چه کسانی پیشنهاد استعفا دادند؟

 همه‌ی مقصران، علیه رئیس جمهور 

دولت روحانی هرگز در به‌وجود آمدن این شرایط به تنهایی مقصر نیست. چه آن‌هایی که از روز نخست به قدرت رسیدنش سعی در پایین کشیدن او و دولتش داشتند و چه آن‌هایی که بدون گرفتن تضمین و ساختن یک ائتلاف از مردم خواستند تا به او رای دهند در به‌وجود آمدن این شرایط شریک و مقصرند.

 همه‌ی مقصران، علیه رئیس جمهور 

مستقل‌آنلاین/ گروه سیاسی - محسن فیض‌اللهی

پیشنهاد استعفا به"حسن روحانی" اخیرا با گفت‌وگوی "عباس عبدی"، از چهره‌های نزدیک اصلاح‌طلب، مطرح شده و او به روحانی پیشنهاد داد تا با استعفا، از تنش بیشتر در ساختار قدرت و افزایش شکاف بین مردم با حاکمیت جلوگیری کند.

عبدی پس از انقلاب از اعضای «دانشجویان پیرو خط امام» بود که سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند و در دوره اصلاحات هم پیشنهاد استعفای "سیدمحمدخاتمی" و طرح «خروج از حاکمیت» را به اصلاح‌طلبان داد اما او این‌بار گفته که پیشنهاد استعفای روحانی با طرح خروج از حاکمیت تفاوت‌های اساسی دارد. عبدی در مصاحبه با هفته‌نامه صدا، که به حزب "کارگزاران سازندگی" نزدیک است درباره طرح جدیدش (استعفای روحانی)، گفته:

«کناره‌گیری رئیس جمهور فقط پیشنهاد من نیست و برخی از وزرا هم دارند روی آن فکر می‌کنند».

عبدی چند هفته قبل و در پی اعتراض‌های سراسری، با اشاره به «تنش در روابط خارجی، مشکلات شدید اقتصادی و کمبود شدید بودجه، تنش و بروز شکاف با جامعه و مردم و بی‌اعتمادی کامل و گسترش فساد»، گفته بود: «تنش درون ساختار قدرت، وضعیتی خطرناک ایجاد کرده و ادامه این وضع جز زیان برای کشور نتیجه‌ای ندارد. تنش هم خطرناک است. اگر حسن روحانی نمی‌تواند یا نمی‌خواهد یا گمان دارد اجازه نمی‌دهند که در سطح حکومت به تفاهم نسبی برسد؛ بهتر است ادامه ندهد و بدون تنش کناره‌گیری کند زیرا این وضع به نفع هیچ‌کس نیست».

موضوع استعفای حسن روحانی در چند هفته گذشته به شکل‌های دیگری نیز مطرح شده بود. از جمله "حسین نجات"، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، روز ۹ آذر، با اشاره به شعارهایی که در شهرهای مختلف علیه کلیت حکومت سر داده شد،  گفت: «هدف از اعتراضات سراسری نه کلیت جمهوری اسلامی که استعفای روحانی بود». او با بیان اینکه «به‌طور مشخص در این مرحله عراق، لبنان و ایران در طرح فتنه دشمنان جای دارند»، گفت: « تمامی اعتراض‌ها مدلی یکسان داشتند و مدل طراحی آن‌ها اول با شروع اعتراضات معیشتی و مقابله با فساد شروع شد و در مرحله بعد افراد گروه‌های ضدانقلاب تظاهرات مسالمت‌آمیز را به خشونت می‌کشند تا امنیت مخدوش شود و هدف اصلی آن‌ها استعفای رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر یا نمایندگان پارلمان در این سه کشور است».

دو روز بعد از این سخنان، "حسین شریعتمداری" مدیرمسئول کیهان در یادداشتی نوشت:

«یکی از مراحل اصلی در فرمول اخیر آشوب‌ها، وادار کردن مسئول اجرایی کشور هدف یعنی نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور به کناره‌گیری و استعفاست». او با اشاره به اینکه جریانی «با تکیه بر ناکارآمدی دولت، ساز کناره‌گیری روحانی را کوک کرده‌اند که تا همین دیروز از طرفداران سینه‌چاک دولت بودند»، نوشت: «اگرچه دولت آقای روحانی طی شش سال و چند ماهی که از عمر آن می‌گذرد کارنامه مطلوب و قابل قبولی نداشته ولی جریان آلوده مورد اشاره در مخالفت اخیر خود با ایشان، ساز دیگری را می‌نوازد و دام تازه‌ای پیش پای جناب رئیس‌جمهور پهن کرده است».

شریعتمداری به شدت با احتمال طرح کناره گیری روحانی مخالفت کرد و نوشت: «این حالت از نگاه طراحان آشوب یک گام بلند به سوی اهداف آنان است چرا که از این طریق ضمن آنکه پیاده‌نظام خود را به ادامه آشوب و آتش‌افروزی ترغیب کرده و امیدوار می‌سازند، کشور هدف را نیز با بحران ناشی از بی‌سر بودن قوه اجرایی رو‌به‌رو می‌کنند».

حسن روحانی اکنون با موقعیت متفاوتی مواجه است با این حال و با وجود کشته شدن صد‌ها تن از مردم معترض در جریان اعتراضات سراسری، تاکنون در گفتار و رفتار خود نشانه‌ای بر احتمال کنارگیری بروز نداده است. نشریه اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز  با تاکید بر اینکه «حامیان دولت روحانی امروز به جای جوابگو بودن نسبت به عملکرد خود، سعی در مقصر نشان دادن نظام اسلامی دارند»، به‌طور ضمنی با کناره‌گیری روحانی مخالفت کرد اما از روحانی خواست نیروهای جدیدی را وارد کابینه خود کند. این نشریه نوشت: «حال که وعده دولت مبنی‌بر مذاکره با آمریکا و اروپا اتفاق افتاد و هیچ گونه نتایجی جز ضرر رساندن به منافع کشور نداشت، وقت آن رسیده که افرادی با نگاه داخلی به حل مشکلات به بدنه دولت افزوده شوند». به‌نظر می‌رسد پس از اعتراض‌های اخیر، روحانی حامیان خود را در جناح‌های سیاسی مختلف، به ویژه اصلاح‌طلبان از دست داده است. با وجود اشکالات بی‌شمار در عملکرد دولت، هرگز نمی‌توان تمامی مشکلات کشور را بر گردن روحانی و کابینه‌اش انداخت. از آن سو باید اقدامات دولت پنهان را در انداختن چوب لای چرخ دولت درنظر داشت و همچنین برخورد خشونت آمیز با معترضان را در نظر گرفت که دولت نقشی در آن ندارد. از سوی دیگر نیز عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان را زیر نظر داشت که خود نیاز به یک اصلاح ساختاری و ژرف در درون خود دارند. دولت روحانی هرگز در به‌وجود آمدن این شرایط به تنهایی مقصر نیست. چه آن‌هایی که از روز نخست به قدرت رسیدنش سعی در پایین کشیدن او و دولتش داشتند و چه آن‌هایی که بدون گرفتن تضمین و ساختن یک ائتلاف از مردم خواستند تا به او رای دهند در به‌وجود آمدن این شرایط شریک و مقصرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها