استقبال ذوالنوری از مذاکره بین ایران و آمریکا /شرط رئیس کمیسیون امنیت برای مذاکره با دولت ترامپ

مستقل آنلاین/رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام به عنوان شروط حضور آمریکا در مذاکرات، گفت: جمهوری اسلامی از گفتگو فرار نمی‌کند و راه گفت‌گو باز است.

استقبال ذوالنوری از مذاکره بین ایران و آمریکا /شرط رئیس کمیسیون امنیت برای مذاکره با دولت ترامپ

مجتبی ذوالنوری در خصوص تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با حسن روحانی، گفت: جمهوری اسلامی از گفت‌وگو فرار نمی‌کند و هیچ وقت باب گفت‌وگو را نمی‌بندد یا به آن بسته هم نگاه نمی‌کند لذا راه گفت‌وگو باز است اما ما کارهای مان را معطل گفت‌وگوها نمی‌گذاریم، اینکه وزارت امور خارجه و دولت دست روی دست بگذارند و اقدام تقابلی را منوط به نتایج مذاکرات کنند، اشتباه است.

استقبال از مذاکره همزمان با برداشتن گام‌های کاهش تعهدات برجام

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی در 60 روز اخیر گام‌هایی را تعریف و عملیاتی کرده است که یکی افزایش درصد غنای اورانیوم است که تاکنون 3.67 درصد بوده و هم اکنون متناسب با نیاز آن را افزایش می‌دهیم، ما این اقدام را انجام و همزمان در راستای احیاء رآکتور آب سنگین اراک کارهایی را انجام می‌دهیم، در عین حال بازطراحی و بهینه سازی برجام را اگر غربی‌ها به تعهداتشان عمل و عقب افتادگی را جبران کنند، دنبال کرده و همزمان با این اقدامات مذاکره هم خواهیم کرد.

ذوالنوری یادآور شد: ما تا دیروز کاری انجام نمی‌دادیم و منتظر نتایج مذاکرات با اروپایی‌ها بودیم اما امروز اقداماتی که در گام دوم تعریف شده را عملی خواهیم کرد، در عین حال از مذاکره هم استقبال می‌کنیم، اگر آمریکا هم می‌خواهد به گفت‌وگو بازگردد باید بداند که این گفت‌وگو در قالب برجام انجام می‌شود.

آمریکا با لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام می‌تواند به میز مذاکره ایران و 1+4 اضافه شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: آمریکا از برجام خارج شده و با خروج از این توافق، تحریم‌ها از جمله تحریم‌های نفتی و بانکی را علیه جمهوری اسلامی بر خلاف برجام اعمال کرده لذا هر زمان که این تحریم‌ها را لغو کند، می‌تواند در قالب برجام پای میز مذاکره 1+5 با ایران بنشیند و اظهارنظر کند یا به 1+4 اضافه شود. در این صورت 1+4 می‌تواند 1+5 مقابل ایران باشد.

مجلس بدون لغو تحریم‌ها مانع گفت‌وگو ایران و 1+5 می‌شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در صورتی که آمریکا به برجام بازنگردد، تحریم‌ ها را لغو نکند و بخواهد در قالب 1+5 با ایران مذاکره کند، قطعا دولت جمهوری اسلامی حاضر به گفت‌وگو نخواهد شد، در صورتی هم که دولت کوتاه بیاید مجلس مقابل دولت می‌ایستد و مانع از انجام این کار می‌شود.

 ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در گفتگویی دیگر با تسنیم با اشاره به اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است مسئله کاهش سطح تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام و نیز افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در جلسه هفته آینده کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شود.

وی افزود: قرار است آقای ظریف وزیر امور خارجه در جلسه هفته آینده(یکشنبه، 23 تیر) کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور یابد تا ضمن بررسی کاهش سطح تعهدات ایران در برجام، تحریم‌های جدید آمریکا نیز مورد بررسی قرار گیرد. تا ضمن بررسی کاهش سطح تعهدات ایران در برجام، تحریم‌های جدید آمریکا نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در راستای عمل تعهدات ایران در گام کاهش سطح تعهدات برجام به دولت و مجموعه وزارت امور خارجه کمک‌های لازم را خواهد داشت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در راستای عمل تعهدات ایران در گام کاهش سطح تعهدات برجام به دولت و مجموعه وزارت امور خارجه کمک‌های لازم را خواهد داشت.

نتانیاهو که بمب اتم دارد و اقدام ایران را «خیلی خطرناک» می‌دانند

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: 

اروپایی‌ها مرحله دوم کاهش تعهدات ایران را که با توافق همخوانی دارد نقض برجام دانسته و محکوم کردند، بر فرض که نقض برجام باشد ایران چند سال عمل کرده، ولی شما از اول نقض کردید؛ پس ابتدا خودتان را محکوم کنید به‌ویژه نتانیاهو که بمب اتم دارد و اقدام ایران را «خیلی خطرناک» می‌دانند.

روند کاهش تعهدات ایران یک ضرورت دیرانجام است

مهدی چمران نیز در توییتر خود نوشت:

برجام یک معاهده چند طرفه بین‌المللی است و اگر طرف‌های دیگر برجام (آمریکا - اروپا) عملاً هیچ‌یک از تعهدات خود را انجام نمی‌دهند خود به‌ خود معاهده لغو شده است و اجرای یکطرفه آن توسط ایران یک زورگویی بین‌المللی است؛ بنابراین روند کاهش تعهدات یک ضرورت دیر انجام است.

سیاست ایران خروج از برجام نیست

همچنین ایسنا نوشت؛ سید ابوالفضل موسوی با اشاره به تصمیم برجامی ایران و برداشتن گام دوم در راستای کاهش تعهدات برجامی بیان کرد: ما معاهده‌ای را به نام برجام امضا کردیم که علاوه بر آمریکا چندین کشور بزرگ نیز آن را امضا کردند و مورد قبول مراجع بین الملل قرار گرفته و به دنبال آن چندین قطعنامه شورای امنیت در خصوص ایران برداشته شد.

وی در ادامه اظهار کرد: این معاهده دارای اصول و ضوابطی است که آمریکا با زیر پاگذاشتن این قواعد یکجانبه از آن خارج شد. پس از آن اروپایی‌ها هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی به دنبال حفظ این معاهده بوده اند. آمریکا پس از خروج از برجام تحریم‌های خود را علیه ایران از سرگرفت تا بتواند برجام را به سمت و سویی که مورد نظر خود است ببرد.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: اما ایران اصول برجامی مدنظر آمریکا را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. در عین حال ایران از اروپا انتظار داشت تا در راستای اجرای تعهدات برجامی خود گام بردارد. اما از آنجا که فشار تحریم‌های آمریکایی بالا است خیلی از کشورها که با آمریکا به طور مستقیم یا غیر مستقیم تبادلات تجاری دارند روابط خود را با ایران قطع کردند و مجبور به تبعیت از آمریکایی‌ها شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا پس از تحریم‌های نفتی به سمت تحریم هسته‌ای ایران رفت. طبق برجام میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ما باید کم‌تر از ۳.۶۷ درصد باقی می‌ماند و اگر به اورانیوم غنی سازی شده بیشتری نیاز داشتیم باید از سایر کشورها خریداری می‌کردیم اما عملاً با تحریم آمریکا دیگر این امکان برای ایران وجود نداشت که اورانیوم غنی سازی شده مورد نیاز خود را خریداری کند.

موسوی در ادامه با اشاره به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی سازی خود اظهار کرد: تصمیم ایران در چارچوب برجام اتخاذ شده است و از این پس به هر میزان که نیاز داشته باشد غنی سازی انجام می‌دهد. طبق اصول برجام ایران اجازه غنی سازی را دارد و کشورهای اروپایی موظف به خرید آن هستند. اقدام ایران در خارج از چارچوب برجام نبوده است. در ۶۰ روز آینده حجم ذخیره سازی و غنی سازی ما به حدی می‌رسد که خود به خود مجبور هستیم گام‌های بعدی را برداریم.

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست ایران خروج از برجام نیست گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام نیست و تا جایی که شرایط اجازه دهد و منافع ما تأمین شود به دنبال حفظ برجام هستیم. ایران همواره خوش عهدی خود را در دنیا نشان داده و پای معاهده‌هایی که امضا می‌کند ایستاده و تا زمانی که خواسته‌های ما در چارچوب برجام تأمین شود ایران در آن خواهد ماند اما اگر اروپایی‌ها در انجام تعهدات خود هم چنان کوتاهی کنند بدیهی است که ما گام بعدی خود را برخواهیم داشت.

 

منبع: خبر آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها