جنجال بر سر ادعای کذب نمایندگان مخالف دولت درباره دوتابعیتی بودن رئیس جمهور

مستقل آنلاین/اظهارات روز گذشته کریمی قدوسی درباره لیست دو تابعیتی ها و آنچه در جلسه کمیسیون امنیت ملی در زمان بررسی این لیست گذشته است همچنان با حواشی روبرو است.

جنجال بر سر ادعای کذب نمایندگان مخالف دولت درباره دوتابعیتی بودن رئیس جمهور

کریمی قدوسی روز گذشته مدعی شد که نه تنها حرف از دوتابعیتی بودن رئیس جمهور نزده است بلکه بنایی برای علنی کردن لیستی که از مسئولان دوتابعیتی توسط کمیته تحقیق و تفحص تهیه شده بود نداشته و به اصرار برخی اصلاح طلبان مثل کواکبیان لیست علنی شده است. اظهاراتی که از سوی علیرضا رحیمی دیگر عضو این کمیسیون رد شد و خطاب به کریمی قدوسی گفت شما و دوستان تان بحث دوتابعیتی بودن رئیس جمهور را مطرح کردید.

مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در مصاحبه ای که امروز با اعتماد داشت گفته کریمی‌قدوسی یا کمیسیون امنیت ملی مجلس یا بنده یا هیچ فرد دیگری در هیچ زمانی از موضع نمایندگی موضوع دوتابعیتی بودن آقای رییس‌جمهوری را باور نداریم و آن را مطرح نکردیم بلکه زمانی که موضوع دوتابعیتی‌ها و تحقیق و تفحص از آنان که مطرح شد در کنارش نام آقای روحانی نیز برده شد. طرح بود. نه اینکه کسی گفته باشد آقای رییس‌جمهور دوتابعیتی است. (اینجا)

جمالی نوبندگانی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی درباره حواشی پیش آمده بر سر این لیست و جلسه کمیسیون امنیت به ایرنا گفت: در ابتدای کار مجلس، تحقیق و  تفحص در مورد دو تابعیتی‌ها به کمیسیون امنیت ملی آمد و کمیته ای برای انجام تحقیقات که بسیاری از اعضای کمیته هم از خارج کمیسیون بودند، برگزیده شدند. رئیس آن هیئت هم آقای کریمی قدوسی شدند. بعد از که مدتی آنها با وزارت خارجه تماس داشتند و به مبادی زیربط که می‌توانست در موضوع دو تابعیتی ها کمک کند، رفته بودند، سرانجام گزارش مکتوبی به کمیسیون و رئیس آن که آن زمان آقای علاالدین بروجردی بودند، ارائه کردند.

وی افزود: همان زمان آن ها اعلام کردند که گزارش ما یک پیوستی دارد که اسامی حدود ۱۰۰ نفر در آن وجود دارد. این ادعا باعث کنجکاوی اعضای کمیسیون شد. اتفاقا هم  اصلاح طلبان و هم اصولگرایان مایل بودند بدانند چه کسانی در این لیست هستند. سرانجام با اعلام موافقت صحن کمیسیون و شخص رئیس به من اعلام شد که متن پیوست را قرائت کنم. من هم اسامی را خواندم، فارغ از این که درست یا غلط باشد. نفر اول آن لیست آقای روحانی، رئیس جمهور محترم بودند.

جمالی درباره ماهیت آن لیست گفت: آن روز ادعای اعضای کمیته این بود که افراد دوتابعیتی در لیست هستند، اما مثلا در همان لیست در مقابل برخی اسامی نوشته بودند دارای گرین کارت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ادعای علیرضا رحیمی مبنی بر تکذیب ۷۰درصد آن لیست توسط وزارت اطلاعات افزود: من صحبت آقای رحیمی را رد نمی کنم، اما نامه مکتوبی از وزارت اطلاعات را هم شخصا ندیده ام و اطلاع ندارم آیا چنین نامه مکتوبی وجود دارد یا خیر؟

وی با اشاره به این که لیست افرادی که آقای کریمی قدوسی در اختیار رسانه های قرار داده اند مدعی داشتن تابعیت مضاعف یا اقامت یا گرین کارت برای این چهره ها هست نیز گفت: من چند سال در امارات عربی متحده به عنوان مسئول بیمارستان ایرانی در آن جا سه سال اقامت داشتم. تابعیت با اقامت متفاوت است. طبیعتا آقای رئیس جمهور هم که تحصیلات خود را در اسکاتلند گذرانده اند ممکن است مدتی اقامت آنجا را داشته باشند. مسئله اقامت با تابعیت متفاوت است، هرچند در این موضوع بایستی حقوقدانان و کسانی که در این رابطه خبره هستند، بررسی کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس در خصوص ادعای مجتبی ذوالنور مبنی بر اینکه از ابتدا اسم رئیس جمهور به علت داشتن اقامت در این لیست آمده است و بحث تابعیت مضاعف برای ایشان مطرح نبوده است، تاکید کرد: در هر صورت در زمان ارائه لیست در جلسه کمیسیون، ادعای اعضای کمیته تحقیق و تفحص در رابطه با دوتابعیتی ها بود، چرا که تحقیق و تفحص اساسا در موضوع دوتابعیتی ها بود. مسئله اقامت بار حقوقی تابعیت را ندارد و محل بحث کمیسیون نبود.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها