هزینه‌های انتخابات شفاف شد

با وجود آنکه از دو سال پیش قرار بود قانون انتخابات مجلس برای انتخابات ۹۸ اصلاح شود اما این اتفاق به عمر مجلس دهم هم قد نداد.

هزینه‌های انتخابات شفاف شد

در جریان نشست علنی دیروز مجلس موضوعات مختلفی از طرح شفافیت هزینه‌های انتخابات گرفته تا تحقیق و تفحص از قراردادهای خرید هواپیما در دستورکار بهارستان‌نشینان قرار گرفت. البته گاهی هم حواشی در صحن علنی مجلس حاکم می‌شد مانند وقتی که نمایندگان می‌خواستند ایرادات شورای نگهبان درباره تشکیل وزارت بازرگان بررسی کنند.

هزینه‌های انتخابات شفاف شد

با وجود آنکه از دو سال پیش قرار بود قانون انتخابات مجلس برای انتخابات ۹۸ اصلاح شود اما این اتفاق به عمر مجلس دهم هم قد نداد. در این اصلاحیه قرار بود فکری هم برای شفاف شدن هزینه انتخابات بشود. از آنجا که ایرادات این قانون را به کمیسیون ارجاع داد این بار طرح شفاف شدن هزینه‌های انتخابات با قید دو فوریت به صحن علنی مجلس آمد و امروز نمایندگان با شفاف‌سازی منابع تامین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی با اصلاح برخی از مواد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقت کرددند.

از ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن آنان با ۱۳۴ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع با این شفافیت موافقت کردند.

تحقیق و تفحص از قراردادهای خرید هواپیما شاید وقتی دیگر

خرید هواپیما و نوسازی ناوگان هوایی یکی از اقداماتی بود که «عباس آخوندی» زمانی که سکان وزارت راه را به عهده داشت در دستور کارش قرار داد و آن را به سرانجام رساند اما همزمان نمایندگان اصولگرای مجلس نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. حال نزدیک یکسال می‌شود که آخوندی عطای وزارت را به لقایش بخشیده است اما دیروز طرح تحقیق و تفحص از خرید هواپیماها در آن مقطع به صحن علنی آمد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لزوم تحقیق و تفحص از قراردادهای خرید هواپیما و نوسازی سیستم‌های ناوبری هوایی در دوران آخوندی مخالفت کردند.

از مجموع  مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن آنان با  با ۱۰۶ رأی موافق، ۳۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با این تحقیق و تفحص مخالفت کردند. بر طبق آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصویب این تحقیق و تفحص نیازمند رأی موافق «نصف به علاوه یک» نمایندگان حاضر در مجلس بود بنابراین با تفاوت ۲ رأی، این تحقیق و تفحص تصویب نشد.

البته نمایندگانی از جمله نادر قاضی‌پور که در موافقت با این تحقیق و تفحص صحبت کرد به نحوه رای‌گیری اعتراض داشت و خطاب به لاریجانی گفت اجازه ندادید رای‌گیری انجام شود. دراین لحظه لاریجانی هم در پاسخ به او گفت بیشتر از ۳۰ ثانیه برای این رای‌گیری صبر کرده است اما نمایندگان نظر موافق نداشتند.

تشکیل وزارت بازرگانی ارجاع شد

به محض آنکه امیرحسین قاضی زاده هاشمی ایرادات شورای نگهبان برای تشکیل وزارت بازرگانی را به عنوان دستور مجلس اعلام کرد برخی نمایندگان از جمله علی ادیانی فریاد زد که آن را ارجاع دهند به مجمع تشخیص مصلحت یا کلا مسکوت گذاشته شود که علی لاریجانی پاسخ داد: چون شورای نگهبان ایراد گرفته است مجلس حتما باید آن را اصلاح کند و نمی‌تواند به همین صورت به شورای نگهبان یا کمیسیون ارجاع دهد.

درنهایت چند پیشنهاد برای اصلاح این طرح مطرح شد اما نمایندگان با هیچ کدام موافقت نکردند که لاریجانی مجبور شد این طرح را به کمیسیون ارجاع دهد. او گفت ما طرح را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم البته معلوم نیست کمیسیون باید چه چیزی را اصلاح کند.

بیانیه اقلیت‌های دینی مجلس

نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای عنوان کردند که بیانیه ضدحقوق بشری کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل گرچه ظاهری حقوق بشری دارد اما ماهیتاً بیانیه‌ای سیاسی است و به عنوان ابزاری برای فشار بر کشور ایران به شمار می‌رود.

متن کامل بیانیه نمایندگان اقلیت‌های دینی به شرح زیر است:

در نشست هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفت و یکی از آنها، قطعنامه حقوق بشری علیه یاران بود که از سوی کانادا پیشنهاد شد. در رأی‌گیری به عمل آمده، ۸۱ عضو سازمان ملل متحد موافق قطعنامه بودند، در حالی که ۳۰ عضو رأی مخالف، ۷ عضو رأی ممتنع داده و ۱۲ عضو نیز در رأی‌گیری شرکت نکردند.

این قطعنامه اگر چه در ظاهر محتوای حقوق بشری دارد ولی ماهیتاً بیانیه‌ای سیاسی است که کاملاً به صورت ابزار فشار با اهداف راهبردی مشخص علیه کشورمان مطرح و اعمال می‌گردد.

ما نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی قطعنامه مذبور را به مثابه استفاده ابزاری از مفاهیم بنیادین حقوق بشر به شدت محکوم کرده و آن را رویکردی یک‌جانبه و مغرضانه می‌دانیم که بار دیگر با به کارگیری استانداردهای چندگانه سعی در انزوای بین‌المللی کشورمان دارد.

ما همچنین از دستگاه دیپلماسی کشورمان انتظار داریم با بیان محکومیت رساتر و مؤثرتر در قبال این قطعنامه، بر اساس صف‌آرایی‌های جهانی در خصوص این گونه قطعنامه‌هایی، پایش مواضع و حرکات کشورهای معاند و مرتجع منطقه را همواره در دستور کار خود داشته باشد و همگام با کشورهای دوست چنین دسیسه‌های ضدایرانی آمریکایی، رژیم صهیونیستی و متحدانش را در عرصه‌های بین‌المللی خنثی سازد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها