هادی غفاری در گفتگو با مستقل آنلاین

ردصلاحیت‌ها مشارکت را پایین می‌آورد

ردصلاحیت‌ها مشارکت را پایین می‌آورد

 

 هادی غفاری از چهره‌های شاخص جناح چپ در دهه شصت و نماینده دوره اول تا سوم مجلس شورای اسلامی بود. نام او با حوادث مهمی همچون محکمه‌ی هویدا و عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر گره خورده است. بخشی از گفتگوی ویدیویی ما با ایشان را می‌خوانید، این گفتگو به زودی به شکل کامل منتشر خواهد شد.

برگردیم به اظهارات نماینده محترمی که شما فرمودید ۱۶۸ هزار رای آورده است. ایشان چند روز پیش یک مصاحبه تندی انجام داد که بازتاب‌ خیلی گسترده‌ای در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. وی عنوان کرد که ما می.خواهیم روحانی را به زیر بکشیم و در ادامه استدلالش که به او گفته بودند که وی رئیس جمهور قانونی است که ۲۴ میلیون رای همراه خود دارد و نماد حاکمیت ملی است، باز هم به جناح چپ و مخصوصا طیف شما در مجلس تعرض کرد و گفت چطور همین آقایان چپ در مجلس اول رئیس جمهور قانونی را با ۱۱ میلیون رای پایین کشیدند، امروز آن‌ها به این کار افتخار می‌کنند ولی بنده باید مجازات شوم؟ جواب این آقای نماینده را شما بدهید.

 

 اتفاقا جواب من را خودشان داده‌اند. در مجلس طرح عدم کفایت سیاسی را بیاورند و اگر آقای روحانی در مجلس رای نیاورد برکنار می‌شود. این که دیگر داد و قال نمی‌خواهد. ناسزا و ناسزاگویی نمی‌خواهد. من به آن نماینده محترم که اتفاقا هم لباس من هستند توضیح می‌دهم که دقیقا مانند رفتاری که با آقای بنی صدر کردیم، با آقای روحانی هم همان شکل رفتار کنید. در مجلس طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور را ارائه دادیم. حتی امام هم پیام داده بودند که مبادا در مجلس بی‌ادبانه صحبت شود. بنی صدر آن زمان با آقای رجوی دستش یک کاسه شده بود و با هم به فرانسه فرار کردند با این وجود امام رحمت الله علیه احترام بنی صدر را حفظ کرد. به جناح ما پیغام داده بودند که در مجلس بداخلاقی نشود و قانونی عمل کنید. بنابراین رای عدم کفایت بنی صدر صادر شد و رای را امام امضا کردند و بنی صدر از ریاست جمهوری عزل شد. حالا شما هم همین کار را بکنید. چرا دعوا می‌کنید؟ چرا به‌هم می‌ریزید؟ اجازه بدهید نمایندگانِ عاقل‌تر، آگاه‌تر و متخصص‌تر و کسانی که با بدنه تخصصی کشور ارتباط تنگاتنگ دارند وارد مجلس شوند. من به این دوست عزیز یک جمله بیشتر نمی‌گویم؛ مانند رفتار ما رفتار کنید. ما یک طرح نوشتیم و تعداد زیادی آن را امضا کردیم و با عنوان طرح عدم کفایت سیاسی مجلس به رئیس مجلس دادیم. قانون اساسی هم راه را باز گذاشته است و شما هم که خدا را شکر می‌گویید که مدافع قانون اساسی هستید. پس بسیار خب شما هم همین طرح را بنویسید و به مجلس بدهید. اگر رای آورد که هیچ ولی اگر رای نیاورد لطفا خفه شوید.

 

به قول جنابعالی که پیشکسوت مجلس هستید این حق مجلس است که طرح عدم کفایت بیاورد همچنان که شما علیه بنی صدر اوردید. حالا اینها اگر بخواهند طرح عدم کفایت سیاسی روحانی را به مجلس بیاورند، جنابعالی بفرمایید به‌عنوان یک کنشگر سیاسی که فضای جامعه را رصد می‌کنید آیا این مجلس رای به عدم کفایت آقای روحانی خواهد داد؟

 

 تشخیص من این است که نه نخواهد داد. پس اگر ندهد طبیعتا به نظر شما مجلس مقصر است. پس باید در مجلس را ببندید. اگر دنبال مقصر می‌گردید همه نماینده‌ها را از مجلس بیرون کنید. اگر هم عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور رای آورد اولین کسی که از رای مجلس دفاع خواهد کرد اینجانب هادی غفاری خواهم بود برای اینکه به رای مردم احترام قائل هستم و رای مردم را مشروع می‌دانم. در ضمن رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور نیازی به نظر شورای نگهبان و تشخیص مصلحت هم ندارد. وقتی مجلس رای داد، رهبری مستقیم باید اعمال کنند که رهبری هم می‌توانند اعمال حکم حکومتی کنند و بگویند رای بی رای و یا تایید کنند ولی مقام معظم رهبری فکر نمی‌کنم بر علیه رای مجلس حکم بدهند. بنابراین آقایان خلع سلاح هستند و هوچی‌گری می‌کنند. قانون اساسی ملاک و معیار است، بله درست است که ما نقد فراوان به قانون اساسی داریم و همین نقد هم راه قانونی دارد. قانون اساسی راه اصلاح خودش را در خودش دارد. داد و قال نمی‌خواهد. اگر حرف و مشکلی هست بسیار خب شما که نماینده‌اید و در مجلس هم طرفدار دارید چرا طرح نمی‌دهید؟

 

 کمتر از نود روز دیگر زمان انتخابات مجلس خواهد بود. انتخابات مجلس یازدهم، انتخابات بسیار مهمی است. سطح مشارکت عمومی در انتخابات را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 این که شما می‌فرمایید انتخابات این دوره مهم است من این تعبیر را خیلی قبول ندارم. تمام دوره‌های انتخابات مهم بوده و مختص به دوره خاصی نیست.

 

اگر مردم پای صندوق‌های رای نیایند آیا نیامدن مردم خدشه‌ای به مشروعیت نظام نخواهد بود؟

 نظر شخصی من این است که اگر شورای نگهبان بخواهد یقه اصلاح‌طلبان را بچسبد و رد صلاحیت گسترده انجام دهد پیش بینی من این است که آرای مردم پایین خواهد بود. رد صلاحیت قاعده می‌خواهد. اگر این قاعده رعایت شود اینگونه نخواهد شد. اگر می‌خواهیم شور انقلابی مشارکت زیاد شود، ملت باید ببینید که چهره‌های شاخص همفکر خودش آیا آزادانه کاندید می‌شوند و رای می‌آورند؟

اگر رد صلاحیت‌ها به قول شما تُناژی باشد، جنابعالی بعنوان یک کنشگر سیاسی باز هم دعوت به مشارکت مردم در انتخابات می‌کنید؟

یقینا من اگر ببینم کسانی که صالح هستند و اکثریتشان صلاحیت دارند ولی رد صلاحیت شوند دیگر انگیزه‌ای برای رای دادن ندارم. روح جمعی مردم روح بسیار والایی است و این مسائل را درک می‌کنند.

 بعنوان یک اصلاح طلب قدیمی و سرشناس بفرمایید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد شوراها و مسائلی که پیش آمده می‌تواند اعتماد مجدد مردم تهران را در انتخابات دوم اسفند داشته باشند یا نه؟

 قطعا معتقد نیستم که می‌تواند جلب نظر بکند. برای اینکه ساختارش برابر آنچه که همه ما آن را تصویب کردیم و من هم بعنوان عضو این تشکیلات بودم این بود که شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب باید منشاء تصمیم‌گیری باشد در غیر اینصورت این ساختار دمکراتیک نخواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها