از جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی می‌رویم!

خبرگزاری فارس اسفندماه سال گذشته در گفت وگو با قاسم تبریزی، مبارز انقلابی نهضت اسلامی و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی نوشت: امام از ابتدا هدفش تشکیل حکومت اسلامی بود/ برخی افراد با تفکر مصباحی عقیده دارند که از جمهوری اسلامی باید عبور کرد و به حکومت اسلامی نزدیک شد

از جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی می‌رویم!

از نگاه بنیانگذاران انقلاب، حکومت ذاتاً باید به خواست مردم شکل گیرد و اسلامی بودن حکومت عرضی است

 

گروه سیاسی- افراد بی‌حجاب حق استفاده از مترو را ندارند. این جمله را روز گذشته علیرضا نادعلی گفت. سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های متروی تهران. او گفت که  حجاب‌بان‌ها ذیل نظارت «مجموعه فرهنگی مترو» فعالیت می کنند. در پاسخ به درخواست افراد متدین.

نادعلی مدعی شد که: «مترو از جمله مکان‌های عمومی و گلخانه‌ای از جامعه است درست مثل دانشگاه یا پاساژها. اتفاقی که به صورت کلی در جامعه رخ می‌دهد در جای بسته‌ای مانند مترو بیشتر و متراکم‌تر دیده می‌شود. بعد از گذشت زمان فعالان حوزه عفاف و حجاب مطالباتی در این مورد داشتند که به حق بود، چرا که براساس فقه اسلامی و دستورات قرآن؛ با تشکیل حاکمیت اسلامی باید احکام الهی برقرار شود یکی از این احکام نیز حجاب است.»

حکومت اسلامی کلیدواژه‌ای است که طی دو سال گذشته و پس از روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی بیش از پیش توسط برخی افراد نزدیک به گفتمان جبهه پایداری، در رسانه‌ها از آن نام برده می‌شود. تا جایی که برخی تحلیلگران سیاسی نگرانی خود را از به خطر افتادن جمهوریت نظام ابراز کردند.

خبرگزاری فارس اسفندماه سال گذشته در گفت وگو با قاسم تبریزی، مبارز انقلابی نهضت اسلامی و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی نوشت: امام از ابتدا هدفش تشکیل حکومت اسلامی بود.

قاسم تبریزی مدعی شد که: از ابتدا موضع امام مشخص بود که قرار است این حرکت انقلابی به ایجاد حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه منتهی شود، در حقیقت آن چه که مطرح است اعتقاد به اسلام حداکثری و حضور دستورات دینی درجامعه است که توسط لیبرال‌ها رد می‌شد.

اما برخلاف این ادعا آنچه که در تاریخ ثبت شده این سخن بنیانگذار انقلاب اسلامی است که در همه پرسی تغییر حکومت پادشاهی به نظام جدید امام خمینی تاکید کردند: "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد".

بنیانگذاران تفکر انقلاب (امام و مطهری) هیچکس حتی خودشان را قیم مردم نمی‌دانستند. از نگاه آن‌ها حکومت ذاتاً باید به خواست مردم شکل گیرد و اسلامی بودن حکومت عرضی است.

با این تعریف، جمله امام مبنی بر اینکه "جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد" همچنان کاربرد دارد و کاربردش به شدت واضح است.

اما به نظر می‌رسد برخی افراد با تفکر مصباحی عقیده دارند که از جمهوری اسلامی باید عبور کرد و به حکومت اسلامی نزدیک شد.

طبق ادعای برخی از شاگردان او، آیت‌الله مصباح از همان ابتدای انقلاب 57 بر این باور بود که هدف باید تشکیل حکومت دینی و اسلامی باشد. 

اما با وجود صراحت امام درباره تشکیل حفظ جمهوریت نظام، تکیه بر اظهارات خیالی بنیانگذار جمهوری اسلامی، ادعا درباره هدف او برای تشکیل یک حکومت اسلامی هر از چندگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

هرچند برخی تحلیلگران عقیده دارند که نباید وقعی بر اینگونه اظهارات نهاد اما؛ نپرداختن به چنین موضوع مهمی، می‌تواند در آینده خطرات بسیار بزرگی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات خردادماه گذشته در میان جمعی از اصلاح طلبان و مشاوران خود در خصوص حذف جمهوریت نظام در پی اصلاح موادی از قانون انتخابات توسط مجلس هشدار داد و این اقدام را تشدید حرکت به سوی خودبراندازی تعبیر کرد.

اشاره‌ای به گفتمان مصباح‌یزدی درباره جمهوریت و تشکیل حکومت اسلامی که این روزها در دولت سیزدهم به یک مانیفست تبدیل شده و همزمان در رسانه ملی هم دنبال می‌شود.

خاتمی پیش از این اظهارات در اردیبهشت ماه 1402 صراحتاً اعلام کرد که امروز شاهدیم جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی تمایل پیدا کرده، در حالی که منظور موسسان از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نبود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها