پریگوژین:

پوتین را برکنار و حکومت را عوض خواهیم کرد

رهبر شبه نظامیان مخالف پوتین اعلام کرد به زودی حکومت روسیه را سرنگون و او را برکنار خواهد کرد.

پوتین را برکنار و حکومت را عوض خواهیم کرد

به گزارش مستقل آنلاین،خبرگزاری رویترز نوشت:

پس از اینکه یوگنی پریگوژین، رئیس مزدور شورشی روز شنبه گفت که کنترل یک شهر در جنوب روسیه را به عنوان بخشی از تلاش برای برکناری پوتین به دست گرفته است، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قول داد آنچه را که شورش مسلحانه خواند، سرکوب کند.

این چرخش چشمگیر، با بسیاری از جزئیات نامشخص، به نظر بزرگترین بحران داخلی است که پوتین از زمانی که دستور تهاجم همه جانبه به اوکراین را صادر کرد،با آن مواجه است.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که "جاه طلبی های بیش از حد و منافع شخصی منجر به خیانت شده است" و این شورش را "خنجر از پشت" خواند.

وی گفت:

"این ضربه ای به روسیه و مردم ما است. و اقدامات ما برای دفاع از میهن در برابر چنین تهدیدی سخت خواهد بود."

پوتین گفت: «همه کسانی که عمداً در مسیر خیانت قدم گذاشتند، قیام مسلحانه را تدارک دیدند و راه باج‌خواهی و روش‌های تروریستی را در پیش گرفتند، مجازاتی اجتناب‌ناپذیر خواهند داشت، هم در برابر قانون و هم در برابر مردم ما پاسخگو خواهند بود».

پریگوژین از وزیر دفاع، سرگئی شویگو و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش، که به گفته وی رهبری فاجعه‌بارشان در جنگ علیه اوکراین منجر به وقوع این حادثه شده است، خواست تا برکنار شوند.

 در همین حال رهبر واگنرها قصد دارد تا برای دیدن شهر روستوف در نزدیکی اوکراین برود. مرزی که به گفته او کنترل آن را به دست گرفته است.

او گفته بود 25000 جنگجو دارد که «عدالت را باز می‌گردانند» و بدون ارائه مدرک ادعا کرده بود که ارتش تعداد زیادی از جنگجویان شبه‌نظامی خصوصی واگنر او را در یک حمله هوایی کشته است، چیزی که وزارت دفاع آن را رد کرد.

شبه‌نظامیان واگنر پریگوژین ماه گذشته در تصرف شهر باخموت اوکراین رهبری کردند و پس از این اتفاق پوتین ماه‌ها آشکارا شویگو و گراسیموف را به بی‌کفایتی و انکار مهمات و حمایت واگنر متهم کرده است.

روز جمعه، به نظر می‌رسید که پریگوژین از خط جدیدی در دشمنی عبور کرده و گفته بود که منطق اعلام شده پوتین برای حمله به اوکراین در 16 ماه پیش، بر اساس دروغ‌هایی است که توسط مقامات ارشد ارتش ساخته شده بود.

پریگوژین در یک کلیپ ویدیویی گفت: «جنگ لازم بود... تا شویگو بتواند مارشال شود... تا بتواند دومین مدال «قهرمان» [روسیه] را به دست آورد.»

وی با اشاره به توجیهات پوتین برای جنگ گفت: «جنگ برای غیرنظامی کردن یا غیر نظامی کردن اوکراین لازم نبود.»

در یکی از بسیاری از پیام‌های صوتی دیوانه‌وار یک شبه، او به وضوح اعلام کرده بود که علیه ارتش حرکت می‌کند.

 

او گفت: "کسانی که پسران ما را که جان ده ها هزار سرباز روسی را نابود کردند، مجازات خواهند شد. من از همه نظامیان روسیه می خواهم که مقاومت نکند..."

او گفت: «ما 25000 نفر هستیم و می‌خواهیم بفهمیم که چرا هرج‌ومرج در کشور اتفاق می‌افتد.» او وعده داد که هر پست بازرسی یا نیروی هوایی را که سر راه واگنر قرار بگیرد نابود کنیم. او بعداً گفت که افرادش در درگیری با سربازان عادی شرکت کرده و یک هلیکوپتر را ساقط کرده اند.

یک منبع امنیتی روسیه به رویترز گفت که جنگنده های واگنر همچنین کنترل تاسیسات نظامی در شهر ورونژ در حدود 500 کیلومتری جنوب مسکو را به دست گرفته اند. رویترز نمی تواند به طور مستقل این ادعا یا بسیاری از جزئیات ارائه شده توسط پریگوژین را تأیید کند.

سیستم امنیتی  FSB روسیه یک پرونده جنایی علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه باز کرد و گفت که اظهارات وی "درخواست آغاز درگیری داخلی مسلحانه در خاک روسیه" است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از مبارزان می خواهیم که مرتکب اشتباهات جبران ناپذیر نشوند، از هرگونه اقدام زورمندانه علیه مردم روسیه جلوگیری کنند، دستورات جنایتکارانه و خائنانه پریگوژین را اجرا نکنند و اقداماتی را برای بازداشت او انجام دهند.»

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که تمامی سرویس های امنیتی اصلی روسیه "هر ساعت" به پوتین گزارش می دهند.

سرگئی سوبیانین شهردار مسکو در کانال تلگرامی خود گفت که تدابیر امنیتی در مسکو تشدید شده است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که در واشنگتن، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در جریان وضعیت قرار گرفت.

حدود ساعت ۲ بامداد (۲۳۰۰ به وقت گرینویچ)، پریگوژین پیامی را در اپلیکیشن تلگرام منتشر کرد و گفت که نیروهایش در روستوف هستند و آماده هستند تا «تمام راه را» علیه نیروهای پوتین ببندند و هرکسی را که در راه آنها قرار می‌گیرد، نابود کنند.

پریگوژین تلاش برای کودتای نظامی را رد کرد. او گفت که جنگنده‌هایش را از اوکراین به سمت روستوف هدایت کرده است، جایی که ویدئویی که توسط یک کانال تلگرامی حامی واگنر منتشر شده نشان می‌دهد که او در حال گفت‌وگو با دو ژنرال در مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها