علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با مستقل‌آنلاین

حاج قاسم متعلق به یک جناح نیست

حضور و حیات شهید قاسم سلیمانی منشاء خدمات بود، شهادتش هم می‌تواند منشاء وحدت و همگرایی بیشتر باشد، به شرط اینکه برخی نخواهند در داخل کشور با تقسیم کردن مردم و متهم کردن منتقدینشان از این همبستگی بکاهند

حاج قاسم متعلق به یک جناح نیست

 

مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی/

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: ضمن اینکه حضور و حیات شهید قاسم سلیمانی منشاء خدمات بود، شهادتش هم می‌تواند منشاء وحدت و همگرایی بیشتر باشد، به شرط اینکه برخی نخواهند در داخل کشور با تقسیم کردن مردم و متهم کردن منتقدینشان از این همبستگی بکاهند. با توجه به اینکه مردم همیشه نشان داده‌اند که در برابر دشمن خارجی اتحاد استراتژیک پیدا می‌کنند، حضور در انتخابات را به‌عنوان موثرترین راه اتحاد نمود می‌یابد. اما همواره این تهدید وجود دارد که بخواهیم مسئله شهادت سردار سلیمانی را به محلی برای تسویه حساب‌های جناحی تبدیل کنیم‌.

 

«علی تاجرنیا»، عضو حزب اتحاد ملت درباره تاثیر ابعاد مختلف ترور شهید قاسم سلیمانی بر سیاست داخلی کشور به خبرنگار مستقل گفت:

 

 اتفاقی که افتاده است یک وجهی دارد و آنهم این است که به نوعی نشان‌دهنده خوی تجاوزگری و رفتار ضد حقوق‌ بشری دولت آمریکا است که در این موضوع کاملا مشخص شده. اذهان جهانی و حتی کسانی‌که مؤتلف آمریکا هستند هم نسبت به این اتفاق کاملا مسئله‌دار شده‌اند. 

 نماینده مجلس ششم با تاکید بر اینکه باید از این اجماع نظر استفاده کنیم، عنوان کرد:

 

 نکته مهم این است که ما می‌توانیم این عمل ضد حقوق بشری را به یک فرصت مهم برای افشای رفتارهای توسعه‌طلبانه آمریکا تبدیل کنیم و به نوعی مظلومیت جمهوری اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم.

 

تاجرنیا سواستفاده از شهادت سردار در سیاست داخلی را موجب عدم انسجام دانست و اظهار داشت:

در عین حال در داخل کشور بهره‌برداری کردن از این مسئله بدون شک منجر به عدم انسجام در داخل کشور می‌شود و اگر نداهای مختلف و متشتتی از داخل به گوش برسد، برای کشورهایی که به دنبال تفرقه و اختلاف بین مردم هستند، یک فرصت تلقی می‌شود. 

او افزود: به این معنی که تمام کسانی که رویکرد متفاوتی نسبت به مسائل سیاسی مثل برجام و fatf دارند، را باید بپذیریم زیرا داشتن رویکردهای متفاوت نشانه‌ی دشمنی نیست. همه‌ی اینها در دشمنی کشور ما با آمریکا شک ندارند، آنچه مهم است اختلاف دیدگاه درباره چگونگی رسیدن به یک هدف مشترک است، نباید اگر کسی دیدگاه متفاوتی نسبت به ما دارد او را خائن تلقی کنیم یا سعی کنیم از این شهادت فرصتی بسازیم برای اینکه بخواهیم برجام، مذاکرات قبل و همچنین قوانین مختلف بین‌المللی و کنوانسیون‌ها را زیر سوال ببریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس ششم مسئله انسجام داخلی را اساسی تلقی کرد و اظهار داشت: 

مسلما رفتار آمریکا تروریستی و غیرقابل دفاع است اما ما باید بخواهیم به نحوی این موضوع را تبدیل به یک فرصت ملی بکنیم و این موضوع مهمی است. برای این منظور مهم‌ترین ابزار ما وجود انسجام در داخل کشور است. 

او افزود: قرار نیست تمامی محکومیت‌هایی که در مورد این ترور صورت می‌گیرد الزاما با یک باور، یک اعتقاد و یک نظر باشد. افراد زیادی هستند که ممکن است در حوزه داخلی نگرش و تفکر سیاسی‌شان با مجموعه‌های دیگر متفاوت باشد اما آن‌ها هم از این جهت همراه باشند. باید از این ظرفیت به نحو شایسته‌ای استفاده کرد.

این فعال سیاسی بر مشی شهید سلیمانی تاکید کرد و گفت

کسانی‌که به دنبال این هستند ‌که شهادت سردار سلیمانی را تبدیل به فرصتی برای کوبیدن یک جریان سیاسی در داخل کشور بکنند، قطعا در مسیر خود شهید گام برنمی‌دارند چون مشی شهید در راستای منافع ملی کشور بود و سعی می‌کرد فارغ از جدل‌ها و جناح‌های سیاسی حرکت کند و به عنوان یک نظامی در خدمت نظام و اهداف عالی نظام بود.

تاجرنیا در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم افکار عمومی جهان را با خود همراه کنیم، توضیح داد:

 

 خیلی از افراد فکر می‌کنند که چون برخی از کشورها بر علیه آمریکا اعلام موضع نمی‌کنند، الزاما با آمریکا در اهداف مشترک هستند. 

اما در مورد نحوه واکنش به این حادثه تروریستی باید بپذیریم که طیفی چند لایه از اعلام مواضع وجود دارد. بنابراین اگر متحدین آمریکا اقدام تروریستی آمریکا را محکوم نمی‌کنند یا موضعی دیگری را اتخاذ می‌کنند از همین جا باید بتوانیم یک فرصت ایجاد کنیم. 

او افزود: طبیعتا روشنفکران جوامع غربی که به طور اصولی با چنین رفتارهایی مخالف هستند، این‌ها را باید در کنار خود داشته باشیم، نمی‌شود به صرف اینکه دولت آمریکا تروری را انجام داده است، همه دول غربی و هم‌پیمانان آمریکا را در یک سو قرار دهیم و بخواهیم با آن‌ها مقابله کنیم. اتفاقا این عکس‌العمل کاملا ما را تنها خواهد کرد.

 

این فعال سیاسی به رسمیت شناختن عکس‌العمل‌های متفاوت را مهم تلقی کرد و گفت:

 باید بپذیریم آدم‌ها می‌توانند در طیف‌های مختلفی باشند و مخالفت‌‌شان درجات متفاوتی داشته باشد. این اشتباه متاسفانه از سوی برخی از تریبون‌های رسمی، هم نسبت به شهروندان داخل کشور و هم نسبت به برخی از دول خارجی صورت می‌گیرد. اینکه ما انتظار داریم کشورهای مختلف دنیا این حرکت تروریستی را محکوم کنند، کاملا صحیح است اما اینکه محکومیت باید با چه تعابیر و لحنی صورت بگیرد باید اجازه دهیم مجموعه‌ای از دولت‌ها بر اساس واقعیت‌ها، مشکلات و روابط خودشان، عکس‌العملشان را تعیین کنند.

نماینده ادوار مجلس درباره تاثیر ترور شهید سلیمانی بر انتخابات اسفند ماه، اظهار داشت: 

 

انتخابات مجلس بدون شک بعد از این اتفاقات با انگیزه بیشتر مردم توام خواهد شد. ضمن اینکه حضور و زنده بودن شهید قاسم سلیمانی منشاء خدمات بود، شهادتش هم می‌تواند منشاء وحدت و همگرایی بیشتر باشد، به شرط اینکه برخی نخواهند در داخل کشور با تقسیم کردن مردم و متهم کردن منتقدینشان از این همبستگی بکاهند. با توجه به اینکه مردم همیشه نشان داده‌اند که در برابر دشمن خارجی اتحاد استراتژیک پیدا می‌کنند، حضور در انتخابات موثرتر خواهد شد. اما همواره این تهدید وجود دارد که بخواهیم مسئله شهادت سردار سلیمانی را به محلی برای تسویه حساب‌های جناحی تبدیل کنیم‌.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها