس چگونه است آیا دولت قادر به کسب رای اعتماد مناسبی هست یا خیر؟

 

در هفته گذشته جلسات کارشناسی وزرا و کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها برگزار شد و به‌نظر می‌آید مجلس به تکلیف خودش عمل می‌کند و با بررسی و ارزیابی دقیق وزرای پیشنهادی و صحبت‌های موافقین و مخالفین، رای‌گیری اتفاق می‌افتد. مشکل خاصی از این نظر که کسی بخواهد با جهت گیری سیاسی به کابینه نگاه کند، نیست. جهت‌گیری تخصصی و همراهی و همیاری دولت مورد انتظار است.

امیدواریم در هفته پیش رو که نمایندگان هم اشراف پیدا کرده‌اند، رای‌گیری انجام شود. فکر نمی‌کنم مشکل حادی پیش بیاید یا تنش و مسئله مدیریتی ایجاد شود.

البته نسبت اقبال وزرا در مجلس با یکدیگر فرق می‌کند، ممکن است وزیری اقبال بیشتری در مجلس داشته باشد و وزیری اقبال کمتری داشته باشد. اما به‌نظر می‌آید که خیلی مشکل حادی نداریم.

 

 بعضی گمانه‌زنی کرده‌اند که ممکن است یک پنجم کابینه رای نیاورد، آیا این خبر را درست می‌دانید؟

 

اساسا کسی نمی‌تواند رایی را که داده نشده با این دقت پیش بینی کند. در حد یک پنجم یا یک چهارم

این‌ها اساسا گمانه زنی است و تا لحظه‌ای که موافق و مخالف درباره وزیر پیشنهادی صحبت می‌کنند سخنانشان اثرگذار است. 

دوستانی که با فضای مجلس آشنا هستند می‌دانند آن لحظه کسی که موافق یا مخالف وزیر است و نوع استدلالی که می‌کند در فضای عمومی صحن موثر است.

به‌نظرم گمانه‌زنی‌ها خیلی پایه و اساس ندارد و آنچه که مشخص است. اینست که باید صبر کرد تا جلسه‌ای که مرتبط با هر وزیر است تشکیل شود.

 

برخی مخالفین قالیباف استدلال کرده‌اند که رئیس مجلس از رئیس جمهور سهمی در کابینه خواسته که رئیس جمهور موافقت نکرده است 

آیا این شایعه را تکذیب می‌کنید؟

 

تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم چنین چیزی را نشنیده‌ام.

واقعیت این که تا این لحظه جز همکاری و هماهنگی و جلسات متعدد بین رئیس مجلس و رئیس جمهور نکته دیگری نبوده است‌. اساسا فکر نمی‌کنم چنین مطلبی صحیح باشد.

 

 

 یکی از مهمترین وزارتخانه‌ها وزارت خارجه است که جناب آقای امیرعبداللهیان مطرح شده‌اند، قبل از آن گویا آقای باقری کنی پیشنهاد شده بودند. این انتخاب را چطور می‌بینید به ویره اینکه آقای امیر عبداالهیان متخصص خاورمیانه هستند؟

 

من فکر می‌کنم انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است. رئیس جمهور تا دقیقه پایانی فرصت دارد وزیری را که فکر می‌کند با دولتش همراه است را، انتخاب کند. 

اینکه آقای باقری معرفی بشود یا آقای عبداللهیان در حوزه اختیارات رئیس جمهور است. انتخاب رئیس جمهور مبتنی بر سابقه آقای امیر عبداللهیان در حوزه سیاست خارجی و بین الملل و هم تسلط ایشان به منطقه است. تسلط بر منطقه می‌تواند یک معیار مهمی باشد برای این انتخاب. ولی این به آن معنا نیست که ایشان در حوزه‌های دیگر ورود نداشته یا ندارد.

تجربه ایشان در کنار رئیس مجلس گذشته، سال‌ها حضورش در مجلس 

در حوزه سیاست خارجی و حضورش در وزارت خارجه بنظرم کارنامه موفقی را ایجاد کرده است. در این شرایط با توجه به تحولاتی که الان در منطقه داریم، ایشان کمک خوبی برای دولت آقاب رئیسی هستند.

 

 تیم اقتصادی را چطور می‌بینید؟

برخی درباره آقای محرابیان می‌گویند ایشان تخصصشان وزارت صمت بوده، آیا در این موارد انتخاب آقای رئیسی را قوی می‌دانید.

  

ممکن است دوستان نماینده نکاتی داشته باشند که در جلسات کارشناسی هم نکاتی مطرح شد. آقای محرابیان هم پاسخ داد و این شبهات اتفاقا در جلسات کارشناسی هم بهش پرداخته شده است. فکر می‌کنم در جلسه موافقین و مخالفین این شبهات دوباره مطرح خواهد شد و قدرت استدلال وزیر پیشنهادی و موافقین ایشان سرنوشت کابینه را مشخص خواهد کرد.

 

 برای معاونت اجرایی و برخی مناصب دیگر در دولت آقای امیرآبادی معرفی شدند و گویا تعدادی از نمایندگان هم قرار است از مجلس خارج شوند. آیا تعداد دقیقی در اختیار دارید از نفراتی که از مجلس خارج خواهند شد؟

 

آقای امیرآبادی به صراحت اعلام کرده که به رای مردم قم وفادار است و قرار نیست از مجلس جدا شود و این را به صراحت اعلام کرده‌اند.  

از آنجا که سیدمحمد حسینی برای این پست معرفی شدند پس این اتفاق که نمایندگان از مجلس جدا شوند، منتفی است.

راجع به بقیه، ما هم اسامی شنیده‌ایم ولی تا این لحظه معرفی نشده و فکر می‌کنیم هر چه زودتر انجام شود به تعامل بیشتر دولت و مجلس کمک خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها