توصیه عبدالله ناصری در آستانه فعالیت‌های انتخاباتی:

اصلاح‌طلبان جامعه مدنی را دریابند

ا معتقدم چون دوقطبی معنادار جدیدی به نام حاکمیت و جامعه مدنی، از دی ماه ۹۶ به طور جدی شکل گرفته و در آبان خیلی جدی‌تر خودش را نشان داده است، اصلاح‌طلبان بر خلاف گذشته که به نهادهای انتخابی بیشتر توجه داشتند باید بیشتر توجه خودشان را به جامعه مدنی و همراهی با جامعه مدنی معطوف کنند.

اصلاح‌طلبان جامعه مدنی را دریابند

مستقل‌آنلاین، سرویس سیاسی؛ مهناز براتی/

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: با این روند و با این عملکرد نهادهای حکومتی و نهادهای انتخابی همچون دولت و آقای روحانی، معتقدم که شرایط و ماهیت مجلس آینده ضعیف‌تر خواهد بود. اگرچه خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا مجلس آینده مصداق بیانیه‌ی گام دوم رهبری باشد و در واقع نسل جدیدی آن را به دست بگیرند اما در مجموع به مراتب مجلس یازدهم را مسئله‌دارتر و ضعیف‌تر از مجلس هفتم پیش‌بینی می‌کنم.

«عبدالله ناصری» چهره شاخص سیاسی و مدیر عامل ایرنا در دولت دوم اصلاحات طی گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل‌آنلاین در پاسخ به این سوال که: 

با توجه به عدم مشارکت گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات و عدم تایید صلاحیت برخی از چهره‌های این جناح آیا باید منتظر مجلسی نظیر مجلس هفتم بود، گفت:

پیش‌بینی من این است که مجلس یازدهم حتی نامطلوب‌تر از مجلس هفتم خواهد بود، به این علت که در زمانی‌که مجلس هفتم مستقر بود لااقل نیمی از دولت اصلاحات مستقر بود و مهم‌تر از آن اینکه جامعه مدنی هنوز یک انسجام معناداری داشت و جریانات سیاسی همگی انگیزه برای حضور در نهادهای انتخابی و جامعه مدنی داشتند. تمام این شرایط در سال ۹۸ تغییر کرده است یعنی ما در بدترین شرایط بین المللی و در بدترین شرایط ملی، اجتماعی، اقتصادی، نسبت به سال ۸۲ که انتخابات مجلس هفتم بود قرار داریم.

او افزود: بنابراین حتما با این روند و با این عملکرد نهادهای حکومتی و نهادهای انتخابی چون دولت و آقای روحانی، معتقدم که شرایط و ماهیت مجلس آینده ضعیف‌تر خواهد بود. اگرچه خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا مجلس آینده مصداق بیانیه‌ی گام دوم رهبری باشد و در واقع نسل جدیدی آن را به دست بگیرند اما در مجموع به مراتب مجلس یازدهم را مسئله‌دارتر و ضعیف‌تر از مجلس هفتم پیش‌بینی می‌کنم.

 

ناصری احتمال شکل‌گیری جریان سوم را تشریح کرد و گفت: بخشی از مجلس، با نیروهای جوان و جدید احتمالا جریان سوم را شکل خواهند داد اما در مجموع پشتوانه رای محکمی برای مجلس پیش‌‌بینی نمی‌کنم.

این فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب مشارکت در شهرهای کوچک را هم ضعیف دانست و اظهار داشت:

انتخابات مجلس در دوران قبل همیشه فارغ از گرایش‌های سیاسی به خاطر مسائل قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی رونق داشت اما پیش‌بینی من و بسیاری دیگر چنین است که با توجه به بحران‌هایی که در ۱۰ سال گذشته بر همه بخش‌های جامعه، حتی شهرهای فقیر و کوچک و مناطق روستایی رفته است، عوارض ناشی از سیل گذشته که هنوز در خاطر جامعه هست و زلزله‌ها و اتفاقات آبان ۹۸، حتی در شهرهای کوچک و مناطق خویشاوندی و قومی هم مشارکت بالایی نخواهیم داشت.

ناصری در پاسخ به این سوال که راه حل اصلاح‌طلبان در شرایطی که مردم و حاکمیت از آن‌ها روی‌گردان شده‌اند چه می‌تواند باشد؟ توضیح داد:

 ضمن اینکه معتقدم هیچ راهی برای نجات کشور جز پیشبرد گفتمان اصلاح‌طلبی وجود ندارد، اما از سویی دیگر معتقدم گفتمان اصلاح‌طلبی وقتی می‌تواند موفق و تاثیرگذار باشد که پیش از آن اصلاحات اساسی در ساختارها و حتی قانون اساسی داده شود.

او افزود: به عبارت دیگر می‌خواهم بگویم اصلاح‌طلبان در برابر پدیده‌های پارادوکس اصلاح‌طلبی گرفتار هستند اما هیچ راهی برای نجات کشور جز اصلاحات نیست و اصلاحات هم وقتی موفق خواهد شد که تغییرات بنیادی در نگرش‌ها، سیاست‌ها و برخی از ساختارها شکل بگیرد. این تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه شرایط اصلاح‌طلبان را برای آینده دشوار می‌بینم، اظهار داشت: اما معتقدم چون دوقطبی معنادار جدیدی به نام حاکمیت و جامعه مدنی، از دی ماه ۹۶ به طور جدی شکل گرفته و در آبان خیلی جدی‌تر خودش را نشان داده است، اصلاح‌طلبان بر خلاف گذشته که به نهادهای انتخابی بیشتر توجه داشتند باید بیشتر توجه خودشان را به جامعه مدنی و همراهی با جامعه مدنی معطوف کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها