آنقدر برای «مذاکره کردن» صغری و کبری نچینید!

اگر «امنیت و توسعه» در گرو «پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌ها»یی است که می‌گویید، پس اصولاً مذاکره چه معنایی دارد؟

آنقدر برای «مذاکره کردن» صغری و کبری نچینید!

روزنامه هم میهن نوشت:

مسئول مذاکرات برجامی در سخنان دیروز خود اشاره کرد که؛ عده‌ای این‌گونه القا می‌کنند که «بهای امنیت و توسعه»، «وادادگی در قبال آرمان‌ها و ارزش‌ها» است. آقای باقری در ادامه گفت که «پایداری امنیت و توسعه در گروی پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌هاست. کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضدارزش جلوه دهند، عملاً می‌خواهند دست نظام را برای تأمین منافع ملی از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.»

به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان ایرانی که در دولت سابق در کنار کسانی بودند که بیشترین فشارها را به مذاکره‌کنندگان آن دوره از جمله وزیر وقت امور خارجه آقای ظریف وارد می‌کردند، اکنون مواجه با وضعیتی شده‌اند که خوشایندشان نیست. وضعیتی که خودشان بذرهای آن را کاشته بودند یا حداقل در آبیاری آنها نقش داشتند و اتفاقاً هنوز هم از آن رویکرد خلاص نشده‌اند. چگونه؟

مسئول کنونی تیم مذاکرات ایران ابتدا یک دوگانه خیالی را ذکر می‌کند که طبیعی است بخش اول با آن شکلی که مطرح شده است، مورد قبول هیچ فرد عاقلی نیست. سپس با رد طبیعی این گزاره، گزینه دوم را طرح می‌کند. گزینه‌ای که نه‌تنها ناقص است، بلکه اتفاقاً دقیقاً مشابه همان چیزی است که در بخش دوم سخنان و در نقد منتقدان ارزشی خود مطرح می‌کند. اگر «امنیت و توسعه» در گرو «پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌ها»یی است که می‌گویید، پس اصولاً مذاکره چه معنایی دارد؟ مگر اینکه آرمان‌ها و ارزش‌ها از میز مذاکرات خارج شده باشند که در این صورت کل این جملات سالب به انتفای موضوع می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

  • ناشناس

    هم میهن یک روزنامه اشغال

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها