انتشار یک سند محرمانه، توافق ایران و آمریکا را دچار مشکل کرد!

حسین امیرعبدالهیان در کنفرانس خبری در تهران گفت: ایران و آمریکا به توافق تبادل زندانی نزدیک شده بودند اما انتشار یک سند محرمانه آن را به تعویق انداخت.

انتشار یک سند محرمانه، توافق ایران و آمریکا را دچار مشکل کرد!

به توافق با آمریکا نزدیک شده بودیم اما انتشار یک سند محرمانه‌ مانع اجرای آن شد

وزیر خارجه درباره اجرای توافق تبادل زندانی و آزاد شدن دارایی‌هایش در کره جنوبی گفت: «در مقطعی به توافق نزدیک شده بودیم اما انتشار سند محرمانه‌ای از آن، مانع توافق شد.»

آقای امیرعبداللهیان این موضوع را در پاسخ به پرسشی درباره اطلاع رسانی محدود در باره این توافق مطرح کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ساعتی پیش گفته بود بر اساس توافق غیرمستقیم با آمریکا، ایران می‌تواند پس از آزاد شدن دارایی‌هایش در کره‌جنوبی آن را صرف خرید «کالاهای غیرتحریمی» کند.

 

ادعای وال‌استریت‌ژورنال: توافق ایران و آمریکا احتمالا گام اول برای احیای بخشی از برجام است

در عین حال یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا مدعی شد که این، می‌تواند گام اول در راستای احیای دست کم بخشی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.

همچنین مایک ترنر، رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس تصریح کرد که هنوز توضیحاتی درباره جزئیات توافق تبادل زندانیان به کنگره ارائه نشده است که بر اساس آن، شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به عنوان بخشی از این توافق آزاد خواهد شد.

ترنر در ادامه گفت: نشانه‌هایی از دولت حاکی از آن است که آزادی این زندانیان بخشی از مذاکراتی گسترده‌تر درباره کنترل دوباره برنامه هسته‌ای و غنی‌سازی ایران است که به زمان برجام(توافق هسته‌ای) بر می‌گردد.

او همچنین با ابراز نگرانی درباره این توافق گفت: نگرانی ما این است که نیویورک‌تایمز گزارش داده دولت بایدن ممکن است به دنبال توافقی غیررسمی در کنار توافق رسمی باشد که قبلا داشتیم و تحت نظارت کنگره بود. ما نمی‌خواهیم توافقی پنهانی با ایران در کار باشد./ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها