واشنگتن در برابر تهران؛ 

با دست پس، با پا پیش

 خبرگزاری "رویترز" گزارش داده دولت آمریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی خود از حملات شهریورماه امسال به تاسیسات نفتی "آرامکو" عربستان سعودی، چند تشابه بین پهپادهای به‌کار برده شده در آن حمله و یک مدل پهپاد ایرانی پیدا کرده، اما در عین حال نتیجه‌گیری کرده، بقایای پهپادها "به‌طور قطع" منشاء و مبدا حمله را آشکار نمی‌کند. 

با دست پس، با پا پیش

 مستقل‌آنلاین، گروه سیاسی - محسن فیض‌اللهی / سفیران ایران و آمریکا در سازمان ملل متحد، اوایل روز جمعه به‌وقت تهران و در حاشیه نشست شورای امنیت این سازمان که درباره قطعنامه‌ی ناظر بر برجام برگزار شده بود، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که خانم "کلی کرفت" سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل، پس از پایان جلسه رسمی در داخل سالن شورای امنیت به‌سوی هیات ایرانی رفته و با "محمد تخت‌روان‌چی" همتای خود، چند دقیقه‌ای صحبت کرده است.

همزمان خبرگزاری "رویترز" گزارش داده دولت آمریکا در یک ارزیابی اطلاعاتی خود از حملات شهریورماه امسال به تاسیسات نفتی "آرامکو" عربستان سعودی، چند تشابه بین پهپادهای به‌کار برده شده در آن حمله و یک مدل پهپاد ایرانی پیدا کرده، اما در عین حال نتیجه‌گیری کرده، بقایای پهپادها "به‌طور قطع" منشاء و مبدا حمله را آشکار نمی‌کند.

به‌کارگیری واژه‌ی "به‌طور قطع" در زبان دیپلماسی و بیانیه‌های رسمی بسیار مهم و نشان از موضع قطعی صادرکننده یا گوینده این واژه دارد. اما رخداد "کم‌سابقه" دیدار سفیران ایران و آمریکا در سازمان ملل با یکدیگر است و چیزی که منابع مختلف به آن اشاره کرده‌اند این است که "کلی کرفت" در این دیدار کوتاه به "تخت‌روان‌چی" تسلیت گفته است. این تسلیت به‌خاطر درگذشت یک دختر دوساله ایرانی در اهواز به نام "آوا" بوده که سفیر ایران در سازمان ملل طی اظهاراتش در همین نشست شورای امنیت گفته بود که "پیامدهای تحریم‌های آمریکا در زمینه پزشکی و دارو بر ایران باعث جان‌باختن این کودک شده است. گذشته از مسائل بشر دوستانه، به‌نظر می‌رسد چنین دیداری آن هم در برابر دوربین‌های رسانه‌های پرشمار جهان در شورای امنیت سازمان ملل، بی‌سابقه بوده است.

این درحالی است که "نیکی هیلی" سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، مواضع بسیار تندی علیه جمهوری اسلامی در کنفرانس‌ها و نشست‌های جهانی می‌گرفت و حالا جانشین او دست کم انجماد حاکم بر روابط دو کشور را با این کار، کمتر کرده است. در همان حال "حسن روحانی" در راه ژاپن برای دیدار با "شین‌زو آبه" نخست‌وزیر ژاپن بود. همزمانی چنین حرکت دیپلماتیکی با سفر روحانی به یکی از کشورهایی که نقشی پررنگ در میانجی‌گری بین ایران و آمریکا دارد، پرسش‌های بسیاری را مطرح می‌کند چرا که "دیپلمات‌ها" در رفتار و کردار خود، بی‌دلیل و حساب نشده عمل نمی‌کنند، به‌ویژه در روابط ایران و آمریکا که دست‌کم طی سه سال اخیر، تنش‌های زیادی داشته است.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا "محمد مقیسه" و "ابوالقاسم صلواتی"، دو قاضی دادگاه انقلاب تهران را تحریم کرد. "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا گفته "برای مقام‌های پیشین و کنونی که در سرکوب معترضان نقش داشته‌اند و همینطور اعضای خانواده‌های آنان محدودیت "صدور ویزا" اعمال می‌کند.

پمپئو در یک گردهمایی که در آن به وضعیت حقوق بشر ایران پرداخته بود گفت: "برای اینکه نشان دهیم به حرفی که می‌زنیم، عمل می‌کنیم، چند اقدام که برای حمایت از مردم ایران است را اعلام می‌کنم. نخست ایران را دوباره در فهرست کشورهای مورد نگرانی درباره آزادی مذاهب قرار دادیم و دنیا باید بداند که ایران در بین بدترین ناقضان آزادی مذاهب قرار دارد. دوم، وزارت دارایی آمریکا دو قاضی ایرانی را تحریم می‌کند و سوم، ما تحت قانون مهاجرت، صدور ویزا برای مقام‌های فعلی و قبلی ایران که مسئول در آزار شرکت‌کنندگان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اخیر بودند را برای این افراد و خانواده‌های‌شان، محدود خواهیم کرد.

همزمان پارلمان اروپا نیز در قطعنامه‌ای اعمال خشونت علیه معترضان در رخدادهای اخیر ایران را محکوم و خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شده است. این پارلمان از جمهوری اسلامی خواسته تا زمینه دسترسی ناظران بین‌المللی را فراهم کند تا سازمان ملل بتواند بدون فوت وقت تحقیقاتی جامع درباره این رویدادها را شروع کند. "عباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این قطعنامه گفت: "سازوکارهای سازمان ملل درباره حقوق‌بشر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است". این درحالی است که اتحادیه اروپا و کشورهای آن در سه سال گذشته کمتر درمورد ایران با دولت غیرمتعارف "ترامپ" همراهی داشتند نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند که کمتر چنین موضعی را تاکنون از سوی آنان شاهد بوده‌ایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها